تعریف راه حل و سطوح اون 

No Comments آموزشی

 

به احتمال زیاد تا الان اصطلاح راه حل کار و کاسبی به گوش تون خورده س. اما تابه حال فکر کردین تعریف دقیق راه حل چیه و چه سطوحی داره؟ از این موضوع آگاهی دارین که باید از راه حلای متفاوتی در سطوح مختلف سازمان خود استفاده کنین؟

در این مقاله نگاهی خواهیم انداخت به بعضی از تعاریف عادی راه حل و روی سه سطح راه حل (راه حل شرکتی یا بنگاه، راه حل واحد کار و کاسبی و راه حل تیم) تمرکز می کنیم و بعضی از وسیله ها و مدلای اصلی مربوط به هر بخش رو مورد بررسی قرار میدیم.

تعریف راه حل

راه حل به وسیله رهبران و نظریه پردازان کار و کاسبی واسه سالا مورد مطالعه قرارگرفتهه اما هنوز جواب دقیقاً مشخص و یکتایی واسه این سؤال که «راه حل چیه»، وجود نداره. یکی از دلایل این مسئله اینه که افراد مختلف به شکلای متفاوتی به راه حل نگاه می کنن.

مثلا، یه سری از آدما فکر می کنن که باید شرایط حال رو با دقت بررسی کرد، تغییرات احتمالی در بازار یا صنعت مربوطه رو پیش بینی نمود و بر این پایه واسه موفقیت در آینده برنامه ریزی کرد. در همین حال یه گروه دیگه فکر می کنن که پیش بینی آینده خیلی سخته و ترجیح میدن که راه حلای خود رو طبق حقایق موجود پایه ریزی کنن.

جری جانسون (Gerry Johnson) و کوین اسکولز (Kevan Scholes) نویسندگان کتاب «Exploring Corporate Strategy»، میگن که راه حل جهت و محدوده یک سازمان در دراز مدت رو مشخص می کنه و فکر می کنن که راه حل باید مشخص کنه که واسه برآورده کردن نیازای بازار و سهامداران، منابع باید با چه ترکیبی فراهم شن.

مایکل پورتر (Michael Porter) متخصص راه حل و استاد دانشکده ی کار و کاسبی هاروارد، بر نیاز به راه حل جهت تعریف و انتقال جایگاه و موقعیت منحصربه فرد سازمان تأکید می کنه و میگه که راه حل باید مشخص کنه که منابع، مهارت ها و تواناییای سازمانی جهت ایجاد امتیاز رقابتی به چه صورت با هم ترکیب می شن.

کارشناسان فکر می کنن که برنامه ریزی واسه موفقیت در محیطای کاری از اهمیت ویژه ای برخورداره و واسه برخورداری کامل از امتیازات فرصتای پیش رو سازمانا باید در همه سطوح اتفاقات آینده رو تا حد امکان پیش بینی و خود رو واسه روبرو شدن با اونا آماده کنن. مثلا، خیلی از سازمانای موفقی که استفاده بالایی دارن واسه رسیدن به چشم انداز خود از یک راه حل شرکتی خاص استفاده میکردن. هر واحد کار و کاسبی درون سازمان، یک راه حل واحد کار و کاسبی داره که مدیران و رهبران اون واحد واسه تعیین چگونگی رقابت در بازارهای مربوط به خود، از اون استفاد می کنن.

هر تیم به نوبه ی خود باید راه حل مخصوص خود رو داشته باشه تا این اطمینان انجام بشه که فعالیتای روزانه تیم به حرکت سازمان در راه درست کمک می کنن. یک تعریف آسون واسه راه حل در همه سطوح یعنی: «تعیین چگونگی حرکت به طرف پیروزی در بازه ی زمانی پیشِ رو».

حال با جزئیات بیشتری هر کدوم از سطوح راه حل (شرکتی، کار و کاسبی، تیم) رو بررسی می کنیم.

راه حل شرکتی

در کار و کاسبی، راه حل شرکتی به راه حل کلی یک سازمان اشاره داره که از واحدهای کار و کاسبی زیاد تشکیل شده و در بازارهای زیاد فعالیت می کنه. این راه حل مشخص می کنه که شرکت چیجوری از واحدهای کار و کاسبی خود پشتیبانی می کنه و ارزش تولید به وسیله اونا رو افزایش می ده. به این سؤال جواب می ده که «چیجوری ساختار کلی کار و کاسبی رو مشخص می کنیم تا همه بخشای اون در کنار همدیگه نسبت به فعالیت جداگونه، ارزش بیشتری تولید کنن؟»

شرکتا می تونن این کار رو با ایجاد امتیازای داخلیِ قوی، به اشتراک گذاری تکنولوژیا و منابع بین واحدهای کار و کاسبی، بهینه سازی هزینه ها و به دنبال اون کاهش کلی هزینه سرمایه و یا با پیشرفت و نگهداری از یک برند شرکتی قوی بکنن. پس در این سطح از راه حل ، بر تفکر دور و بر این موضوع تمرکز می شه که چیجوری واحدهای کار و کاسبی درون شرکت باید با همدیگه هماهنگ شن. بر درک این موضوع تأکید می شه که منابع باید چیجوری جهت ایجاد ارزش بزرگتری استفاده کرده شن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تعریف لغوی آلکسی تایمیا و ویژگی های ان

طراحی سازمان یکی دیگر از عوامل هدفمند مهمیه که باید در این سطح از راه حل در نظر گرفته شه. این که چیجوری ساختار کار و کاسبی، افراد و منابع خود رو مشخص می کنین امتیاز رقابتی شما رو تحت اثر قرار می ده و می تونه از اهداف هدفمند شما پشتیبانی کنه.

راه حل واحد کار و کاسبی

راه حل در سطح واحد کار و کاسبی بر موفقیت در رقابت در بازارهای تک تمرکز داره و به این سوال جواب می ده که «چیجوری می تونیم در این بازار موفق شیم و در مقابل رقبای خود پیروز شیم؟» البته این راه حل باید به اهداف شناسایی شده در راه حل سطح شرکتی وصل و در رابطه شه.

بررسیای رقابتی نقطه شروع خیلی خوبی واسه پیشرفت ی راه حل واحد کسب و کاره. به عنوان بخشی از این مرحله، باید در مورد قابلیتای کلیدی خود فکر کنین و ببینین که چیجوری می تونین از اونا به بهترین شکل ممکن واسه پاسخگویی به نیازای مشتریان خود استفاده کنین. واسه ایجاد و استفاده از فرصتای جدید باید انتخابای پیشِ روی خود رو مورد بررسی بذارین. مدل ۵ نیروی رقابتی پورتر ابزاری لازم واسه این فرآینده. هم به شما کمک می کنه تا فرصتا و تهدیدهای موجود در بازار خود رو درک و شناسایی کرده و به اونا رسیدگی کنین.

نکته:

واسه کسب و کارهای کوچکتر، راه حلای شرکتی و واحد کار و کاسبی ممکنه با هم اشتراکاتی داشته باشن یا اصلاً یک چیز باشن. اما اگه یک سازمان در بازارهای متفاوتی در حال رقابته، هر کدوم از واحدهای کار و کاسبی در اون باید به راه هدفمند خودشون فکر کنن. خیلی مهمه که راه حل هر واحد کار و کاسبی طبق راه حل کلی شرکت باشه، چون که برند شرکت از این هماهنگی خیلی تاثیرپذیره و این موضوع از اهمیت بالایی برخورداره.

راه حل واحد کار و کاسبی معمولا مهمترین و شاخص ترین سطح راه حل در هر بخش از کسب و کاره. افرادی که در هر واحد مشغول به کار هستن؛ باید بتونن رابطه مستقیمی بین این راه حل و کاری که انجام میدن؛ بسازن. اینکه افراد متوجه باشن که چیجوری می تونن واحد کار و کاسبی خود رو در راه موفقیت و پیروزی کمک دن، پایه واساس داشتن نیروی کار با انگیزه و بهره وره. به همین ترتیب، باید تعریف روشنی از مأموریت و چشم انداز و ارزشای واحد کار و کاسبی داشته باشین.

راه حل تیم

جهت مدیریت و اجرای موفق راه حل شرکتی و واحد کار و کاسبی، به تیمایی در سازمان خود نیاز دارین که بتونن خوب با همدیگه کار کنن. هرکدام از این تیما نقش متفاوتی در سازمان اجرا می کنن که به این معناست که هر تیم باید راه حل تیمی مربوط به خود رو داشته باشه.

راه حل تیم باید به طور مستقیم از راه حلای شرکتی و واحد کار و کاسبی پیروی داشته باشه، به این معنی که همه سطوح راه حل از همدیگه پشتیبانی کنن و موجب تقویت هم شن تا پس موفقیت سازمان محقق شه.

واسه همین تعریف اهداف و محدوده فعالیت تیما خیلی مفید و کاربردیه که این کار می تونه مثلا با استفاده از منشور تیم یا دستورالعمل مشخصی صورت گیرد. واسه مدیریت اونم میشه از تکنیکایی مثل و استفاده کرد.

واسه رسیدن به اهداف استراتژیکی که در سطوح بالاتر سازمان تعیین شدن، باید به شکل ای موثر و مؤثر کار کنین. پس، عنصر مهمی از راه حل تیم اجرا بهترین روش ها و تجارب واسه کمک به تیم جهت رسیدن به اهدافه. یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد و اجرا یک راه حل موثر واسه تیم، فعالیت هاییه که باعث بهینه سازی مدیریت تأمین کنندگان، مدیریت کیفیت و برتری عملیاتی می شن.

دیدگاهتان را بنویسید