آشنایی با انواع خطرات محیط کار

آشنایی با انواع خطرات محیط کار

اگه قراره سلامت رو در اولویت اول بذارین پس بهتره بیشتر از پیش به روش های کاری خود توجه کنین و علائم خطر رو جدی بگیرین.

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ دفعه بعد که روی میز کارتون ولو شدید، به فضای محیط دور و بر دقت کنین، و فکر کنین که مکانی که بیشتر از ۸ ساعت یا بیشتر از روز خود رو در اون سپری می کنین، شاید تاثیراتی در سلامت شما داشته باشه.

کارولین ریکارد- بریدو، مهندس معمار در ارلینگتون که به مطالعه رابطه بین طراحی و سلامت افراد می پردازه، عقیده داره وقتی که به اون می اندیشید، درک اینکه چقدر اطلاعات ما درباره محیط کار و تاثیری که بر ما می گذارد کمه، می تونه ترسناک باشه. هر چیزی، از نوری که انرژی بخشه تا طراحی کف این توانایی رو دارن که سلامت شما رو به خطر بیاندازند.

اینجا، کارشناسان شش مورد از برجسته ترین خطراتی که در قرن ۲۱ سلامت افراد رو تهدید می کنه و نکاتی که کمک می کنه تا هوشمندانه تر کار کنین و در انتهای یه روز طولانی احساس بهتری داشته باشین رو با ما در میان می گذارن.

خطر: نورهای فلورسنت

تا وقتی که لامپ های رشته ایی از ماشین های فکس حذف شدن، لامپ های مهتابی جمع و جور پای ثابت اداره ها شده ان. با اینکه و شک نداشته باشینً زنده تر هستن، اما وقتی که روی پوست می شینن، بدجنس می شن: طبق مطالعه ایی که در دانشگاه ملی نیویورک انجام شد، مشخص شد که شکاف های ریزی که روی لامپ های مهتابی جمع و جور رو پوشونده، اجازه می دهد که اشعه ماورأ بنفش مضر از اون پخش شه، و اگر در فاصله نزدیک با پوست قرار گیرد، می تونه به سلول های پوست خارجی آسیب برسونه. یعنی، فلورسنت های سقفی بی ضررند اما درباره لامپ رومیزی خود تجدید نظر کنین.

دکتر میریام رافیلویچ، سرپرست تیم تحقیقاتی پیشنهاد می کنه، دست کم ۶۰ سانت دورتر از این لامپ ها بشینین، چون در دراز مدت آسیب رسان هستن.

رفع خطر: رافیلویچ می گوید، فضای دور و بر رو با لامپ های ال ایی دی روشن کنین، که خطری واسه سلامت شما ندارن.

خطر: کار بی معطلی

هرچند تلاش واسه کاهش هزینه ها زیادتر از اندازه به کارفرمایان فشار می آورد، اما تعجبی نداره که کارمندان هم استرس زیادی رو این وسط متحمل می شن. اما شرایط زنان این وسط حادتره. طبق اعلان انجمن روانشناسی امریکا، سطح استرس زنان در مقایسه با مردان که ۱۶٪ است، ۲۰٪ است، و سطح اون از ۱۰ در سطح ۸ قرار داره. و ۴۳٪ از زنان اقرار داشتن که سطح استرس اون ها در حال زیاد شدنه. دکتر سوزان استین بوم متخصص مریضی های قلبی زنان در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک می گوید، این استرس طولانی موجب افزایش ضربان قلب، فشار خون و سطح التهابات، تموم فاکتورهای موثر در مریضی قلبی، است.

رفع خطر: از آب سردکن آب بخورین. یه دور در واحد خود بزنین. دستشویی برید! طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ که در دانشگاه بایلور، تگزاس انجام شد، مشخص شد کارمندانی که بعضی وقتا استراحت کوتاهی می کنن، خستگی بیش از اندازه کمتری رو تجربه می کنن، از شغل خود رضایت بیشتری دارن و درد یا تیرکشیدن های کمتری رو نسبت به آدمایی که این کارا رو انجام نمی بدن، در اندام های خود احساس می کنن.

وقتی واسه استراحت و معطلی در بین کار ندارین؟ ترتیبی بدید که یکی از جلسات شما بیرون از محل کار برگزار شه. تحقیقات نشون دهنده اون هستش که در فضای باز بودن فشار خون رو پایین آورده و سطح هورمون ها رو تنظیم می کنه.

خطر: از دست دادن حریم خصوصی

سیلیکون ولی واسه تشویق بیشتر کارمندان به همکاری، طرح فضای باز رو اجرا کرده. اما در همین طرح هم زمزمه هایی از حواس پرتی، به شکل پچ پچ، صدای تلفن و صدای غژغژ عبور وسایط نقلیه هوایی که آزادانه پرواز می کنن به گوش می رسد. طبق مطالعه ایی در سال ۲۰۱۴، روزانه کارمندان ۸۶ دقیقه کارایی خود رو به دلیل معطلی های جور واجور از دست میدن.

دکتر جون ویوو، روانشناس در مرکز وکشا ویس عقیده داره، هر زمان که دلیلی موجب حواس پرتی شه، نه فقط باید منتظر موند تا حواس پرتی از بین بره، بلکه باید دوباره با موضوع اصلی مورد توجه رابطه برقرار کرد. این روند استرس بیشتری بر روز شما تحمیل می کنه.

رفع خطر: در صورت امکان واسه خرید یه هدفن ضد صدا هزینه کنین. از این روش بخشی از حواس پرتی ها کاهش می یابد. نشد؟ ریچارد بریدو پیشنهاد می کنه که در نقطه ایی آروم که نمای زیبایی داره، استراحت کنین. به لطف پدیده ایی موسوم به روند ناخودآگاه، مغز حتی در وقتی که مشکل در مقابل نباشه روی اون کار می کنه.

خطر: خیرگی زیادتر از اندازه به صفحه نمایش

به صورت میانگین، ما پس از بیداری نصف بیشتر روز خود رو با خیره شدن به صفحات الکترونیکی سپری می کنیم، عادتی که بیشتر از هر چیز بر گردن فشار وارد می کنه. مطالعه ایی در سال ۲۰۱۴ در ژاپن انجام شد که نشون داد، کارمندانی که تموم ساعات اداری خود رو در مقابل کامپیوتر سپری می کنن، علائم اختصاصی خشکی چشم که کاهش ترشح غدد اشکیه رو تجربه می کنن.

بخشی از این به وجود اومده بوسیله کم شدن دفعات پلک زدن موقع خیره شدن به صفحه نمایشه. نبود روان شدن غدد اشکی منتهی به کشیدگی عضلات چشم، حساسیت و تیرگی در دید می شه.

رفع خطر: اپتومتریست ها پیشنهاد می کنن که بعضی وقتا به چشمون خود استراحت بدید، همین امر منتهی به نبود خشک شدن پلک ها و روان شدن غدد اشکی می شه. از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ هم پیروی کنین، هر ۲۰ دقیقه یه بار، به چیزی که در فاصله ی ۲۰ سانتی شما قرار داره به مدت ۲۰ ثانیه خیره شید.

خطر: قوز کردن

تحقیقات مربوط به اون هستش که کارمندان امریکایی در بیشتر از یه سوم ساعات کاری خود در وضعیت بدنی درستی می شینن. در مابقی ساعات، باید گفت که به طور کاملً نمی شینن. دکتر برد توماس از دانشگاه منهتن می گوید، قوز کردن علاو بر کمردرد، موجب نبود هضم غذا و مشکل در گردش خون می شه. قوز کردن حتی بر شرایط روحی افراد هم تاثیر داغون کننده داره.

مطالعه ایی در مرکز روانشناسی و سلامت نشون داد که حمله افکار منفی به آدمایی که در حال کار کردن خود رو خمیده می کنن، بیشتر از افرادیست که صاف می شینن.

رفع خطر: به خودتون رسیدگی کنین. پشتی صندلی شما برآمدگی داره؟ پاهاتون روی زمین قرار می گیرد؟ بدون تغییر وضعیت بدنی قادر به تایپ هستین؟ بسیار خوب. شاید از طریق اخطار دهنده نیاز دارین، وسیله ایی که هر گاه قوز کردین، می لرزد.

خطر: آشپزخانه

وقتی که آب میوه ایی از آبدارخانه می گیرید، شایدً کلم یا چغندر هم برمی دارین. محققان دانشگاه آریزونا به این نتیجه رسیدن اگه کارمندی به سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت معده گرفتار باشه، ظرف مدت ۲ ساعت در یخچال، مایکروفر یا قهوه ساز رو آلوده می کنه!

رفع خطر: استریل کننده های شامل الکل ظرف مدت کوتاهی باکتری ها رو از بین می برند، اما وقتی که پای ویروس ها در میونه به اندازه صابون و آب موثر نیستن. و وقتی که می خواهید دستان خود رو بشوئید، عجله نکنین. چون شستن دست ها یه کار کامله، که شامل مالیدن کامل دست ها به هم تا از بین رفتن جرم هاست و دست کم باید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول به طول انجامد.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

آی بانو

Share