آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان چیست؟

antioxidants

به عنوان مربی و متخصص تغذیه، تحقیقات زیادی درباره آنتی اکسیدانا انجام داده ام. غذای خوب، غذایی کامل و بدون نگهدارنده س. ما باید غذاهای متنوعی مصرف کنیم، غذاهای مغذی واسه قلب و آنتی اکسیدان.

اما معمولا این سوال رو ازم می پرسن که آنتی اکسیدانا چه هستن، و باید جزئی از رژیم غذایی مون باشن؟

در جواب، باید بگم که بله! آنتی اکسیدانا از بدن در مقابل رادیکالای آزاد مراقبت می کنن. آنتی اکسیدانها با آنزیمها و مواد مغذی در بدن عکس العمل میدن تا اثرات منفی رادیکالهای آزاد رو خنثی کنن.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله تناسب اندام؛ آنتی اکسیدانا، ترکیباتی طبیعی هستن که بدن رو مقابل رادیکالای آزاد مضر محفوظ نگاه می دارن. رادیکالای آزاد، اتمهایی هستن که دلیل تخریب سلولها می شن، به سیستم ایمنی آسیب میزنن و عفونتها وبیماریای ضعیف کننده ای مانند سرطان و مریضیای قلبی رو بوجود می یارن.

رادیکالای آزاد زیادی در بدن هست که بر اثر تابش اشعه ها از جمله پرتوهای مضر خورشید، مواد سمی شیمیایی مانند مواد درون دود سیگار، هوای آلوده، شویندهای خونگی و صنعتی و فرایندهای متابولیسمی (مثل تجزیه چربی واسه تولید انرژی) درست می شن.

اما آنتی اکسیدانا، مواد غذایی ای مانند کارتونوئیدها، فلاونوئیدها و سلنیوما هستن، که به جلوگیری از وارد اومدن آسیب به سلولهای بدن کمک کرده یا صدمات وارد شده رو بازسازی می کنن.

آنتی اکسیدانا می تونن کارکرد سیستم ایمنی رو بهتر کرده و خطر عفونت یا دچار شدن به سرطان رو پایین بیارن. در فهرست زیر مواردی از آنتی اکسیدانای اصلی و فوایدشان واسه بدن رو می خونید:

سیر

گوگرد و هیدروژن ترکیباتی هستن که در سیر پیدا میشه. سیر مانع اکسید شدن چربیا و ته نشین شدنشون در بافتها و عروق می شه. سیر، هم اینکه شامل مواد آنتی اکسیدانی مانند ویتامینهای آ و سی و سلنیوم هم هست.

فلاونوئیدها

مواد خوراکی فلاونوئیدی که بیشتر میوه های زرد و قرمز رو شامل می شن، آنتی اکسیدانهایی قوی هستن. گیاهان، فلاونوئیدها رو تولید می کنن تا از خودشون مقابل انگلها، باکتریا و آسیبای سلولی مراقبت کنن.

فلاونوئیدها از ویتامینای آنتی اکسیدان در برابر آسیبای اکسیداتیو مراقبت می کنن. فلاونوئیدها در میوه ها، سبزیجات، ادویه جات، دانه ها، مغزها، گلا و پوست گیاهان هست. سرکه سیب، تمشک آبی، بلوبریا، پیاز، مواد موجود در سویا و چای هم فلاونوئید دارن.

ویتامین سی

ویتامین سی هم آنتی اکسیدان قدرتمندیه که دیگه آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین E رو تقویت می کنه. ویتامین سی، محلول در آبه، به خاطر همین نمی تونه در بدن ذخیره شه. ویتامین سی از نخاع و مغز مقابل رادیکالای آزاد و وارد اومدن آسیب به عروق و دیواره رگها مراقبت می کنه.

منابع ویتامین سی در مواد غذایی زیر یافت می شن: مرکبات، پاپایا، کلم بروکلی و کلم بروکسل.

کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها، ذرات محلول در چربی یافت شده در میوه ها و سبزیجات زرد، قرمز، سبز و نارنجی هستن. اینا دسته موثری از آنتی اکسیدانا هستن که شامل آلفا کاروتن، بتا کاروتن، لیکوپن، لوتین و زاکسانتین هستن.

بیشتر از ۵۰۰ کاروتنوئید در طبیعت یافت شده که تنها ۵۰ موردش می تونن در بدن تبدیل به ویتامین آ شه. مواد غذایی شامل کاروتنوئید عبارتند از: سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج، فلفل شیرین و کلم پیچ.

قدیمی دار یا ژینگو

درخت قدیمی دار یا ژینگو (ginkgo biloba) دارای اثرات آنتی اکسیدان قوی روی مغز، سیستم قلبی عروقی و شبکیه چشم هستش. مشخص شده که ژینگو، اثرات خاصی بر بیماران گرفتار به فراموشی و جنون داره و هم اینکه در آدمایی که سابقه سکته قلبی داشتن هم به درد بخور هستش.

ویتامین E

این ویتامین هم آنتی اکسیدانی قویه که مانع اکسیداسیون چربیا می شه. اکسیداسیون چربی، منتهی به تصلب شرائین می شه. ویتامین E جذب اکسیژن رو بهتر کرده، عکس العمل پذیری سیستم ایمنی بدن رو بالا می بره و به جلوگیری از آب مروارید کمک می کنه.

زینک و سلنیوم، جذب و استفاده ویتامین E رو در بدن پیشرفت میدن.منابع ویتامین E در مواد غذایی عبارتند از: دانه ها و مغزها، دانه گل آفتابگردان، سبزیجات با برگ سبز تیره، و سیب زمینی شیرین.

باید بدونیم که همیشه مقدار بیشتر به معنی بهتر بودن نیس. اگه تازگیا رژیم غذایی متعادل خوبی دارین، شاید بیشتر این آنتی اکسیدانها رو از منابع غذایی تون بدست می بیارین.

بدن شما نمی تونه آنتی اکسیدان اضافی رو ذخیره کنه، پس دریافت زیادتر از اندازه هر کدوم از منابع آنتی اکسیدان یا هر ترکیب دیگه، براتون فایده ای نداره. بهترین کار، مصرف روزانه رژیم غذایی متعادلی شامل ۵ تا ۸ وعده میوه و سبزیجات تازه س.

خواص ویتامین سی واسه پوست صورت

ویتامین و مواد غذایی ضد افسردگی واسه زنان

بازنشر رژیم غذایی مجله تناسب اندام ویتامین

Share