مهارت‌های زندگی

 

 

منظور از مهارتهای زندگی آن نوع توانایی‌ها و مهارتهای عملی است که موجب رفتارهای مثبت و سازگارانه گردیده و فرد را جهت پذیرش مسئولیت‌های فردی و اجتماعی آماده می‌سازد و وی را برای مواجهه با مشکلات و حل آن از طریق کاربرد روش های تحلیلی و مشارکتی از جمله حل مسئله، ایفای نقش و … آماده می‌سازد.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

مفهوم مهارت‌های زندگی

 

 

 

حل مساله: فرایندی است که شخص با توجه به تجارب عملی و توانمندی‌های ذهنی خود بتواند در جهت حل مسالها مشکل قدم برداشته و به نتیجه مطلوب دست یابد.

 

 

مولفه‌های مهارت‌های زندگی

 

 

 

تصمیم گیری: تصمیم گیری ابزاری است برای شکل دادن به آینده مثبت و فرایندی است پیچیده شامل انواع توانایی‌های فکری و نیز داشتن اطلاعات در مورد تصمیمی‌که می‌خواهیم بگیریم.

 

 

 

ارتباط: به معنای ابراز احساسات، نیازها و نقطه نظرهای فردی به صورت کلامی‌و غیرکلامی‌است

 

 

 

شهروند جهانی: توانایی دیدن مسائل و نحوه برخورد آنها به عنوان شهروند جامعه جهانی،توانایی تفکر انتقادی و سازمان یافته.

 

 

 

مشارکت و همکاری: دانش آموزان می‌آموزند تا کارها را تقسیم کنند، به احساسات و عواطف دیگران احترام بگذارند و به طور کلی افراد بهتر و موثرتری باشند.

 

 

 

فناوری اطلاعات: قابلیت و توانایی دسترسی به اطلاعات از طریق استفاده از منابع و فناوری اطلاعاتی، ارزیابی و کاربرد بهینه آن اطلاعات توسط افراد
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

 

 

 

فعال: شیوه دانش آموز مدار و احساس‌ها، افکار، عقاید و تجارب دانش آموزان را درگیر یادگیری می‌کند.

 

 

روش‌های تدریس مهارت‌های زندگی

 

 

 

بارش مغزی: شیوه ای خلاق در ایجاد نظرها و عقاید مختلف و متعدد درباره یک موضوع خاص

 

 

 

ایفای نقش: بر اساس یک متن و یا بر اساس موقعیتی که معلم یا شاگردان توصیف کرده اند، نمایشی اجرا می‌شود.

 

 

 

بحث و گفتگو: ابتدا موضوع مطرح می‌شود و اعضاء گروه با دانش آموزان کلاس در مورد آن موضوع بحث و گفتگو می‌کنند و نظرها و عقاید خود را در این باره برای سایرین بیان می‌کنند.

 

 

نظریه های یادگیری مرتبط با آموزش مهارت های زندگی
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه تصویری برای موضوع هوش

دلالت بر آموزش مهارت‌های زندگی نظریه‌های یادگیری
از دلالت‌های این نظریه در محتوی برنامه آموزش مهارت‌های زندگی از جمله،  اهمیت دادن به جنبه عاطفی در یادگیری  دانش آموزان، توجه به نیاز‌های دانش آموزان، مسئولیت دادن به دانش آموزان، احترام به نظرات دیگران و فرهنگ پذیری  شاگردان  می‌باشد. نظریه یادگیری اجتماعی
اهمیت همکاری همسالان به عنوان اساس مهارت‌های یادگیری به خصوص مهارتهای حل مساله می‌باشد. رویکرد ساخت گرایی اهمیت زمینه فرهنگی را در القاء هرگونه برنامه درسی مهارت‌های زندگی مفهوم دار برجسته می‌کند، نوجوانان خودشان با کمک هم، محتوا را از طریق تعامل اطلاعات واقعی با محیط خاص فرهنگی شان به وجود می‌آورند.رشد مهارت‌ها از طریق تعامل فرد با محیط اجتماعی، می‌تواند هم فراگیران و هم محیط ( گروه همسالان، کلاس درس، گروه جوانان و…) را تحت تاثیر قرار دهد. نظریه سازنده گرایی
با بهره گرفتن از قوای هشت گانه هوش و تاثیری که بر هوش هیجانی می‌گذارند می‌توان آموزه‌های مناسبی برای خوب شنیدن، خوب حرف زدن یعنی دو مولفه مهم یک ارتباط موثر فراهم نمود. نظریه هوش چندگانه

 

فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
تحقیق به معنای رسیدن به حقیقت است و فرایند رسیدن به پاسخ سوال پژوهشی را شامل می‌شود. پژوهش‌های رفتاری نیز رویکردی سازمان یافته و حرفه‌ای به تحقیق فراهم می‌آورد و صرفاً امر ساده‌ای که مبتنی بر کشف واقعیت‌های مورد تعلیم و تربیت باشد، نیست. هدف پژوهش رفتاری تدوین نظریه‌هایی برای تبیین پدیده‌های مجهول است. پژوهشگران مختلف، ‌مواضع مختلفی را درمورد مسائل حل نشده، اتخاذ کرده‌اند و درنتیجه رویکردهای کاملاً متفاوتی نسبت به تحقیق رفتاری داشته‌اند، ولی بیشتر آنها معتقدند برای حل مسائل و پاسخ دادن به سئوالات مجهول پژوهشی باید از روش علمی استفاده شود. روش علمی فرایند جستجوی سازمان یافته برای بررسی روابط احتمالی میان پدیده‌هاست و توسط نظریات، ‌فرضیه‌ها و تجارب آزمایشی هدایت می‌شود و برای اجرا درحیطه عمل پیشنهاداتی فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *