آموزش مدیتیشن برای ورزشکاران

مدیتیشن ورزش

شاید مدیتیشن پاسخی به تموم زحمات حرفه ای شما واسه رسیدن به موفقیت باشه پس به چه دلیل همین امروز اونو شروع نمیکنید؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ ما تمرین می کنیم تا از نظر فیزیکی آماده باشیم. ساعتای زیادی رو در باشگاه یا در جاده پشت سر می گذاریم تا قوی و سریع شیم. ما عاشق سخت تمرین کردن و هستیم. اما در بعضی از روزا، با انگیزه موندن واقعا سخته. و اون، روزهاییه که ما انرژی یا تمایل لازم واسه تمرین کردن که موفقیت دراز مدت ما رو تعیین می کنه در اختیار نداریم.

و اگه می خوایم موفق شیم، همونطور که بدنمون رو تمرین می دیم، باید واسه تمرین دادن ذهنمون هم وقت بذاریم. یکی از فعال ترین مربیان مدیتیشنی، جون مین می گفت: اگه می خواین عالی باشین، نمی تونین یه بدن برنده و یه ذهن بازنده داشته باشین.

به چه دلیل مدیتیشن؟

واسه اینکه یه ورزشکار عالی باشیم، باید یاد بگیریم بر خستگی روانی، استرس و شک پیروز شیم. هم اینکه باید یاد بگیریم بر اون چیزی که می تونیم کنترل کنیم، تمرکز کرده و چیزایی که کنترلی بر اونا نداریم رو رها کنیم. تا حالا چندین بار در طول یه مسابقه یا تمرین، ناامید، دستپاچه یا عصبانی شدین؟ اگه بلد بودین که چیجوری به سرعت آروم شید، دوباره تمرکز کنین، و از نو شروع کنین؛ نتیجه مسابقه یا کیفیت تمرینتان تغییری می کرد؟

تمرین دادن ذهنتون مثل تمرین دادن بدنتونه. فقط کافیه یاد بگیرین که ساکت بشینین و توجه تون رو متمرکز کنین. وقتی که کلمه مراقبه رو می شنویم، یوگیایی رو تصور می کنیم که ساعتا تو یه وضعیت چهار زانوی عجیب و غریب می شینن.

همونجوریکه ممکنه اهداف اونا با اهداف ما فرق داشته باشه، اما امتیازات مدیتیشن واسه همه برابر هستن. با آروم نشستن واسه چند دقیقه در روز، ما به خودمون یاد می دیم که تمرکز کنیم، به افکارمون که بوسیله زندگی روزمره ساکت می شن گوش کنیم، و یاد بگیریم چیجوری تنفس مون رو کنترل کنیم.

چیجوری مدیتیشن رو شروع کنین؟

درست مانند تمرین کردن، موقع یاد گرفتن مدیتیشن هم بهترین کار اینه که به آرومی شروع کنین. شما بدون اینکه دست کم چند ماه تمرین کنین، در ماراتن شرکت نمی کنین، درسته؟ با ۵ دقیقه در روز شروع کنین و کم کم اون رو به ۲۰ دقیقه در روز برسونین. و از اونجا که من می دونم ورزشکاران عاشق برنامه های تمرینی هستن، یه برنامه مدیتیشن تازه کار نوشته ام تا به شما کمک کنه کارتون رو شروع کنین.

قبل از شروع، این چند نکته رو در نظر داشته باشین:

  1. روی یه بالش یا یه پتو بشینین. اگه نشستن تو یه وضعیت چهار زانوی ساده براتون راحت نیس، روی لبه صندلی بشینین.
  2. موقع نشستن تلاش کنین صاف بشینین، شونِه هاتون رو شل نگه دارین و دست هاتون رو روی هم یا روی زانوهاتون بذارین.
  3. با بستن چشما و انجام دم و بازدم از راه بینی تون شروع کنین. یه ریتم طبیعی آهسته واسه تنفس تون پیدا کنین.

برنامه مدیتیشن سطح تازه کار

هفته اول: ۵ دقیقه در روز، ۳ روز در هفته

تمرکز شما واسه هفته اول، تموم کردن ۵ دقیقه کامل بدون بی قراری یا باز کردن چشم هاتونه. این کار ممکنه سخت تر از چیزی باشه که فکر می کنین، واقعا سخت! پس هر روز به کار کردن روی اون ادامه بدید.

هفته دوم: ۷ دقیقه در روز، ۳ روز در هفته

تمرکز شما واسه هفته دوم، معطوف کردن توجه تون به یه چیز خارجیه. بعضی گزینه ها عبارتند از: فضای بین ابروهایتان، تنفس تون یا احساس کردن پدهای انگشت شصت تون و لمس انگشت حلقه. اگه تمرکز شما بوسیله افکار غیر ارادی بهم می خوره، آروم باشین و دوباره تمرکز کنین.

هفته سوم: ۱۰ دقیقه در روز، ۴ روز در هفته

تمرکز شما دراین هفته، مثل هفته قبله. ما یه روز و چند دقیقه به تمرین روزانه تون اضافه کردیم. کلید اصلی، سازگاریه.

هفته چهارم: ۱۵ دقیقه در روز، ۴ روز در هفته

این هفته، ما تمرکزمون رو روی کارایی قرار می دیم که می خوایم در طول مسابقه یا اتفاق آینده مون انجام بدیم. خودتون رو در حال دویدن یا بلند کردن وزنه ها تو یه وضعیت ریلکس و آروم تصور کنین. تجسم کنین که سرحال و سالم در حال عبور از خط پایان هستین.

هفته پنجم: ۲۰ دقیقه در روز، ۴ روز در هفته

اینجا همه چیز با هم ترکیب می شه. در طول این ۲۰ دقیقه آروم، تجسم کنین، ریلکس شید و به درستی نفس بکشین. این جاییه که به خودتون می آموزید آروم و متمرکز بمونین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مجله تناسب اندام مدیتیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *