آمادگی روحی برای طلاق

همونطور که قبل از ازدواج باید از نظر روانی آمادگی های لازم رو داشته باشیم، طلاق هم نیاز به آمادگی های روانی خاصی داره که بدون داشتن اونا ممکنه دچار مشکل شید.

په گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ در جدول موقعیت های استرس زای زندگی، طلاق و جدایی در رتبه های بالا قرار می گیرد. یعنی شما موقع طلاق در یکی از پراسترس ترین مراحل زندگی تون قرار می گیرید. با طلاق زندگی شما وارد مرحلهٔ جدیدی می شه که تکالیف، وظایف و نقش های جدیدی رو براتون به همراه داره.

divorce-mental-preparation,مشکلات طلاق و آمادگی روانی

خیلی از افراد در این دوران اون اونقدر درگیر مشکلات و هیجان های شدید می شن که کمتر می تونن شرایط خودشون رو به صورت منطقی بررسی کنن؛ اما این دوران هم مانند هر دوره جدیدی از زندگی نیاز به آمادگی و ایجاد پیش زمینه هایی داره که با ایجاد اون ها در خود می تونید راحت تر و با هزینه های کمتر از این مرحله پراسترس زندگی عبور کنین.

از وقتی که فکر طلاق به سرتون می رسد تا وقتی که این فکر رو به طور جدی تر با دوستان و خونواده در میان می گذارید یا این که با همسرتون مطرح می کنین، ممکنه زمان زیادی بگذره. در این بازهٔ وقتی ممکنه به شکل های جور واجور مشکلات احتمالی بعد از طلاق فکر کنین و واسه زندگی خود بعد از به آخر رسیدن این زندگی مشترک نقشه هایی هم داشته باشین.

هرچقدر از این زندگی مشترک خسته شده باشین، بازم باید بدونین که بعد از طلاق یه زندگی آروم، بی نگرانی و بی دردسر انتظارتون رو نمی کشد. ممکنه مشکلاتی که با همسرتون داشتین تموم شه اما مشکلات دیگری پیش روتون قرار می گیرد که اگه واسه مقابله با اون ها آماده نباشین، ممکنه دچار آسیب های جدی شید.

پس بهتره با پیش بینی مشکلات احتمالی خود رو واسه رویارویی با اون ها آماده کنین. در ادامه به بررسی چند بخشٔ اساسی از این مشکلات احتمالی و راه های پیشنهادی شکست دادن اون ها می پردازیم.

ممکنه یهو خود رو در این دنیا تنها پیدا کنین و از این که می تونید این تنهایی و مشکلات بعد اون رو تحمل کنین، مطمئن نباشین.

کنار اومدن با احساس شکست

درخواست یا پذیرش طلاق بیشترً به معنی اعتراف به این موضوعه که من در انتخابم اشتباه کرده ام و قادر به ادامهٔ زندگی با کسی که انتخاب کرده ام، نیستم. پذیرش این حقیقت و اعلام اون به بقیه ممکنه در شما احساس شکست، شکست و به درد نخوری بسازه.

ممکنه شروع کنین به بدوبیراه گفتن به عقلتون، قلبتون یا هرکسی که واسطهٔ این ازدواج بوده. این احساسات تا اندازه ای طبیعیه، اما باید مراقب باشین که به صورت بیمارگونه گریبان روح و روانتان رو نگیره و شما رو به پرتگاهٔ افسردگی جهت نده. در این مواقع می تونید به مثال هایی از زندگی که تونسته اید انتخاب های درستی داشته باشین و تصمیمات منطقی بگیرین فکر کنین.

به این موضوع فکر کنین که شمام به حکم آدم بودنتون اطلاعات ناقصی واسه تصمیم گیری داشتین و نمی تونستید رفتارای طرف مقابلتون رو پیش بینی کنین و در اون زمان با در نظر گرفتن اطلاعات ناقصتان اراده کردن کرده بودین. تلاش کنین به اون چه از این تجربه تلخ آموخته اید فکر کنین و امیدوار باشین که با به دست آوردن این تجربه در آینده تصمیم های منطقی تری میگیرین.

مدیریت هیجانات منفی نسبت به دور و بری ها

شاید غالب ترین هیجانی که در این دوران تجربه می کنین، خشم باشه. خشم نسبت به همسر، کسی که شما رو با هم آشنا کرده بود، خونوادهٔ همسر و یا فردی که به نظر شما باعث وبانی این طلاق و جداییه یا حتی خونوادهٔ خودتون که واسه این وصلت به شما اصرار کرده بودن.

بعدازاین احساس خشم ممکنه تمایل به تلافی و انتقام در وجودتون بیداد کنه. ممکنه بخواین هر طور شده حساب این افراد رو کف دستشون بذارین، غافل از این که هرچقدر این خشم و تمایل به انتقام در وجودتون شعله ور تر شه، تمرکز شما واسه حل منطقی مشکلاتتون کم تر می-شه.

در این شرایط شما ممکنه واسه آسیب زدن به اون ها مجبور شید به خود، بچه و دیگه عزیزانتون هم آسیب بزنین. این وسط کودکان شما آسیب پذیرترین آدمایی هستن که بیشترً واسه گروکشی و انتقام گرفتن، از اون ها استفاده می شه.

همین کارا ممکنه بعد از گذشت زمان و پایین اومدن خشم و عصبانیت، باعث ایجاد عذاب وجدان، احساس گناه و پشیمونی بیشتر شما شه. پس بهتره با مدیریت این خشم از راه هایی مانند دریافت کمک تخصصی، پناه بردن به امور الهی، درد دل با دوستان و انجام تمرین های آروم سازی اجازه ندین که مشکلاتتون چند برابر شده و عنان کار از دستتون خارج شه.

روبرو شدن با نگرانی نسبت به آینده

اگه نسبت به آیندهٔ خود نگرانین، به طور کاملً حق دارین. به هرحال شما ممکنه یهو خود رو در این دنیا تنها پیدا کنین و از این که می تونید این تنهایی و مشکلات بعد اون رو تحمل کنین، مطمئن نباشین. واسه کاهش این نگرانی ها می تونید دوباره سود و زیان این تصمیم خود رو بررسی کنین.

با خودتون حساب کنین که در ازای از دست دادن روال معمولی که داشتین چه چیزایی به دست می بیارید. فکر کردن به کارای مثبتی که می تونید واسه زندگی تون انجام بدین می تونه شما رو کمی آروم تر کنه.

مشکلات مالی بعد از طلاق

این موضوع ممکنه بیشتر گریبان گیر زنان شه. اگه جزء اون دسته از زنائی هستین که از استقلال مالی بهره مند نیستن، ممکنه بعد از طلاق با مشکلات جدی مالی روبه رو شید.

پس یکی از بخش های مهمی که باید از قبل واسه اون آماده شید، کسب استقلال مالیه. قبل از طلاق در مورد منبع مالی خود فکر کنین و در مورد پیدا کردن این منبع مالی برنامه ریزی کنین. تلاش کنین که حرفه ای یاد بگیرین یا دوره های آموزشی خاصی ببینین که بتونین روی کار کردن در اون حرفه حساب کنین.

بازسازی روابط اجتماعی

ما تو یه جامعهٔ جمع گرا زندگی می کنیم که خیلی از تصمیم های فردی روی روابط اجتماعی اثر می گذارد. یعنی ممکنه بعد از طلاق، چگونگیٔ رفتار دور و بری ها با شما عوض شه. ممکنه افراد واسه حفظ زندگی زناشویی خود از شما به عنوان یه مرد یا زنی که از همسرش جداشده کناره گیری کنن.

ممکنه دوستانتون ارتباطشونرو با شما محدود کنن و یا این که همکارانتون در محیط کار مزاحمت هایی براتون بسازن. تموم این تغییرات در نگاه آدما به شما در جامعهٔ ما طبیعی بوده و باید مراقب باشین که اینجور دیدگاه ها و رفتارهایی شما رو به تنهایی نکشونه.

این شمائید که باید تلاش کنین تا با رفتار مناسب و منطقی به دور و بری ها فرصت بدید تا شرایط جدید شما رو قبول کنن. ً می تونید روابط جدیدی ایجاد کرده و با قرار دادن خود در موقعیت جدید اجتماعی فرصت پیدا کردن دوست و آشناهای تازه رو واسه خودتون جفت و جور کنین. در گروه های کوهنوردی یا طبیعت گردی عضو شید.

در جلسات فرهنگی شرکت کنین یا با عضویت تو یه باشگاه ورزشی با افراد جدید آشنا شید. به هرحال یادتون باشه که عصبانی شدن از بی انصافی دور و بری ها کمکی به حال شما نمی کنه.

حفظ امید

درآخر باید بدونین که امید به ساختن یه زندگی بهتر و با اشتباهات کمتر براساس تجاربی که به دست آورده اید، می تونه به شما در پیمودن این راه سخت کمک کنه. به قول نیچه اون چه شما رو نکشد، قوی ترتان می کنه.

بعد از طلاق چه کنم و چیجوری زندگی کنم؟

راه تحمل سختیای بعد از طلاق

سپیده دانایی طلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *