• جامعه به عنوان برنامه­ی درسی

 

ناچتیگال[۳۸] اخطار می­ کند که « آنچه که مدارس روستایی به بهترین شکل انجام داده اند، آماده کردن دانش آموزان برای ترک جوامع روستایی، یا با هدف ادامه تحصیل و یا شغل پیدا کردن است. او بر اهمیت استفاده از جامعه به عنوان منبع برنامه ریزی درسی تأکید می­ کند؛ هنگامی که آموزش به خارج از کلاس درس برده شود، موانع میان مدرسه و جامعه، همانطور که دانش آموزان در میان جامعه شان و درباره آن یاد می­گیرند، شکسته می­شوند. متون مکتوب، تعدادی از مثال­های برنامه ­های روستایی موفق را ذکر می­ کند، که در آن ارتباطات میان مدرسه و جامعه با بهره گرفتن از رویکرد جامعه-به عنوان- برنامه درسی ساخته شده است. این مثال­ها در دو دسته ی اصلی قرار می گیرند: دانش آموزان در همکاری با اعضای جامعه، دوران گذشته ی جامعه شان را مورد بررسی قرار می دهند و تاریخ آن را مستند می کنند تا میراث و آینده شان را حفظ کنند، و دانش آموزان مواردی که جامعه شان را متأثر می کند تشخیص می­ دهند و با همکاری سازمان­های جامعه، عمل یادگیری را متقبل می شوند تا نیازهای جامعه را بسنجند و تغییراتی را برنامه ریزی کرده و اجرا کنند. پیوندهای برقرار شده میان مدارس و مشاغل در جامعه، از طریق تدارک تعلیم و آموزش بیشتر، و برنامه های پیش-استخدام برای جوانان، در جامعه نیز توسط بهبود مهارت های کاری و چشم انداز های مشاغل جوانان، شرکت و همکاری می­ کند. رویکرد جامعه- بعنوان- برنامه درسی، به دلیل پیوندهای محکم قرار گرفته میان مدرسه و جامعه، نقش مهمی در تجدید حیات جامعه دارد. به علاوه، پیامدها و منافع اجتماعی و اقتصادی بسیاری از پروژه های جامعه- بعنوان- برنامه درسی، پس از اینکه پروژه اولیه پایان می یابد، برای مدت طولانی دوام می­آورند. (johns. Kilpatrick& Mulford .2000.p.4)
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

  1. مبانی اجتماعی دوره متوسطه

 

ابتدا لازم است مشخص شود چرا دوره متوسطه مهم است؟ ملکی(۱۳۸۷) از جایگاه آموزش متوسطه در آموزش و پرورش بحث می­ کند و بیان می­داردکه درآموزش همگانی به پرورش استعدادهای عام دانش آموزان پرداخته می­ شود در حالی که آموزش متوسطه بیشتر به پرورش استعدادهای خاص اختصاص دارد. در این دوره بر تامین نیازهای شغلی و حرفه­ای و جهت دادن افراد در مسیرهای خاص تاکید می­ شود، در واقع دوره متوسطه بر تفاوتها تاکید می کند تا ضمن تایید وجوه تمایز شخصیت افراد و پرورش آنان، جوابگوی نیاز جامعه در زمینه ­های مختلف باشد.
موسی­پور(۱۳۸۵)اهمیت آموزش متوسطه را در چند مطلب بیان می­ کند:

 

 

    1. آموزش متوسطه یکی از حلقه­های زنجیر آموزشی است، که آموزش ابتدایی را آموزش عالی پیوند می­دهد. مسلم است که وجود نقص در این دوره می ­تواند تاثیری ناخوشایند بر هر دو دوره قبل و بعد داشته باشد.

 

    1. دوره متوسطه یک دوره انتقالی است؛ انتقال بین آموزش پایه که عمومی و غیر تخصصی است و آموزش بیشتر تخصصی در سطح آموزش عالی، دوره انتقال است میان آموزش و زندگی ، دوره انتقال است میان کودکی و جوانی و بلوغ. این دوره در واقه یک دوره میانی است که به واسطه بسیاری از فشارهای روانی و اجتماعی ویژگی های خاصی را به جوان می بخشد.

 

  1. دوره متوسطه منبع اصلی تولید نیروی انسانی ماهر است.

 

در بحث از مبانی اجتماعی آموزش متوسطه دو چیز بررسی می­ شود:

 

 

    1. ویژگی­های اجتماعی فرد در دوره متوسطه اول این است که در مرحله اول این دوره نوجوان متمایل به عالم درونی است اما در مرحله دوم خود را بخشی از نظام اجتماعی می داند، دوم اینکه نوجوان مایل به انجام کارهای جامعه است و تمایل به همکاری با دیگران دارد ، سوم اینکه به مسئولیت انسانی خویش بیش از رضایت دیگران توجه دارد و چهارم اینکه برای سوالاتی در زمینه زندگی و جامعه و نقش خود نیازمند جواب و راهنمایی است.

 

  1. نقش اجتماعی نوجوان در جامعه . نقشی که نوجوان در جامعه می تواند ایفا کند بسیار وسیع تر از نقشی است که فرد در کودکی دارد. با ورود به دوره متوسطه دنیای وسیع تری در جلوی چشمان دانش آموز باز می شود. در این مرحله نوجوان خود را در مقابل جامعه مسئول می بیند و می خواهد در حل مسائل و مشکلات اجتماعی موثر باشد. از طرف دیگر جامعه نیز از او انتظار دارد که به عنوان یک شخص مولد و فعال ظاهر شود و به سهم خود در تامین نیازهای فردی و اجتماعی ایفای نقش کند بنابراین لزوم کسب مهارتهای عقلانی، عاطفی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متناسب با این مرحله مطرح می­ شود. به همین دلیل آموزش متوسطه باید به سمت حرفه آموزی حرکت کند و مهارتهای شغل در افراد به وجود آید سالهای نوجوانی نه تنها برای ورود به دنیای کار، برای پرداختن به مشاغلی که در زندگی به آن نیاز داریم اهمیت بسیار دارد بنابراین باید محور آموزش متوسطه را حرفه آموزی تشکیل دهد.(ملکی، ۱۳۸۷ص۳۶)
  2. عکس مرتبط با اقتصاد

 

در ارتباط با ویژگی­های فرد در دوره متوسطه موسی­پور معتقد است که آگاهی از نیازها ومسایل نوجوانان در این دوره به برنامه ریزان کمک می­ کند خاص بودن این دوره را به طور جدی تر مدنظر قرار دهند و در این رابطه به طور کلی به موارد زیر اشاره کرده است:

 

 

    1. استقلال و فردیت در حال رشد

 

    1. تمایل برای پذیرش گروهی

 

    1. میل به تامین یک زندگی خوب

 

    1. پیدا کردن فرصتهایی برا ی ابراز وجود

 

    1. نیاز به تدوین فلسفه زندگی و نظام ارزشی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *