دوران واقعیت مجازی با «کنفرانس توسعه دهندگان بازی» امسال آغاز خواهد شد

از شب گذشته، شهر سان فرانسیسکو، به مدت ۴ روز میزبان کنفرانس هرساله پیشرفت دهندگان بازی یا GDCه. GDC واسه بازی سازان، بستر مناسبی واسه نمایش عمومی نتیجه کارای تکنیکی و هنری شون هستش و بقیه می تونن با الگو گرفتن از پیشتازان این صنعت، کار خود رو بهبود بخشن. با مشاهده نتیجه های بازی سازان در این کنفرانس، تا حد خوبی میشه آینده این صنعت رو در سالای آینده پیش بینی کرد.

با وجود دست کم ۴ هدست واقعیت مجازی و دست کم ۶۰ عنوانی که واسه این هدستا عرضه می شن، صنعت بازی سازی به طور رسمی، در حال ورود به عصر واقعیت مجازیه.

از روز دوشنبه، همایش دو روزه ای در این کنفرانس با محوریت واقعیت مجازی کلید خورد که وسعت بزرگی از بحثا رو در بر میگیره. در این همایش از موضوعاتی چون مسئل تکنیکی مثل چگونگی تکنولوژی رندر در آینده گرفته تا مقالاتی در بخش واقعیت مجازی و مباحث اجتماعی مثل تجاوز در فضای واقعیت اضافه که موجب نگرانی خیلی از روان شناسا شده، سخن می گن.

بازی Flight Eagle، ساخته یوبی سافت، امسال واسه هدستای آکیلس ریفت و وایو عرضه می شه

اما مباحث مربوط به پیشرفت بازیای ویدیویی در فضای واقعیت مجازی و تجربیات بازی سازان از کار روی این تکنولوژی، فقط واسه این همایش دو روزه نیس. شرکتای فعال در این بخش، همایشای اختصاص خود رو برگزار می کنن که هم در مورد هدستای اونا که قراره در آینده ای نزدیک عرضه شه بحث شه و هم این که مردم، فرصتی واسه آزمایش این هدستا داشته باشن.

یوبی سافت در تموم مدت جلسه GDC هستش، از نتیجه کار هاش در مورد واقعیت مجازی سخن میگه و دموهای تکنیکی ای رو که در این فضا پیشرفت داده واسه عموم به نمایش می ذاره.

والو، که به همکاری شرکت HTC، هدست واقعیت مجازی HTC Vive رو پیشرفت داده، طی روزای پایانی این کنفرانس، سالنی مختص واقعیت مجازی بر پا می کنه. همه ۳۰ پیشرفت دهنده ای که روی این هدست کار کردن و محصولی واسه نمایش دارن می تونن در این سالن حضور پیدا کنن تا نتیجه کارای شون رو به حضار کنفرانس معرفی کنن. HTC Vive قراره در ۵ آپریل (۱۷ فروردین)، با قیمت ۸۰۰ دلار عرضه شه.

هدست HTC Vive، محصول مشترک والو و HTC

دوگ لمباردی، عقیده داره که تکنولوژی واقعیت مجازی، نه فقط مرزهای بازیای ویدیویی رو جا به جا می کنه، بلکه در خیلی از فعالیتای دیگه مثل آموزش و پرورش هم استفاده کرده می شه. ایشون عقیده داره که ترکیب محاسبات رایانشی و گرافیک، در آخر به نقطه ای رسیده که به پیشرفت دهندگان، فرصت داده تا به تکنولوژی واقعیت مجازی که فعالان حاضر در صنعت و پیشگامان تکنولوژی، چند سال هستش که رویا اونو در سر خود پرورش می دن، جامه عمل بپوشونن.

آکیلس، همایشی چند روزه واسه معرفی آخرین نرم افزارای موجود واسه هدست واقعیت مجازی ریفت به خبرنگاران، ترتیب میده، اونا توقع دارن که دست کم ۴۰ بازی جور واجور در این همایش، به نمایش حضار برسه. هدست واقعیت مجازی آکیلس ریفت، ۲۸ مارس (۹ فروردین)، با قیمتی برابر ۵۹۹ دلار، عرضه می شه.

واسه آکیلس، زمان برگزاری کنفرانس GDC، درست قبل از تاریح عرضه این هدسته، فرصتی بسیار مناسب واسه این شرکت که قبل از عرضه، امکانات پایانی اونو به عموم نشون بده.

هدست Oculuc Rift

این ماه علاوه بر کنفرانس پیشرفت دهندگان بازی، ریفت هم عرضه می شه، هدست واقعیت مجازی ای که مخاطب کاربرانیه که بهترینا رو میخوان و حاضرن واسه محصولی که هنوز آینده مشخصی نداره، ۶۰۰ دلار خرج کنن. جیسون رابین، مدیر استودیوای جهانی آکیلس عقیده داره که واقعیت مجازی این فرصت رو به پیشرفت دهندگان میده تا گیمرها رو در دنیای خودشون غرق کنن. تعداد خیلی از پیشرفت دهندگان، با هیجان در حال کار روی ریفت هستن و ایده هایی نو و خلاقانه مطرح می کنن.

سامسونگ هم با هدست خود، Gear VR در این کنفرانس هستش. این هدست ۱۰۰ دلاری، قبلا عرضه شده و دست کم یه عنوان، یعنی ماینکرفت، واسه این هدست در این کنفرانس، به نمایش در میاد.

واقعیت مجازی مدیومی جدیده که به بازی سازان اجازه میده قدرت تفکر خود رو واسه خلق و جستجو روشای جدیدی واسه ساخت بازی مورد استفاده قرار بدن، روشی که قبل از این، کسی تصورش رو هم نمی کرد. اما با این حال، رابین دوست داره که بازیای امروزی رو هم روی عینکای واقعیت مجازی ببینه، بدون اینکه تغییری در هسته گیم پلی شون ایجاد شه، چون به لطف VR، بعد چشمی بازیا بسیار جذاب می شه. به همین دلایل، رابین عقیده داره که در آینده، واقعیت مجازی به یکی از ستونای صنعت گیم بدل خاهد گشت.

samsung_gear_vr

Gear VR سامسونگ

سونی هم از قافله واقعیت مجازی عقب نمونده و با هدست Playstation VR در کنفرانس GDC حضور پیدا می کنه. بخشی از همایش سونی به این هدست اختصاص پیدا می کنه و فرصتی میشه واسه نمایش عنوانای متنوعی که واسه اون عرضه می شن. هرچند سونی هنوز تاریح عرضه مشخصی واسه Playstation VR تعیین نکرده، اما مشخص شده که این هدست در نیمه اول سال ۲۰۱۶ عرضه می شه. نمایش Playstation VR با چند دمو تکنیکی جور واجور و شاید نمایش بعضی از بازیای این هدست همراه میشه. هنوز مشخص نیس که چه تعدادی از بازیای PSVR در این کنفرانس هستن.

Epic Games هم میزبان بازیایی میشه که از آخرین موتور این شرکت یعنی Unreal Engine 4 بهره می گیرن. سالن این شرکت، محلیه واسه جمع شدن سازندگانی که از این موتور در ساخت بازیای واقعیت مجازی استفاده می کنن.

ری دیویس، مدیر استودیو سیاتل اپیک و سخن گوی بخش واقعیت مجازی این شرکت، میگه که بین ۱۲ تا ۱۵ عنوان جور واجور در سالن اپیک هستن که واسه هر دو پلتفورم آکیلس و وایو عرضه می شن. ایشون اضافه می کنه که در سالن مخصوص واقعیت مجازی GDC هم ۱۲ عنوان دیگه هستن که از آخرین ویرایش موتور این شرکت بهره می گیرن.

Playstation VR

مگان اسکاویو، از مدیران کنفرانس GDC، هیاهوی زیادی پرامون تکنولوژی مجازی رو نشون از پیشرفت بالای اون طی این چند سال می دونه. ایشون عقیده داره که در آخر زمان تولد VR فرارسیده. طرفداران، پیشرفت دهندگان، سرمایه گذاران همه منتظر این هستن که ببینن این تکنولوژی در آینده چیجوری عمل می کنه و چه تاثیری روی آینده صنعت گیم می ذاره.

دیویس کنفرانس GDC رو تنها نمایه ای از اون چه الان و در اندازه بزرگ در صنعت گیم در حال روی دادنه می دونه. ایشون در ادامه میگه که تا حالا تقریبا تکنولوژی واقعیت مجازی، توجه همه رو به خود جلب کرده، تقریبا هر پیشرفت دهنده ای در حال ساخت محتویات جورواجور با به کار گیری این تکنولوژیه و یا این که دست کم، رویا ورود به این مدیوم رو در سر می پروراند.

واسه خیلی از بازی سازان حرفه ای، واقعیت مجازی با به ارمغان آوردن روندی نو و تازه در ساخت بازی و آماده ساختن بستری به طور کامل جدید، روحی تازه به این صنعت دمیده، به خاطر همین هم به طور کامل عادیه که بخش اعظمی از GDC به واقعیت مجازی اختصاص یافته، به لطف این کنفرانس، پیشرفت دهندگان می تونن با یکدگیر رد و بدل کردن نظر کنن و تجربیات خود رو با VR به اشتراک بذارن.

عنوان RIGS: Mechanized Combat League بازی اختصاصی Playstation VR

دیویس باور داره که به مرور، این تکنولوژی رشد می کنه و در دست کاربران بیشتری قرار می گیره. به خاطر اینم بازار این مدیوم به مرور گسترش پیدا میکنه و تماشاگر فعالیت بیشتری از سمت سازندگان هستیم.

هرچند VR، الان نگاه های بسیاری رو به سمت خود جلب کرده، اما خیلی از کاربران هنوزم اونو تکنولوژی بی دوومی می دونن که به سرعت از یادا میره. GDC، بزرگ ترین فرصت واسه این تکنولوژیه تا خود رو نشون بده و نظر گیمرا رو نسبت به خود عوض کنه.

VR قدمی بسیار و مهم حیاتی واسه دست پیدا کردن به آرزوی دیرین ورود به دنیاای مجازیه، حضور در دنیایی غیر فیزیکی. در قدم اول، پیشرفت دهندگان باید تلاش کنن این اعتماد رو در بازیکنان به وجود بیارن تا به سمت این تکنولوژی تازه بال و گرفته، مهاجرت کنن. VR به بازی سازان این اجازه رو میده که بازیایی بوجود بیارن که بازیکنان، به طور کامل در دنیای اونا میفتن.

دیویس، تاثیر تکنولوژی واقعیت مجازی در صنعت گیم رو مثل تاثیر اولین GPUا می دونه، قطعه های سخت افزاری که پای رندر سه یعدی رو به صنعت باز کردن. دیویس پا رو بالاتر میذاره و تاثیر VR رو از GPU هم بالاتر می دونه. ایشون عقیده داره که این تکنولوژی موجب تشکیل سبکای می شه که کسی قبل از این حتی تصورش رو هم نمی کرد. به عنوان یه گیمر، تصور کنین که چقدر جذاب میشه که اگه به دنیای یه بازی وارد شید، تجربه ای عجیب میشه، مگه نه؟

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *