می دونستین که یه دقیقه راه رفتن ۱.۵ تا ۲ دقیقه بر طول عمر شما اضافه می کنه؟  آدمایی که مرتبا پیاده روی می کنن عمری طولانی تر، وزنی کمتر و فشار خون پایین تری دارن و از نظر سلامت فیزیکی در شرایط بهتری هستن.

اگه می خواین بیشتر  و بهتر پیاده روی کنین، از یه قدم تعداد استفاده کنین. تحقیقات نشون داده که این اقدام ساده اندازه فعالیت فیزیکی افراد رو تا ۲۱۰۰ قدم در روز زیاد می کنه.

 

اما پیاده روی چیجوری به سلامت آدم کمک می کنه؟

پیاده روی طول عمر افراد رو زیاد می کنه.

در سال ۲۰۱۱ پژوهشی انجام شد که نشون می داد پیاده روی به مدت ۱ ساعت در روز، امید به زندگی رو تا حد زیادی زیاد می کنه. در این تحقیق ۲۷۷۳۸ داوطلب ۴۰ تا ۷۹ ساله شرکت کرده بودن و دوره ای ۱۳ ساله از زندگی اونا بررسی شده بود. باحال اینکه یافته های تحقیق نشون می داد که آدمایی که روزانه یه ساعت یا بیشتر پیاده روی می کردن با وجود داشتن عمری طولانی تر، هزینه های کمتری رو صرف مراجعه به دکتر و خدمات درمانی می کردن.

پیاده روی از دیابت جلوگیری می کنه.

تنها نیم ساعت راه رفتن در روز از بیماریایی مثل دیابت نوع ۲ جلوگیری می کنه. پیاده روی هم اینکه واسه مبتلایان به دیابت سودمنده. در سال ۲۰۰۷ پژوهشی انجام شد که نشون می داد اگه یه مایل یا بیشتر پیاده روی کنیم، خطر مرگ (هر نوع مرگ) به نصف کم میشه.

مطلب دیگر :  آشنایی با تاریخچه فال محبوب ترین نوشیدنی جهان، قهوه

پیاده روی ذهن رو فعال و کارآیی اونو بیشتر می کنه.

۶ تا ۹ ماه پیاده روی در هفته ماده خاکستری مغز رو زیاد می کنه و خطر دچار شدن به خطرات شناختی، کمبود دقیق شدن و فوکوس کردن وضعف حافظه رو کم می کنه. پیاده روی هم اینکه به  مریضایی که به فراموشی و مشکلات ناچیز شناختی گرفتار هستن کمک می کنه و روند از دست دادن حافظه رو از جا در آورد می کنه.

پیاده روی فشار خون رو پایین می آورد.

کافیه تنها ۳ تا ۵ روز در هفته، روزانه نیم ساعت راه بریم تا از خطر فشار خون بالا محفوظ باشیم. حتی اگه این نیم ساعت به ۳ قسمت ۱۰ دقیقه ای تقسیم شه، تاثیر خود رو بر فشار خون حفظ می کنه.

پیاده روی به سلامت استخوانا کمک می کنه.

از اونجایی که پیاده روی هر دو پا رو درگیر می کنه، میشه نتیجه گرفت که این ورزش ساده تراکم استخون زنان یائسه رو تقویت و سرعت روند پوکی استخون رو کم می کنه. در واقع کسائی که مرتبا پیاده روی می کنن ۴ تا ۷ سال دیرتر به نقطه دچار شدن به پوکی استخون می رسن.

پیاده روی خطر سکته مغزی رو کم می کنه.

محققان دانشگاه هاروارد پس از بررسی ۱۱۰۰۰ نفر به این نتیجه رسیدن که آدمایی که در هفته حدود ۱۲.۵ مایل پیاده روی می کنن کمتر از بقیه در خطر سکته مغزی هستن.

مطلب دیگر :  آسیب های عضلانی در ورزش و راه پیشگیری

پیاده روی اخلاق شما رو بهتر می کنه.

اگه بی حوصله هستین یا احساس افسردگی می کنین، تنها نیم ساعت پیاده روی کنین و تماشاگر از بین رفتن احساس افسردگی و بی حوصلگی خود باشین. در واقع محققان فکر می کنن که تاثیر پیاده روی به مراتب بیشتر و سریع تر داروهای ضدافسردگیه (ضمن اینکه مشکلات جانبی بسیار کمتری داره).

پیاده روی به سوزوندن کالری کمک می کنه.

تنها ۲۰ دقیقه راه رفتن در روز به ما کمک می کنه تا در مدت ۱ سال ۷ پوند وزن کم کنیم. وجود رژیم غذایی مناسب تاثیر پیاده روی رو بیشتر می کنه.

پیاده روی با بی خوابی مقابله می کنه.

اگه با شبا دیر به خواب می رید و واسه خوابیدن با مشکل مواجه هستین، تلاش کنین ۵ روز در هفته صبحا ۴۵ دقیقه پیاده روی کنین. پژوهشی که در مرکز تحقیقات سرطان سیاتل انجام شد نشون داد که با اینکه پیاده روی در صبح به رفع مشکل کم خوابی کمک می کنه، ولی پیاده روی در بعدظهر می تونه نتیجه عکس داشته باشه.

پیاده روی واسه قلب خوبه.

در تحقیقی که روی ۷۲۰۰۰ زن ۳۰ تا ۴۰ ساله انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدن که خطر دچار شدن به بیماریای قلبی در زنائی که در هفته ۳ ساعت یا بیشتر پیاده روی می کنن ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتره. پیاده روی هم اینکه خطر دچار شدن به بیماریای عروق کرونر قلب رو در مردان ۷۱ تا ۹۳ ساله کم می کنه. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *