آژانس تبلیغاتی چیست و چه میکند؟

ممکنه این سوال رک و راست باشه که جوابی مانند سوال داره اما آژانس تبلیغاتی مدرن سخت تر از اون چه به نظر می رسده. بهتره اول به تعریف آژانس تبلیغاتی بپردازیم.

تعریف اساسی

یه می سازه، برنامه ریزی می کنه و تموم جنبه های تبلیغات مشتری رو مدیریت می کنه.

آژانس تبلیغاتی می تونه در بخش ای خاص مانند تبلیغات تعاملی کار کنه یا می تونه یه آژانس با تموم خدمات باشه که تموم موارد تبلیغاتی مانند وب سایتا، شبکه های اجتماعی، بروشورها، کاتولوگا، ایمیلا، پرینتا، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و اسمای فروش و… رو جفت و جور کنه.

شکلای جور واجور آژانس تبلیغاتی

نمی تونین تموم آژانسای تبلیغاتی رو به یه شکل تعریف کنین. مثل اینه که بگید تموم مجلات مثل هم هستن یا تموم برنامه های تلویزیون مثل هم هستن. بله، تموم اونا کارکرد مشابه دارن اما تفاوتایی هست که باعث جداسازی اونا از هم می شه. سه نوع جور واجور آژانس داریم:

  • بالای خط

این آژانسی بزرگه که مسئولیت رسیدگی به حسابای اول و ایجاد شرکتای تبلیغاتی ملی (حتی غیر ملی) رو رو دوش داره که یه تیکه از بودجه مشتری در این تبلیغ شرکت داره. شرکتای تبلیغاتی بزرگ تلویزیونی، مجلات، روزنامه ها و رسانه های غیر سنتی.

  • زیر خط

این سازمانا بودجه ای مانند دسته بالا ندارن اما هنوزم واسه رسانه ها مهم هستن. این سازمانا ایمیلای مستقیم، تبلیغات مذهبی، متون، تبلیغات آنلاین و بنرها رو برعهده دارن. بعضی وقتا هم امور شرکتای دسته اول رو انجام میدن که در واقع کار اونا نیس.

  • در طول خط

این دسته عادی ترین دسته س که ترکیبی از دسته اول و دومه. این دسته شرکتای مختلفی می سازه، تلویزیونی، رادیویی و… این دسته به خاطر افزایش گوشیای اسمارت و شبکه های اجتماعی امروزه خیلی عادی شده.

علاوه بر این سه دسته آژانس تبلیغاتی، آژانسایی خاصی هم وجود دارن که می تونن جزو یکی از دسته گفته شده باشن. اینا عبارتند از:

  • آژانسای تبلیغاتی دیجیتال

این آژانسا تمرکزی اولیه روی تموم چیزای دیجیتالی دارن. اونا سایت، اپلیکیشنا، شرکتای آنلاین و هر چیزی که تبلیغ دیجیتال باشه رو پیشرفت میدن. هر چند اونا می تونن کارای دیگه هم بکنن اما عملیات اونا الان مربوط به دیجیتاله.

  • آژانسای تبلیغاتی مراقبتای بهداشتی

کارشناسان باید روی اجناس بهداشتی و خدمات تمرکز کنن چون این بخشا قانونی هستن. آژانسای تبلیغاتی بهداشتی امور داروخانه ها، بیمارستانا، لوازم پزشکی و هر چیزی که مربوط به اونا باشه رو رو دوش می گیرن.

  • آژانسای تبلیغاتی مالی/ تکنولوژی

مانند مراقبتای بهداشتی، دنیای مالی و تکنوِلوژی هم نیاز به گفتگو داره. این آژانسا نویسنده های خاص و کارگردان هنری دارن که این موضوعات رو می دونن.

  • آژانسای تبلیغاتی در منزل

این آژانسا در داخل شرکت خاصی هستن که فقط واسه اونجا کار می کنن. مهم نیس این شرکت بزرگ باشه یا کوچیک، این آژانسا منحصراً واسه اجناس و خدمان اونا کار می کنن و توسط شرکتی که واسه اون کار می کنن استخدام شدن. بعضی افراد فکر می کنن این کار آسونه چون روی اجناس جور واجور کار نمی شه اما این کار نفس گیره.

نقشا در آژانس تبلیغاتی

کارمندان معمولی در آژانسا یافت می شن مانند رئیس سازمان، مدیر خلاق، طراحان گرافیک و مدیر رسانه ای.

بعضی آژانسا با کپی رایترها یا طراحان گرافیکی کار می کنن که معمولا روی سایت کار نمی کنن. این روزا شرکتا و آ ژانسا براساس پروژه های مشتریا رشد می کنن و پیمانکارهایی رو استخدام می کنن که واسه اونا پروژه ها رو بکنن.

مشکلات کار در آژانس تبلیغاتی

این کار یه کار عادی نیس و کارمندان باید آخر هفته ها کار کنن. هم اینکه محیط کار استرس زا هستش و اخراج شدن هم طبیعیه. معمولا اگه یه مشتری از خدمات ناراضی باشه احتمال اخراج هست. مشتری حرف اول رو می زنه و کارمند باید پروژه اونو به سرعت بکنه.

امتیازات کار در آژانس تبلیغاتی

آژانس محیطی خلاقانه داره که همراه با خوش گذرانی و فرصتایی واسه مسافرت، دیدن افراد معروف و دادن ایده های عجیب و ناشناس. بیشتر آژانسا محیطی جذاب دارن که به کارمندان فرصت تفریح و استراحت میده. دستمزد خیلی خوبه و بیشتر آژانسا به شما زمان لازم واسه گردش و مرخصی میدن.