۵-۷-۲ پیشنهادی مبتنی بر نظر پژوهشگر
موضوعات و مفاهیم مختلف و متنوعی که در حوزه فعالیت سازمان‌ها، از ابعاد مختلف، هر از چندی در کشور مطرح می‌شوند معمولاً بدون اینکه مطالعات قبلی و پیش زمینه‌ای آنها مطرح شود و دلایل و زمینه‌های استفاده از آنها در سازمان‌ها و جوامع طرح کننده آنها بررسی شود، در سازمان‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که چون از عمق و غنای مطالعاتی و کاربردی لازم بی بهره هستند نتایج قابل اعتنایی حاصل نمی‌کنند و در نتیجه سازمان‌هایی که با میل و رغبت زیاد به اجرای آنها گرایش پیدا کرده بودند و امیدوار شده بودند که با بهره گرفتن از آنها بتوانند بخشی از مشکلاتشان را حل کنند، نومید و مایوس می‌شوند و رو به سوی موضوعات و مفاهیم دیگری می‌آورند که برایشان جدیدتر بوده و احتمال می‌دهند که شانس بیشتری برای رفع مشکلات آنها داشته باشند. این نوع نگاه به موضوعات سازمانی شامل بحث‌های مدیریت دانش در سازمان‌ها هم شده است. برای برخی از سازمان‌ها مسأله به این شکل تعریف شده است که با استقرار سیستم مدیریت دانش کل مشکلاتشان برطرف می‌شود و پس از آن دارای یک سازمان موفق و پیشرو خواهند بود اما چون مدیران مزبور از دانش و تجربه کافی در این خصوص برخوردار نیستند و حتی زبان و تعریف مشترکی از مدیریت دانش بین آنان و مسئولین رده پایین تر سازمان‌ها وجود ندارد پس از مدتی چون نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود، و یا اصلا بعضاً مشخص نیست که قرار است چه نتیجه‌ای حاصل شود، نگاه‌ها به مفهوم مدیریت دانش منفی شده و این موضوع هم سرنوشتی همانند مفاهیمی چون ایزو ۹۰۰۰، شش سیگما، مدیریت تغییر و تحول و…. خواهد یافت. لذا شایسته است مدیران سازمان ها قبل از هر اقدام نمایشی، اطلاعات کافی را درباره موضوع کسب کنند و با امکان سنجی طرح و آماده کردن امکانات و شرایط محیطی نسبت به اجرای آن اقدام نمایند.
۵-۷-۳ پیشنهادهایی برای محققان آتی
۱) امروزه دیگر اثبات رابطه ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، زیرساخت فنآوری اطلاعات و سبک رهبری با مدیریت دانش امری بدیهی می باشد؛ پیشنهاد می شود محققان آتی بر روی کاربردی کردن مدیریت دانش و بهینه تر شدن اجرای آن به تحقیق بپردازند.
۲) پیشنهاد می شود محققان آتی به بررسی نتایج عملکرد اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت بپردازند تا بتوان نقاط ضعف و قوت آن را دریافته و برای سازمان های دیگر که خواهان اجرای مدیریت دانش هستند به عنوان تجربه اجرایی عرضه شود.
پیوست ها
با عرض سلام و احترام:
پرسشنامه حاضر به منظور انجام مطالعهای در راستای ((بررسی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در شعب بانک تجارت استان اصفهان )) تنظیم گردیده است. سعی بر آن است که با بهره گرفتن از دانش و تجربیات جنابعالی در این زمینه، وضعیت عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در این بانک بررسی شود. بدیهی است شناسایی دقیق این وضعیت در گام نخست، به همکاری صمیمانه شما در تکمیل این پرسشنامه بستگی دارد. از آنجا که نام شما پرسیده نمی شود خواهشمند است با کمال اطمینان و دقت و با توجه به شناختی که از بانک دارید به سوالات ذیل پاسخ دهید و پژوهشگران را در این زمینه یاری نمایید.
جنسیت : مرد  زن
تحصیلات: دیپلم  فوق دیپلم  لیسانس  فوق لیسانس و بالاتر
سابقه خدمت : کمتر از۱۰ سال  ۱۰ تا ۱۵ سال  ۱۶ تا۲۰ سال  ۲۱ سال و بیشتر
سن : کمتر از ۳۰ سال  ۳۰ تا۴۰ سال  ۴۱ تا۵۰ سال  بیشتر از ۵۰ سال
روح اله عظیمی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
سازمانها در عصر حاضر در یک محیط کاملا رقابتی و بسیار پویا فعالیت می کنند که مهمترین دارایی و سرمایه آنها کارکنان شان می باشد. امروزه استمرار و تداوم مزیت رقابتی سازمانها در داشتن کارکنان دانش گر، خلاق و نوآور است. نیروی کاری که مدام از طریق خلاقیت و نوآوری می توانند با اصلاح یا تغییر آگاهانه در مورد محصولات یا خدمات و فرایندها، مزیت پایدار برای سازمان خود خلق نمایند. بدیهی است که سازمان برای حفظ مزیت رقابتی خود نیاز دارد تا کارکنان خود را مجهز به دانش نماید. مدیریت دانش، استراتژی آگاهانه ای برای در دسترس قرار دادن دانش صحیح برای افراد ذیربط در زمان مناسب برای کمک به افراد برای انجام وظایف خویش و بهبود عملکرد سازمان است.
واژگان کلیدی
مدیریت دانش: فرایند خاص سازمانی برای کسب، سازماندهی، نگهداری، کاربرد، پخش و خلق دوباره دانش صریح و ضمنی کارکنان برای بهبود عملکرد سازمان و خلق ارزش است.
ساختار سازمانی: چارچوبی که سازمان بر اساس آن بنا می شود و شامل مشخصه هایی از قبیل سطوح سلسله مراتب، خطوط فرماندهی و ارتباطات می باشد.
فرهنگ سازمانی: نظام اعتقادات و باور‌های اساسی، ارزش‌ها و الگو‌های اساسی رفتاری که عموماً افراد سازمان‌ پایبند آن بوده و در طول زمان نیز توسعه یافته‌اند.
زیر ساخت های فن آوری اطلاعات: شامل عناصر بنیادینی است که فعالیتهای اطلاعاتی مبتنی بر فن آوری بر آن استوار می شوند و بدون فراهم بودن این عناصر و شرایط در سطح مطلوب استفاده کارآمد از فن آوری اطلاعات تحقق نخواهد یافت.
مهارت رهبری: مجموعه فرایند‌هایی است که سازمان را با تغییر شرایط سازگار می‌کند و آن را در موقعیت برتر قرار می‌دهد، برای آینده سازمان چشم‌انداز مشترک تعریف می‌کند و افراد را با یکدیگر متحد می‌کند.
پرسشنامه

ردیف مولفه ها کاملا موافق موافق بی‌نظر مخالف کاملا مخالف
۱ سازمان انعطاف پذیر است و قادر است با تغییرات محیطی سازگار شود.
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است