دانلود پایان نامه

ونک و قلعه ارامنه، از شرق به خیابان ولی عصر حد فاصل شیر خوارگاه آمنه تا تقاطع شهید چمران، محمودیه و اراضی ولنجک محدود می شده است که بعد از تصرف تدریجی اراضی کشاورزی و مرتعی اوین از محدوده مذکور حدود یک هفتم آن باقی مانده که امروزه به محله (اوین) معروف است محله اوین بین 2500 تا 3500 سال پیش به وجود آمده دلیل این تاریخ گذاری این است که زمانی که زمین چمن دانشگاه در حال گود برداری بود آثار و سفال های به دست آمده در آن مربوط به 2500 تا 3500 سال پیش است و هم اکنون نیز این آثار در موزه ملی نگهداری می شود. این محله در قدیم ایون و اذون نامیده می شد و در سال 495 هجری به بعد این اسم رایج شده است. احمد بن حسین بن عباس اذونی عالم بزرگ قرن پنجم متولد سال 495 هجری در اذون بوده که هرگاه از اذون به ری می رفته مردمان ری به وی تبرک می جستند و محضرش را مقتنم می شمردند . همچنین در اذون به سال 756 هجری شورشی به وجود آمد که حاکم ری با محاصره قلعه اذون آن را ویران کرد . دلیل شکل گیری این محله به علت آب فراوان و هوایی بسیار خوب است که طرز شکلگیری آن به علت وجود رودخانه خطی و در حاشیه رودخانه می باشد که مکان این محله از 25 قرن پیش تا کنون 3 مرتبه عوض شده است. خانواده های اصیل این محله اعرابی، مسعودیان، اوینی، ابطحی، میر شریفی، خانواده های سادات اوینی، شعیبی، فکری، میر رحیمی و بذر افشان می باشند. سه رشته قنات در اوین وجود دارد که یکی از این رشته ها قنات نایب است که مورد استفاده ی عمومی است و دو رشته دیگر قنات حاج آخوند و قنات وزیر که در حوزه مالکیت خصوصی است. در اوین دو حمام قدیمی که که قدمتی در حدود 300 سال دارد و تا 20 سال قبل نیز مورد استفاده بوده وجود دارد . در اوین آب انبار های مسجد جامع حیدر (آب انبار گله چال ) ، کوچه حاج آخوندی، آب انبار ایرج پناهی و آب انبار سید جامی وجود داشته است که تا قبل از استقرار آب رسانی بهداشتی مورد استفاده اهالی قرار می گرفته است . وجود مدفن دو امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) به نام امامزاده عزیز در پردیس دانشگاه شهید بهشتی و امام زاده مطیب در داخل بافت فعلی محله، حسینیه دویست ساله، مسجد یکصد و ده ساله، انجام بی وقفه آیین های سنتی عزاداری و استمرار نسل سادات صحیح النسب، ضمن اثبات هویت و قدمت اوین، همگی نشانه های معنا داری از تاثیر عمیق دین مبین اسلام و پیوستگی وافر مردم این روستا به بیت پیامبر اسلام (ص) به شمار می آیند. همچنین اشیاء و آثار قدیمی مشکوفه متعلق به اوایل هزاره دوم و اواخر هزاره یکم پیش از میلاد در شمال تپه سرباز و اراضی اطراف مدفن امامزاده عزیز که حین خاکبرداری احداث تأسیسات دانشگاه شهید بهشتی بدست آمده است نشان از قدمت بالای محل دارد. وجود یک چنار قدیمی 1400 ساله باعث گردیده تا نام قسمتی از این محل که در اطراف این چنار می باشد به پاچنار معروف گردد. نهرهای قدیمی پاچنار، 5 باب مسجد، 3 باب گورستان، 3رشته قنات، وجود بیش از 40 قطعه باغ بزرگ قدیمی که در برخی از آنها بناهای قدیمی وجود دارد از دیگر دلائل قدمت اوین محسوب می شود. باغ های قدیمی اوین و بویژه خط سبز درختان چنار دویست ساله که در حاشیه نهر عمومی از پاچنار اوین تا دربند و درکه به طول تقریبی دو کیلومتر، همچون ستون های زمردین سر به فلک کشیده است ریه تنفسی تهران می باشد. ساختمان جمعیتی این محله تا 50 سال قبل مردمان بومی بودند ولی به دلیل تصرف زمین ها و تاسیس کانون های اشتغال اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، توریستی، رسانه ای، تفریحی و تفرجی و نیاز به تخصص های مختلف شغلی، مهاجرین متفاوتی را به این محل مهاجرت داد.  مهاجرین به اوین 4 دسته بودند : لرها ، الموتی ها ، نائینی ها و کرد ها . ناگفته نماند ( سند هویت محله اوین ، منطقه 1 شهر تهران ، 1385 ) .  از نظر بافت اجتماعی وجود زندان اوین در این محل تا حد زیادی وجهه سیاسی به این محل داده است. وجود باغ های قدیمی و درختان چنار موجود در محل به طول 3 کیلومتر این محل را به عنوان یک نگین سبز و ریه تنفسی در بین محلات شهر تهران از سایر محلات متمایز ساخته است.یکی از ویژگی های شاخص ا ین محله وجود 3 دانشگاه بزرگ شهید بهشتی – علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم بهزیستی است .و درنهایت می توان به نمایشگاه بین المللی تهران اشاره نمود که با وجود قرارگیری در منطقه 2 ولی بیشترین تاثیرات ترافیکی و اقتصادی و اجتماعی را بر این محله تحمیل می کند. ( ستوده ، منوچهر ، 1385 )
3-5-27 محله فرمانیه :
رستم آباد(فرمانیه) روستایی بوده که امروز محله ای است در چهار کیلومتری شرق میدان تجریش در
فاصله سه کیلومتری قلهک، این محله از شمال به فرمانیه، از جنوب به دروس و از شرق به اختیاریه و
پاسداران و از غرب به چیذر و قیطریه محدود شده است. این محله به دو بخش رستم آباد بالا(شمالی)
ورستم آباد پایین(جنوبی) تقسیم شده که پس از احداث بزرگراه صدر این محل به دوقسمت تقسیم
گردید که بخش شمالی آن که در بالای بزرگراه صدر قرار دارد در منطقه یک می باشد و بخش پایین
آن در منطقه چهار واقع شده است.(سند هویت محله).این محله در حدود 200 سال پیش و در زمان
قاجاریه شکل گرفته است. دلیل شکل گیری این محله به دلیل شرایط مناسب برای کشاورزی و
باغداری بوده که مردم به این ده مهاجرت کردند . جمعیت کل محله 16355 نفر و مساحت 1,355541 کیلومتر مربع است و در بین محله های مختلف منطقه یک، جزء محله هایی است که هم از مساحت بیشتری نسبت به سایر محله ها برخوردار است و هم قدیمی تر. از خصوصیات منحصر به فرد این محله میتوان به سیاسی بودن آن به دلیل وجود ده سفارتخانه و منازل تعداد بسیاری از دیپلمات ها و سفرا در این محله اشاره کرد که قدیمی ترین و بزرگترین سفارت (سفارت ایتالیا) در این میان می باشد این ملک متعلق به عبدالحسین میرزا فرمانفرما بوده است. نامبرده که دارای همسران متعدد و دهها فرزند بود، برای آن که فرزندان همسر اولش به سایر فرزندان حسادت نکنند، در زمان حیات، بخش بزرگی از اموال خود را میان فرزندان همسر اولش توزیع نمود. از جمله این ملک به نصرت الدوله فیروز (فرزند ارشد) رسید. نصرت الدوله که به ولخرجی معروف بود مجبور به فروش ملک خود به سفارت ایتالیا شد . افرادی که در شکل گیری این محله نقش بسزایی داشتند کشاورزان و باغداران بودند ولی افرادی که باعث شکل گیری بافت شهری این محل شدند افرادی با سرمایه زیاد بوده اند که به خاطر آب و هوایخوب این منطقه در حدود 50 سال قبل به این منطقه آمدند . این محل دارای تحول چندانی نبوده است ولی مانند دیگر محلات پس از انقلاب اسلامی روند رو به افزایش مهاجرین به این محله رشد چشمگیری داشته است ( سند هویت محله فرمانیه ، منطقه 1 شهر تهران، 1385 ) .
از ویژگی های رستم آباد، موقوفات وسیع این محله است، بیشترین سهم را در احداث موقوفات مرحوم حاج علی رستم آبادی داشته و مقبره ی وی نیز هم اکنون در زیر زمین خانه موقوفه امام جماعت مسجد شهید شاه آبادی (رستم آباد پایین ) وجود دارد . از موارد قابل ذکر موجود در محله که از گذشته به یادگار مانده است می توان به آب انباری که در مکان حسینیه رستم آباد فعلی قرار داشته ویخچالی طبیعی که بصورت پلکانی بوده واکنون قرار است به مسجد الرضا که بزرگترین مسجد خاورمیانه است تبدیل شود اشاره نمود. میدانگاه اصلی این محله در تقاطع دیباجی شمالی بزرگراه صدر بوده است که اکنون به دلیل احداث بزرگراه تخریب شده است. دو عدد قنات در این محله وجود داشته که یکی برای کشاورزی و دیگری برای استفاده بوده که از رشته کوه های البرز سرچشمه می گرفته است شیوه زندگی در این محل به شکل ارباب و رعیتی بوده است ( ستوده ، منوچهر ، 1371 ) .
3-5-27-1 موارد قوت و ضعف محله فرمانیه :
آنچه که می توان از آن به عنوان نقطه ضعف این محله نام برد، مدارس و مهدکودک های غیر دولتی است. به نظر می رسد که چون این محله، به عنوان محله های مرفه شهر تهران در نظر گرفته شده است، تمرکز مدارس غیرانتفاعی در آن بیشتر است و تنها یک دبستان دولتی در این میان به چشم میخورد که با توجه به محدوده این محله باید گفت که می توان تا حدودی بر تعداد مدارس دولتی در این محله بحث نمود.
موردی که می تواند به آن توجه شود، عدم وجود کتابخانه و قرائتخانه در این محله میباشد. با توجه به لزوم فرهنگسازی در زمینه کتابخوانی و استفاده نوجوانان و جوانان از کتابخانه ها، بر وجود این مراکز در این محله تأکید می شود.
با توجه به بافت منازل مسکونی که بیشتر بافت مدرن می باشد، میتوان گفت که مطابق نظریات جامعه شناسی روابط اجتماعی در این گونه بافت ها کمتر است. باید در این زمینه تلاش بیشتری شود و شورایاری این محله فعال تر عمل کند تا بتواند اعتماد اجتماعی بیشتری را بر اساس ارتباط اجتماعی گسترده تر ایجاد نماید .

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تقسیم بندی

فصل چهارم :
بررسی اهمیت و انواع کارکردهای سازمان های ایمان محور محله ای در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری ، به ویژه در سطح محله های منطقه 1 شهر تهران
فصل چهارم :
بررسی اهمیت و انواع کارکردهای سازمان های ایمان محور محله ای در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری ، به ویژه در سطح محله های منطقه 1 شهر تهران
مقدمه :
با گسترش تحولات مدیریتی جهانی در یک قرن اخیر ، سازمان ها در ابعاد مختلف به ارائه خدمات اجتماعی و تولید کالاها می پردازند. از طرفی مفهوم توسعه طی دوران مختلف دچار تحولات گوناگون شده است. آنچه می توان به عنوان یک فرض اثبات شده در تمامی این تطورات مفهومی در نظر داشت، این است که دستیابی به توسعه تنها به وسیله دولت ، ناممکن است . به سخن دیگر، تا زمانی که مشارکت مردمی در قالب سازمان وجود نداشته باشد، توسعه ابتر می ماند. به طور کلی، در هر کشوری ، سازمان ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند : سازمان دولتی ؛ سازمان خصوصی( شرکت خصوصی یا بنگاه ) و سازمان های غیر دولتی ( مردم نهاد ، غیر انتفاعی، بخش سوم ، تعاونی و… ). آنچه می تواند توسعه متوازن در جامعه را تضمین کند ، رشد هماهنگ مجموعه نهادهای یاد شده برای حل مشکلات جامعه است. به طوری که در بسیاری از جوامع اشتیاق فزاینده ای از جانب مردم برای حضور در تدارک خدمات اجتماعی بوجود آمده است .
یکی از مصادیق این اشتیاق فزاینده ، سازمان هایی هستند که با عنوان سازمان های ایمان محور یا سازمان های مذهبی شناخته می شوند. این گونه سازمان ها که با محوریت ایمان به فعالیت می پردازند، هم اکنون دارای میلیون ها عضو در سراسر جهان هستند و انبوهی از خدمات اجتماعی را ارائه می دهند . امروزه با گسترش و غلبه فرایندهای جهانی شدن در شهرهای جهان، می توان شاهد ایجاد و توسعه مراکز و نهادهای خودجوش و درونزایی بود که ماهیت های گوناگونی دارند. دسته ای از این نهادها، دارای ماهیت مذهبی-فرهنگی(ملیتی) هستند که به ارائه انواع خدمات و فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این شهرها مشغول هستند. هر کدام از گروههای مذهبی اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی و ادیان شرقی در این تشکل های نهادی گردآمده اند و غالبا فعالیت های گسترده ای در این شهرها دارند بگونه ای که جزئی از پیکره اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این شهرها به حساب می آیند ( فنی ، زهره ، 1391 ، 3 ) . با وجود این تاکنون ادبیات علمی دقیق و مشخصی درباره این سازمان ها ایجاد نشده است. بنابراین باتوجه به تمایلات گسترده جهانی در این زمینه و عضویت انبوهی از افراد علاقه مند در این سازمان ها ، لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد و پشتوانه های عمیق علمی به حمایت از این سازمان ها بپردازند. سازمان های اجتماع محور نیز که به صورت غیر انتفاعی ، داوطلبانه و خود اتکا از نظر مالی هستند، به ارائه خدمات اجتماعی در یک اجتماع محلی واحد می پردازند.از گونه های بارز این گونه سازمان ها می توان به سازمان های ایمان محور اشاره کرد که علاوه بر دارا بودن ویژگی های ذکر شده برای سازمان های اجتماع محور ، از ویژگی بارز دیگری به نام « ایمان » بهره می گیرند . ( فقیهی رضایی ، رضا ، 1387 ، 16 ) .
4-1 پیشینه سازمان های ایمان محور محله ای در غرب ( مطالعه موردی : کشور کانادا) :(History of faith- based orgonizations inwest case study: country canada)

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید