دانلود پایان نامه

فرهنگی محسوب نمود و یا آن را حرکتی غیراقتصادی به حساب آورد(رضازاده و نجفی اسدالهی،1389). گردشگری در زمینه اقتصادی علاوه بر جنبه های مختلف کسب ارز خارجی انتقال بخشی از قدرت خرید اتباع سایر کشورها به کشور جذب کننده گردشگر است. گردشگری منجر به افزایش تحرک در تولید و توزیع، ایجاد مشاغل و خدمات گوناگون و کمک به سرعت گردش پول می شود. ضریب افزایش درآمد در گردشگری سبب افزایش ثروت و ضریب افزایش اشتغال موجب افزایش درآمد گردشگری و ضریب افزایش اشتغال موجب ایجاد مشاغل جدید از طریق گردشگری می شود(همان منبع). صاحبان سرمایه و بانک داری معیارهای اقتصادی برای تحرک گردشگری در نظردارند و معتقدند که کشورهایی با درآمد سرانه کمتر از 3 هزار دلار نمی توانند تحرک چندانی در امر گردشگری داشته باشند و یا اقدام به سرمایه گذاری های مهم در این زمینه بنمایند(همان منبع).
تقاضای گردشگری با توزیع عادلانه درآمد همبستگی دارد. یعنی اگر درآمدهای یک کشور به طور عادلانه ای بین کل جمعیت آن کشور توزیع شود و در آن زمان می توان با توجه به سهم سرانه از درآمد ملی به شدت یا ضعف تقاضای گردشگری پی برد(همان منبع).
2-7-1-1 آثار منفی گردشگری در رابطه با اقتصاد
تراکم بیش از حد گردشگران در بعضی مقاصد گردشگری ممکن است به برانگیختن خشم، ناراحتی و حس دشمنی ساکنان محلی نسبت به گردشگران منجر شود. اگر جریان گردشگری به یک منطقه بسیار زیاد باشد، گردشگران از جاذبه ها و اماکن تفریحی، رستوران ها، فروشگاه ها، و وسایل حمل و نقل بیش از اندازه استفاده می کنند و افراد محلی نمی توانند به راحتی از آنها بهره برداری نمایند. به علاوه ممکن است گردشگری موجب گرانی کالا و خدمات در محل گردد. بخشی از مردم که از حضور گردشگران سودی نمی برند و به علت حضور آنها مخارجشان افزایش می یابد با گردشگری و گردشگران مخالفت می کنند(پاپلی یزدی و سقایی،1390).
جدول 2-6 اثرات اقتصادی (گوهری،1390: 22).
اثرات مثبت
اثرات منفی
مشارکت در درآمد و استاندارد زندگی
افزایش قیمت کالاها و خدمات
بهبود اقتصاد محلی
افزایش قیمت زمین و خانه
افزایش فرصت های شغلی
افزایش هزینه زندگی
بهبود سرمایه گذاری، توسعه و هزینه زیرساخت ها
افزایش پتانسیل و ظرفیت برای ورود کارگرهای غیر بومی
افزایش درآمد مالیاتی
هزینه برایزیرساخت های اضافی (آب و فاضلاب، انرژی، سوخت، درمان و …)
بهبود خدمات عمومی، رفاهی و زیرساخت ها
افزایش هزینه نگهداری جاده ها و سیستم حمل ونقل
بهبود زیرساخت های حمل و نقل
خطرات بالای جهانگردی فصلی (پایین آمدن نرخ اشتغال)
افزایش فرصت هایی برای خرید
رقابت بر سر زمین
اثرات اقتصادی (مستقیم، غیرمستقیم، ترغیب به هزینه کردن) در جامعه همگانی و گسترده می شود
منافع ممکن است توسط صاحبین مشاغل غیر بومی، به خارج از جامعه صادر شود
ایجاد فرصت های جدید داد و ستد و تجارت
مشاغل ممکن است درآمد و دستمزد کمتری داشته باشند

2-7-1-2 اهمیت و نقش توریسم در اقتصاد استان مازندران
در چند دهه اخیر در راستای توسعه ارتباطات و مبادلات فرهنگی و تجاری و بسط و توسعه روابط بین المللی صنعت توریسم در سطح جهان پیشرفت قابل توجهی داشته است، برخی از کشورهای توریستی جهان به دلیل برخورداری از تسهیلات بیشتر رفاهی و بهداشتی و اقامتی و سایر امکانات گذراندن اوقات فراغت سرگرمی های فرهنگی، ورزشی و هنری و وجود نواحی ییلاقی، جاذبه های طبیعی و تاریخی توانسته اند از راه توسعه صنعت توریسم در کنار صادرات صنعتی ارزآور درآمد ارزی قابل توجهی بدست آورند.
استان مازندران با امکانات فرهنگی – اجتماعی به ویژه مواهب بدیع و تا حد منحصر به فرد طبیعی بزرگترین قطب توریسم ایران می تواند محسوب شود. جاذبه های توریستی منطقه اعم از آب و هوای خوش و مطبوع طبیعت و مناظر زیبا، کوهستان های سرسبز، چشم اندازهای جالب، دره های خروشان، آبشارهای زیبا، دشت های پرگل و گیاه، دریای آرام بخش خزر، نزدیکی جنگل و کوه و دریا، میراث های فرهنگی و هنری ارزشمند و گرانقدر خود در صورت توسعه امکانات و تسهیلات و تجهیزات توریستی برای رفاه جهانگردان و ایرانگردان می تواند هماهنگ با پیشرفت بخش های اقتصادی و اجتماعی دیگر به یکی از قطب های مهم و زیبا و پر جاذبه ایران تبدیل شود.
بدون تردید یکی از بخش های مهم در توسعه اقتصادی استان مازندران صنعت توریسم است آمارهای غیررسمی نشان می دهد تعداد مسافرینی که در تابستان به استان مازندران سفر می کنند بیش از 6 تا 7 میلیون نفر به عبارتی بین 000/140 تا 000/150 خانواده را شامل می شود که در واقع این افراد از استان های سراسر کشور می باشد.
در واقع می توان نتیجه گرفت که در صورت سرمایه گذاری در توسعه تسهیلات و خدمات زیربنایی، تحولات سیاسی و اجتماعی منطقه آسیایی میانه و توسعه روابط بین کشورهای منطقه در آینده ای نه چندان دور میزان مسافرت های توریستی به این استان افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت. نزدیکی نسبی استان به شهر بزرگ تهران یکی از دلایل افزایش مسافرت های داخلی برای گذراندن اوقات فراغت در این منطقه می باشد. بدیهی است این افزایش تقاضا بستگی کامل به میزان عرضه خدمات، تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز خواهد داشت که می بایست در برنامه ریزی های بخش ایرانگردی و جهانگردی همواره مورد توجه جدی قرار گیرد.
  ارزیابی عملکرد نهادها در جذب توریست در حا
ل حاضر به دلیل محدودیت ها و فقدان امکانات دسترسی به جاذبه های این استان به ویژه دریای خزر از مواهب طبیعی و قابلیت های توریستی استان در سطح محدودی استفاده می شود. فقدان تشکیلات و مدیریت مسوول و کارآمد ساحلی از یک سو و عدم سرمایه گذاری و توسعه بهره برداری های ساحلی از سوی دیگر طی دو دهه اخیر موجب بهره برداری اندک از سواحل سالم و آرام دریای شمال گردیده است.
  در این میان عوامل منفی دیگری از قبیل اختصاصی سواحل برای سکونت و زیست دائمی، تخریب پوشش گیاهی ساحلی و تشدید آلودگی های زیست محیطی، بهره برداری بهینه توریستی از نوار ساحلی را تحت الشعاع قرار داده است. با توجه به وسعت استان و گستردگی جغرافیای مراکز توریستی و جاذبه های جهانگردی و لذا دامنه وسیع وظایف و تشکیلات جهانگردی استان که در حال حاضر با کمبود اعتبار و نیروی انسانی لازم مواجه است. از این رو بهره برداری مطلوب از تشکیلات کنونی تا پی ریزی و حمایت از سازمان نوین توریستی بسیار دشوار خواهد بود.(منبع :  سایت خبری مازندنومه38)
برای سنجش عامل اقتصادی از شاخص های : پایین بودن هزینه ها در یک مقصد گردشگری، میزان درآمد گردشگر، سهولت تبدیل ارز ، نرخ برابری ارز و هزینه تورهای آژانس استفاده شده است که اینها تنها بخشی از عامل های اقتصادی هستند که در انتخاب مقصد مسافرتی تأثیر گذار هستند.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   چرا عمر بن الخطاب متعه را در اسلام برداشت؟

