آشنایی با دشمن ستون فقرات

آشنایی با دشمن ستون فقرات

عضو کمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی با توضیح دادن این موضوع که بی تحرکی بیشترین ضربه رو به ستون فقرات می زند، پیشنهاد کرد: کسائی که مدت زیادی پشت میز می شینن هر ۲۰ دقیقه یه بار چند قدم راه برن.

دکتر روشنک مرادی متخصص ارتوپد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که هر خم شدن در پشت کمر قوز حساب نمی شه، اضافه کرد: در ناحیه پشت آدم به طور طبیعی خم شدن و در ناحیه ی کمر هم ضد این خم شدن باید وجود داشته باشه، یعنی شکل یه ستون فقرات طبیعی راست نیس که اگه این خم شدن بیشتر از اندازه باشه به اون قوز می می گن.

ایشون در مواردی که به دلیل اشکال در ساختمون مهره ها یا رباطای بدن شکستگی و قوز ایجاد شه اون رو قابل پیشگیری ندونست و فقط در مواردی که دلیل نشستن و ایستادن نادرست به خصوص در سن بلوغ دختران جوونه پیشگیری رو موثر دونست.

این متخصص ارتوپد، آموزش چگونگی های درست نشستن و ایستادن و ورزش های مناسب که دلیل تقویت عضلات شکمی و پشتی می شه رو مهم ترین موضوع در پیشگیری بیان کرد.

عضو کمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد چگونگی نشستن گفت: امروزه افراد بیشتر وقت خود رو مقابل رایانه و تلویزیون می شینن که بهترین روش واسه نشستن، تکیه دادن به پشتی صندلیه، پیشنهاد می شه که موقع نشستن زانوها بالاتر از لگن قرار گیرد.

ایشون در ادامه اضافه کرد: صفحه رایانه باید در مقابل چشم قرار گیرد هم اینکه هنگام مطالعه فاصله میان میز و چشم حفظ شه تا دلیل قوز کردن نشه و هنگام نشستن جلوی میز تموم ساق دست رو باید بشه به میز تکیه داد.

دکتر مرادی پیشنهاد کرد: هنگام استراحت، تشک نباید خیلی سفت باشه و باید با قوس های بدن هماهنگی داشته باشه و هنگام استراحت، خوابیدن به پهلو و خم کردن زانو به طرف شکم می تونه واسه کسائی که خم شدن دارن به درد بخور باشه.

این متخصص ارتوپد در آخر اعلام کرد: بعد از معاینات می توان فهمید که قوز قابل اصلاحه یا خیر و تشخیص داد آسیب با فیزیوتراپی درمان می شه یا به جراحی نیاز داره.

کمردرد در دوران بارداری

دلیل اصلی قوز کمر و راه درمان اون

بازنشر درد کمر سیمرغ کمردرد

Share