تعادل کار و زندگی با ۱۰ پیشنهاد ای که کمک می کنه آدم کاملی باشین 

No Comments Uncategorized

 

۱. از ایمیل فاصله بگیرین

اول سال جاری در گزارشی عنوان شد که طبق قانونی که در فرانسه تصویب شده، کارمندان این کشور از ساعت ۶ بعدظهر به بعد نباید با ایمیل خود کار کنن یا حتی صندوق ورودی شون رو چک کنن. البته بعدا مشخص شد که این خبر از پایه کذب بوده، اما خیلی هم حرف بی ربطی نبود، چراکه واسه فرانسویایی که به صَرف ناهارهای طولانی و پنج روز تعطیلات معروف هستن و بیشتر کارهای خود رو شبا انجام میدن، وضع اینجور قانونی لازم به نظر می رسه. اما به نظر خیلی از کارشناسان، زور افراد به چک نکردن ایمیلای کاری بعد از ساعت اداری، چیزی محاله؛ باید این نکته رو هم در نظر گرفت که شرکتا همیشه به دنبال استفادهِ بیشترند. اما به نظر شما بررسی ایمیلای کاری و حضور در شبکه های اجتماعی [در مورد فعالیتای محل کار] پس از ساعت کاری به افزایش استفادهِ شرکت میرسه یا باعث افزایش استرس بی مورد در کارمندان می شه؟

۲. فقط بگید «نه»

اگه جزو اون دسته از افرادی هستین که هفت روز هفته و ۲۴ساعته در دسترس رئیس تون هستین و تموم خواستهای اونو انجام میدید و شرکت، فشار کاری زیادی به شما وارد می کنه، کافیه قدرت «نه گفتن» رو در خود تقویت کنین. کارشناسان فکر می کنن اگه بی فکرکردن به عاقبتایِ بله گفتن، از اوامر رئیس خود پیروی کنین، درنتیجه اون کار بیشتری به شما می سپرد؛ پس هیچ بعضی وقتا جواب مستقیم و صریحی به رئیس خود ندین، مثلا می تونین بگید پس از فکرکردن درمورد اون مسئله جواب اونو رو به زودی میدید و پس از تفکر دقیق درباره عاقبتای بله یا نه گفتن، درنهایت در وقت دیگری جواب اونو بدین. حتی اگه جواب شما مثبته هم مشکلی نیس، اما اگه جواب تون منفیه، بی هیچ استرسی با قاطعیت نه بگید و به دنبال توجیه یا بهونه تراشی واسه اون نباشید. دلیلی نداره که پاسخی که میدید، سریع و زننده باشه؛ خیلی قابل احترام می تونین جواب تون رو به رئیس منتقل کنین. مؤسسه ی سلامت روان در این مورد باور داره اگه فشار کاری تون بالاست، باید به این وضعیت اعتراض کنین.

۳. هوشمند کار کنین و نه سخت تر

بعضی باور دارن واسه رسیدن به موفقیت باید بیشتر کار کرد و کمتر خوابید. این طرز فکر با مدل کاری مارگارت تاچر شباهت زیادی داره، چراکه اون در بیست و چاری تنها ۴ ساعت می خوابید و بقیه ی روز رو به فکر اداره امور کشور بود. اون اون روزها رو «روزهای مدیریت خواب» نامید، چراکه به ذهن خود آموزش داده بود بدن به خواب کمتری نیاز داره. اما بعدا کارشناسان این طرز فکر رو اشتباه دونستن و به این نتیجه رسیدن که میزان [مناسب] کار، فرمولی داره که یعنی: ساعت × ساعت کار یا واحد کار = خروجی. افرادی که به کار بیشتر و خواب کمتر تمایل دارن، در بخش ساعت کاریِ این معادله، بیشتر تمرکز دارن. با تقسیم واحد کار بر ساعت، به معنی استفاده می رسیم که اهمیت زیادی داره. اما این معنی در عمل به چه معناست؟ استفاده در کار به این معناست که کارا رو اولویت بندی کنین، مقدار زمان مشخصی واسه انجام هر کار تخصیص بدین و از انجام امور بیهوده مثل شرکت در جلسات غیرمهم و وقت گیر خودداری کنین. همه ما تابه حال در اینجور شرایطی قرار گرفتیم و مثلا دوست داشته ایم در بعضی جلسات خاص، حتی در صورت بی اهمیت بودن شرکت کنیم، جلساتی که همکاران ما به مدت طولانی و با صدای بلند و آزادانه در اون درمورد مسائل خود سخنرانی می کنن. اما حضور در این جلسات واسه ما چه منفعتی داره؟

میشه گفت خیلی از ما هوشمندانه کار نمی کنیم، اما راه روشنی هم واسه ترک این عادت وجود نداره. اشاره این نکته خالی از لطف نیس که انگلیسیا باوجود اینکه بیشتر از خیلی از همسایگان اروپایی خود کار می کنن، از نظر استفادهِ کاری در رتبه های پایین تری نسبت به اونا قرار دارن. طبق آمار مؤسسه ی سلامت روان، وقتی ساعت کاریِ افراد زیاد می شه، ۲۷درصد کارمندان افسرده، ۳۴درصد نگران و مضطرب، و ۵۸درصد هم وحشت زده می شن.

۴. کارا رو فقط در محل کارتون انجام بدین

تصور کنین در حال ترک دفتر کار خود واسه ناهار یا امر دیگری هستین؛ بهترین کار اینه که موقع ترک دفتر، فهرست کارهای انجام نشده تون رو روی کاغذ بنویسین و اونو روی میزتون بذارین. بعد با فراموش کردن خاطرات اون روز کاری، کامپیوتر خود رو خاموش و اتاق رو ترک کنین.

روان شناسان در این مورد میگن هر روز، تصویری از فراموش کردنِ خاطرات یک روز کاری، تهیه ی فهرست کارهای انجام نشده و خاموش کردن کامپیوتر دفتر کار رو تو ذهن خود بسازین و پیوسته اونو مرور کنین. اگه این راه هم به نتیجه نرسید، از شگرد نگهداری نفَس استفاده کنین. تکنیک نگهداری نفس به این صورته که دَم کوتاهی داشته باشین و تو ذهن تون تأیید کنین که کار تمامه. اگه قادر به انجام این کار در دفتر محل کار خود نیستین، اشکالی نداره، چراکه می تونین وقتی سوار بر مترو و اتوبوس هستین و درِ اونا بسته می شه، این کار رو انجام بدین و تو ذهن خود تصور کنین که این صدای پایان یک روز کاری بود. یا حتی اگه سوار خودروِ خود هستین، قبل اینکه اونو روشن کنین، چند لحظه ای آروم پشت فرمون بشینین و پایان روز کاری رو تو ذهن خود تصور کنین.

معنی «بسته شدن» موضوعی مهم واسه ایجاد تعادل کار و زندگی روزمرهه، طوری که روان شناسانِ مؤسسه ی سلامت روان فکر می کنن اگه حتی مجبور شدید بعضی کارهای نیمه تموم رو در منزل تموم کنین، بخشی از خونه رو تو ذهن تون مجسم کنین که با حضور در اون بخش، معنای پایان روز کاری واسه شما تداعی شه.

۵. لازم نیس همه کارا رو به بهترین راه انجام بدین

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تعریف حاکمیت قانون و سیر تاریخی اون 

تصورِ اینکه کارا رو در محل کار انجام بدیم، خیلی ایده آله، اما صبر کنین؛ به همین سادگی هم نیس. خیلی از آدما پس از ترک محل کار به این فکر می کنن که می تونستن با انجام چند کار دیگر، کار خود رو بهتر بکنن، و به همین منظور دوباره به دفتر کار بازمی گردند تا کارشون رو تکمیل کنن. این روش اشتباهیه؟ روان شناسان فکر می کنن بعضی افراد با رهاکردن کارا به حال خود مشکل دارن؛ شاید این طرز فکر از دید بعضی ایده آل هم به نظر برسه، اما فشار ذهنی زیادی به فرد وارد می کنه. موردی که روان شناسان بر اون تأکید دارن، اینه که فشار کاری کاذب به خود مجبور نکنین و به خودتون استراحت بدین. به اینکه تموم قسمتای خونه تون تمیزه یا بچه ها در بهترین رژیم غذایی قرار دارن و… توجه نکنین.

۶. جانتون رو پای کار نگذارید

حتما این حرفا رو شنیدین که بعضی در محل کار مدعی می شن همه کارهای شرکت بر دوش آنهاست. یکی از روان شناسان خبره در این مورد باور داره واسه اینکه فردی رو اصطلاحا غرق در کار کنین و وظایف زیادی به اون واگذار کنین، کافیه قدرت و مسئولیت زیادی به اون بدین. اما اشتباهِ این طرز برخورد با کارمندان در چیه؟ مدیرانی که این طرز فکر رو درباره بعضی کارمندان شون دارن، درواقع از خشونتِ بعد این کارمندان با بقیه غافل ان، حال اونکه این خشونت ممکنه جو محیط کار رو به هم بریزه. دلیل علاقه بعضی کارمندان به قبول مسئولیتای زیاد در شرکت، جلب تأیید و تشویق اطرافیانه، اما اگه متوجه سوءاستفاده از این احساس خود شن، شک نداشته باشین این روش رو متوقف می کنن.

۷. ترشح آدرنالین خون رو کم کنین

وقتی مشغول انجام فعالیتای ورزشی یا کارهای هیجان انگیز هستین، به اثر ترشح آدرنالین در بدن تون توجه کردین؟ آدرنالین به دلیل ی هیجان یا استرس زیاد در بدن تولید می شه. همیشه باید به این نکته توجه داشته باشین که چه جوری می تونین زندگی شادتری داشته باشین. باید بدونین به جای اینکه همیشه در عجله و استرس باشین و کارا رو یکی پس از دیگری با عجله انجام بدین، می تونین اوقات خود رو با آرامش در کنار خونواده بگذرونین. این هیجان کاذب و بیشتر منفی، روی خونواده و دوستان تون هم اثر می ذاره، چراکه ناخوداگاه باعث می شه تصمیمای اشتباهی بگیرین. بعضی وقتا هم ممکنه به خشونت با دور و بریا منجر شه که خیلی ناخوشاینده.

۸. به بازنشستگی فکر کنین

بعضی افراد با کار خود ازدواج کردن و حتی اگرخویش فرما هم باشن، دست از کار نمی کشند. اما اونا باید این سؤال رو از خود بپرسند که اگه کسب وکارشان نباشه یا با شکست روبه رو شه، چه می کنن؟ نمیشه اثر کار و درآمد رو در زندگی افراد ندیده گرفت، اما همیشه باید به این نکته توجه کرد که واسه همه افراد، خلأها و مشکلاتی در کار به وجود میاد؛ در این مواقع چیکار باید کرد؟ اگه بازنشسته شید، چه می کنین؟ شاید بهتر باشه در کارهای پاره وقت حضور پیدا کنین تا طعم شیرین زندگی رو بیشتر احساس کنین.

هر فردی علایقی داره و کار هم ممکنه جزو علایق خیلی از آدما باشه، اما اینجا از علاقه به جمع آوری تمبر یا علاقه به شکلات یا فست فود صحبت نمی کنیم، چراکه همه این علاقه ها گذرا هستن. مؤسسه ی سلامت و روان، به مشتریان خود پیشنهاد می کنه با روشایی مثل ورزش، ریلکسیشن یا خوردن شکلات، استرس خود رو تا حد امکان پایین بیارن. پرتاب دارت به تصویر رئیس تون، حس رضایتی در شما به وجود میاره که هیچ لذتی در دنیا با اون قابل قیاس نیس.

۹. بذارین منتظر باشن

یکی از راه هایی که می تونین به خود وقت بیشتری بدین، اینه که بی معطلی جواب ایمیلا یا پیامای همکاران خود رو ندین و بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت به اونا جواب بدین. به طورکلی تا زمانی که دیر جواب دادن باعث خراب کردن وجهه ی کاری و شخصیتی شما پیش بقیه نمی شه، این کار رو به تعویق بندازین. بعد از یه مدت متوجه میشید که همین تمرین کوچیک چقدر واسه بقیه آزاردهندهه. درعین حال در جواب دادن به پیام کوتاه دور و بریا درنگ نکنین و تاحدممکن در اسرع وقت جواب بدین، اما از نه گفتن به اونا هم نهراسید. باید این موضوع رو واسه بقیه مشخص کنین: در خارج ساعت کاری واسه امور کاری در دسترس نیستین.

۱۰.قوانین خود رو وضع کنین

شما باید به قانون خاص خود واسه ایجاد تعادل در کار و زندگی خود برسین که در بعضی موارد واسه این کار به کمک بقیه هم نیاز دارین. در وضع این قوانین از استفاده از بایدهای بی جهت دوری کنین، چراکه بایدها درواقع نشئت گرفته از تصور دور و بریا درباره شماس. شما باید برپایه ی آسایش خود، قوانین خاص خود رو وضع کنین.

در دوره ای به سر می بریم که شاهد تغییری اساسی در سبک کار و روش زندگی هستیم. افرادی که بعد از سال ۱۹۸۰ متولد شدن (افراد هزاره یا میلنیال) شایدً بیشتر از بقیه ی افراد به پررنگ شدن مرزهای بین کار و زندگی علاقه دارن. ۸۱درصد این افراد فکر می کنن حتماً باید واسه کارکردن چارچوبی تعیین شه، چراکه در عصر فناوری حاضر و باوجود اسکایپ و دیگر فناوریای رابطه از راه دور، ً مرزی بین کار در خونه یا محل کار وجود نداره و خونها هم به محل کار تبدیل شدن. بااین حساب، کار این افراد، بیشتر هم شده، چون واسه افزایش حقوق در بعضی شرایط مجبورند در برابر رئیس، فعالیت بیشتری از خود نشون بدن.

برگرفته از theguardian

تغییر رو در زندگی خود احساس کنین: در زمان کمتر، چندبرابر بیشتر کار کنین



۱

دیدگاهتان را بنویسید