2-7-2 عوامل سیاسی و امنیتی (Political & Safety factors):
کشورهایی که برای مقصد گردشگران انتخاب می شود، دارای شرایط سیاسی مختص به خود هستند. یافته ها و تحقیقات پیشین نشان می دهد که این شرایط نقشی بسیارمهم در جذب گردشگران بین المللی دارد. تصویر مقصد گردشگری و نقش آن در جذب گردشگران خارجی بسیار مورد توجه است. فاکِی و کروپلون39 استنباط گردشگر را از نظر یک مقصد گردشگری به عنوان ادراک و یا برداشت او از آن محل تعریف می کنند (فاکِی و کروپلون،1999). بعضی از دیگر محققان وجه استنباط شده را ” تصویری ذهنی از آن مقصد گردشگری” می دانند.
تحقیقات زیادی در مورد عوامل مؤثر بر تصویر گردشگران انجام شده است. سونمِز از جمله افرادی است که در این زمینه کار کرده است و نوشته هایش مرجع استفاده ی بیشتر پژوهش ها شده است. بنا به تحقیقات صدیقی40 و تئوچاروس خشونت های ناشی از حملات تروریستی و ناآرامی های داخلی، در هر شکل برای تصویر مقصد زیان بار است و در نتیجه در جریان مسافرت ها به آن مقصد تأثیر منفی دارد. این نوشته ها ثابت می کنند که گردشگران در کنار توجه به جاذبه های گردشگری، کشورهای امن تر را برای مسافرت انتخاب می کنند (صدیقی،2001) .
دیدگاه دیگری نیز در مورد تأثیر عوامل کلان سیاسی بر بخش گردشگری وجود دارد که تأثیر غیرمستقیم ناآرامی های داخلی را بر بخش گردشگری بررسی می کند. در این دیدگاه به اثر عوامل سیاسی بر رشد اقتصادی و نیز توسعه ی زیرساخت ها توجه می شود. از جمله این تحقیقات میتوان به نوشته های ایشام و ماریا اشاره کرد. ماورو کناک و همکاران، علی، نیوتن و گاندر، در تحقیقاتشان دموکراسی و آزادی های اقتصادی را برای رشد مهم دانسته اند و از آنها به عنوان یکی از وسیله ای افزایش رشد اقتصادی یاد کرده اند. همچنین کناک و کیپر41 به این نتیجه رسیده اند که تأثیر حقوق مالکیت (به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده آزادی اقتصادی) بر سرمایه گذاری و رشد، از تأثیر ناآرامی های سیاسی بیشتر است (کناک و کیپر،2002). برگرن بیان می دارد که منافع آزادی اقتصادی برای رشد و در نتیجه توسعه زیرساخت های بخش گردشگری قابل توجه است. بنابراین عوامل سیاسی تأثیرگذار در جذب گردشگران را می توان نام برد: ثبات سیاسی کشور، حملات تروریستی، آزادی های مدنی، تجاری و اقتصادی و کشمکش های کشور با دنیای خارج، قوانین و مقررات کشور مقصد، سهولت دریافت ویزا،…(دویر و دیگران،2002).

2-7-2-1 امنیت و گردشگری در ایران :
از موانع بزرگ بر سر راه صنعت گردشگری در ایران، دیدگاه منفی برخی از گردشگران خارجی نسبت به وضعیت امنیت و لزوم تامین امنیت برای گردشگران و جهانگردان در ایران است. این نگرش منفی که با تبلیغات منفی بیگانگان و دشکنان نظام جمهوری اسلامی ایران و فضاسازی های منفی و تلاش برای ارایه چهره خشن و ناامن از ایران ملازمه دارد، بر حجم نگرانی های برخی از گردشگران قبل از ورود به ایران می افزاید. چنانچه در یک نظرسنجی از گردشگران ورودی به ایران در سال 1998 مشخص شد 60 درصد گردشگران خارجی قبل از ورود به ایران به شدت نگران امنیت و جان خود بودند و با پذیرش ریسک بسیار زیادی خود را آماده سفر به ایران کردند(ارمغان،1386). نتایج این نظر سنجی حاکی از این است که دیدگاه گردشگران درباره امنیت پس از حضور در ایران تغییر یافته و بیش از 80 درصد آنها امنیت ایران را ایده آل دانستند. بیس از 90 درصد از سفر خود ابراز رضایت کرده و 80 درصد علاقه مند به دیدن دوباره از ایران بودند.
جهت سنجش این عامل نیز از شاخص های زیر استفاده شده است. امنیت سیاسی ، سهولت دریافت ویزا، رابطه سیاسی مقصد با سایر ملل، نوع حکومت مقصد و قوانین و مقررات مقصد..

2-7-3 عوامل جغرافیایی و طبیعی (Geographical and natural factors):
یکی از شاخه های گردشگری اکوتوریسم یا بوم گردشگری است. اصلی ترین فعالیت اکوتوریسم بر پایه ی طبیعت زنده می باشد. اکوتوریسم حداقل آسیب را به طبیعت و فرهنگ منطقه وارد می کند. به تعریفی دیگر، اکوتوریسم یا بوم گردشگری نوعی از گردشگری است که ریشه های آن به طبیعت و محیط های باز گسترش یافته است (هوبر و لیندر برگ،1993) . این نوع
گردشگری سبب می شود که منابع تأمین کننده ی آن دارای اهمیت بسیاری برای صنعت گردشگری گردند. منابع این نوع از گردشگری در واقع طبیعت یک مقصد و سایر منابع طبیعی و جغرافیایی آن می باشند. بلامی42 در کتابی تحت عنوان “دانشنامه بوم گردشگری” در بخش اصول گردشگری طبیعت ازعوامل و پتانسیل های طبیعی برای جذب گردشگران خارجی یاد می کند(بلامی،2001) . از جمله این منابع می توان این موارد را نام برد : آب و هوا و مناظر طبیعی، پریسکین با مثال زدن منطقه ای در استرالیا به اهمیت مناظر طبیعی در گردشگری اشاره کرده است. آچیکسوز و

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید