راهنمای خرید پژو ۲۰۶ هاچبک و SD دست دوم + قیمت

در سالای ابتدایی دهه ۹۰ میلادی، پژو تصمیم به طراحی و تولید جایگزینی واسه مدل مشهور ۲۰۵ گرفت. آخرسر در سال ۱۹۹۸ پژو خودرویی رویایی رو به علاقه مندان معرفی کرد که از دید ظاهری و توانمندیای فنی اصلاً دست و پا بسته نبود. به کمک اینجور مواردی ۲۰۶، پرفروش ترین مدل تولید شده به وسیله خودروساز فرانسوی تا به امروزه.

تولید ۲۰۶ در ایران، در پاییز سال ۱۳۸۰ با تیپ ۱ شروع شد و تا امروز، به هر زحمت و ترفندی بوده، ادامه پیدا کرده! اول این هاچبک فرانسوی در ۴ تیپ در ایران تولید و عرضه می شد که در ادامه به تفاوتای اونا می پردازیم. در سال ۱۳۸۴ ایران خودرو با همکاری پژو دست به طراحی و تولید مدلی صندوق دار از ۲۰۶ با پسوند SD ، که برگرفته از واژه Sedanه زد.

۲۰۶ به دلیل طراحی جلوتر از زمان، پس از گذشت ۲۰ سال از تولدش بازم ظاهری قابل تحمل و شاید دلنشین داره، اما هیچکی و هیچی نمی تونه منکر سالخوردگی اون شه. با این حال تنوع مدلای هاچبک در بازار ایران کمه و هر شخصی هم توان پرداخت رقمی در حدود ۲۰۰ میلیون تومن واسه مینی کاری مثل پیکانتو یا بالای ۳۰۰ میلیون تومن واسه DS3 رو نداره. به خاطر همین آدمایی که خواهان هاچبکی به ظاهر غیر چینی، با قیمت غیر فضایی و امکانات تقریباً قابل قبول هستن تنها ۲۰۶ رو جلو رفتن خود می بینن.

در بازار ایران ۶ تیپ ۲۰۶ یافت می شن که نامگذاری اونا به ترتیب تیپ ۱، تیپ ۲ الی تیپ ۶ صورت پذیرفته. پس از کمتر از یه سال از عرضه تیپ ۱، تیپ ۲ جای اونو گرفت و تیپ ۴ هم به صورت محدود در سبد اجناس موجود شد. تا قبل از سال ۱۳۸۳، تیپای ۳ و ۵ هم به بازار اومدن. آخرسر در همین سال (۱۳۸۳) تیپ ۶ هم به بازار ایران وارد شد و لیست تیپای قابل عرضه کاملتر شد.

تفاوتای بین تیپای ۲۰۶

از نظر فنی دو نوع پیشرانه در دسترس خریدارانه. اولین پیشرانه به نام TU3 که نمونه ضعیف تر حساب می شه در تیپای ۱ تا ۳ پیدا میشه و حجمی برابر ۱۳۶۰ سی سی داره و دارای ۴ سیلندر و ۲ سوپاپ در هر سیلندره. گیربکس ارائه شده با این پیشرانه از نوع ۵ دنده دستی بوده و خروجی ۷۵ اسب بخاری رو به محور جلو انتقال میده. مصرف سوخت ترکیبی مدلای مجهز به این پیشرانه ۶٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده.

پیشرانه دیگه که با عنوان TU5 شناخته می شه ۱۵۸۷ سی سی ظرفیت و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپهه. خروجی TU5 110 اسب بخاره که در تیپای ۴ و ۶ به گیربکس ۴ سرعته خودکار و در تیپ ۵ به گیربکس ۵ سرعته دستی منتقل می شه. مصرف سوخت ترکیبی مدلای گیربکس اتومات در حدود ۷٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در تیپ ۵ تماشاگر رقمی برابر با ۶٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هستیم.

تیپ ۱ بدون سیستم برق مولتی پلکسه. فرق دیگه اون با تیپ ۲ وجود فرمون دو شاخه و ساعت دیجیتال به جای صفحه نمایشگر تایپ A هستش. تیپ ۳ به طور ساده تیپ ۲ با امکانات تیپ ۵ه. تهویه هوای خودکار، آینهای جانبی برقی، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم صوتی با توانایی پشتیبانی از سی دی، سیستم ترمز ضد قفل یا ABS (ترمزای عقب کاسه ای) ، پشت سری صندلیای عقب و شیشه های برقی دربای عقب و دو عدد بلندگوی اضافه کوچیک روی ستون A که نقش توئیتر رو اجرا می کنن.

تولید تیپ ۳ تا سال ۱۳۹۰ ادامه پیدا کرد. ۲۰۶ تیپ ۴ فقط به تعداد ۱۹۱ دستگاه در ایران عرضه شد و مخصوص جانبازان بود. تیپ ۴ بین سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ مونتاژ شد و تقریبا از هر نظر مشابه تیپ ۶ه اما تودوزی کابین و رنگ بدنه متفاوت و چند آپشن اضافه داره. پس تنها فرق تیپای ۴، ۵ و ۶ به گیربکس اونا برمیگرده و از نظر مشخصات رفاهی فرقی باهم ندارن. تیپ ۶ پژو ۲۰۶ بین سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ تولید شد.

پس فقط دو تیپ ۲ و ۵ در حال عرضه روی خط تولید قرار دارن. مدل SD به دلیل فرم بدنه سدان دارای فضای صندوق بار حجیم تریست. صندوق عقب مدل SD حجمی برابر ۳۲۵ لیتر به کاربر اعطا می کنه و در مدل هاچبک این فضا به ۲۴۵ لیتر سقوط پیدا میکنه. مدل SD هم اینکه در حدود ۱۶۵ کیلوگرم از مدل هاچبک ۲۰۶ سنگین تره. امروزه تنها مدل V8 که همون تیپ ۵ بشمار میره به وسیله ایران خودرو تولید می شه.

باید گفت که تیپ ۲ا در اواخر سال ۱۳۸۸ به ABS مجهز شدن و کیسه هوای راننده به صورت آپشن قابل سفارش بود اما در سال ۱۳۹۰ کیسه هوای راننده به صورت استاندارد روی تموم تیپ ۲ا قرار گرفت. در بازه وقتی سالای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ سیستم صوتی کاست خور به سی دی پلیر تغییر کرد و در آخر در مدلای ۹۴ به بعد، صفحه نمایش MFD جدید با توانایی پشتیبانی از بلوتوث به امکانات ۲۰۶ اضافه شدن.

قیمت در بازار

با در نظر گرفتن نوسانات شدید قیمتا در بازار خودروی ایران قیمت ۲۰۶ هم تغییرات زیادی به خود دیده. در ادامه نگاهی به قیمتای تقریبی این خودرو، در اول اردیبهشت ۱۳۹۸ داریم.

  • پژو ۲۰۶ تیپ ۱، مدل ۸۲، کارکرد ۲۶۰,۰۰۰ کیلومتر، نقرابی دو گلگیر تعویضی، ۳۰,۸۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۹۷، کارکرد صفر کیلومتر، سفید، ۷۹,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۹۴، کارکرد ۶۹,۹۰۸ کیلومتر، بادمجانی بدون رنگ، ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۹۷، کارکرد ۷,۰۰۰ کیلومتر، خاکستری بدون رنگ، ۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۹۰، کارکرد ۱۵۵,۰۰۰ کیلومتر، سفید بدون رنگ، ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۲، مدل ۸۴، کارکرد ۷۲,۰۰۰ کیلومتر، مشکی چند لکه رنگ، ۴۴,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۳، مدل ۸۹، کارکرد ۹۰,۰۰۰ کیلومتر، خاکستری بدون رنگ، ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۳، مدل ۸۹، کارکرد ۱۳۶,۰۰۰ کیلومتر، قهوه ای بدون رنگ با خط و خش، ۵۳,۵۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵، مدل ۹۷، کارکرد صفر کیلومتر، سفید بدون رنگ، ۹۵,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵، مدل ۹۶، کارکرد ۲۰,۰۰۰ کیلومتر، سفید بدون رنگ، ۸۴,۵۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵، مدل ۹۳، کارکرد ۴۷,۸۰۸ کیلومتر، سفید چند لکه رنگ، ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵، مدل ۸۶، کارکرد ۱۸۵,۰۰۰ کیلومتر، خاکستری بدون رنگ و تصادف، ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۶، مدل ۸۹، کارکرد ۱۰,۸۰۰ کیلومتر، سفید دور رنگ، ۷۷,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۶، مدل ۹۰، کارکرد ۴۱,۰۰۰ کیلومتر، خاکستری بدون رنگ، ۸۷,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۶، مدل ۸۵، کارکرد ۷۵,۰۰۰ کیلومتر، قرمز بدون رنگ، ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ SD V8، مدل ۹۷، کارکرد صفر کیلومتر، سفید، ۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ SD V8، مدل ۹۷، کارکرد ۱۴,۰۰۰ کیلومتر، سفید، ۸۵,۵۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ SD V8، مدل ۹۱، کارکرد ۹۷,۳۵۰ کیلومتر، سفید، ۶۱,۵۰۰,۰۰۰ تومن
  • پژو ۲۰۶ SD V8، مدل ۸۶، کارکرد ۱۳۰,۰۰۰ کیلومتر، نقره ای بدون رنگ، ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ تومن

نکات مثبت

  • زیادی قطعات
  • شتابگیری و هنذلینگ مناسب
  • ظاهر جوون پسند
  • امکانات تقریبا مناسب

نکات منفی

  • فضای کم سرنشینان عقب
  • فضای کم صندوق عقب در مدل هاچبک
  • کیفیت پایین قطعات و مونتاژ
  • استهلاک بالا

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *