دانلود پایان نامه

روابط عمومی از انقلاب اسلامی تا پایان جنگ ایران و عراق (1979 – 1988.م )

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57، پاره ای از روابط عمومی ها، به ویژه روابط عمومی واحدهای بزرگ،­­­ به گمان اینکه در خدمت رژیم سابق قرار داشتند از سوی نسل نخستین مدیران و موسسان، مورد بی اعتنایی قرار گرفتند. در حقیقت قضاوت بر مشروعیت روابط عمومی بر اساس فعالیتهای آنها در موسسات دولتی زمان شاه قرار گرفت. رشته روابط عمومی نیز از فهرست رشته های دانشگاهی کشور حذف شد (میرسعیدقاضی ، 1390 : 41 ). وزارت اطلاعات و جهانگردی در خرداد ماه 58، توسط شورای انقلاب به وزارت ارشاد ملی و حدود یک سال و نیم بعد به وزارت ارشاد اسلامی تغییر نام یافت. روابط عمومی ایران که پیش از پیروزی انقلاب، در خدمت دولت بود و صرفا جنبه تشریفاتی داشت، پس از پیروزی انقلاب، جنبه تبلیغاتی پیدا کرد و دفاتر روابط عمومی با مدیریت افراد مذهبی و انقلابی، تحت عنوان «دفاتر روابط عمومی و ارشاد اسلامی» فعالیت خود را آغاز نمود که با وقوع جنگ تحمیلی با وقفه ای طولانی مواجه شد(مطهری نژاد، 1387 : 19 ).از این رو دفاتر روابط عمومی عنوان جدیدی به خود گرفتند، «روابط عمومی و ارشاد» یکی از مسئولیتهای اساسی روزمره این دفاتر برقراری نماز در درون سازمان و موسسات به طور منظم و عمدتا در ظهرها بود…علاوه بر این از کارمندان روابط عمومی خواسته می شد تا مراسم ویژه ای را برای روزهای ملی و مذهبی، طراحی،سازماندهی و هماهنگ کنند. در سال 1979. م عراق به ایران حمله کرد و روابط عمومی برای پشتیبانی از فعالیتهایی که برای بسیج و احترام به شهدا صورت می گرفت؛ به کار گرفته شد (محسنیان راد، 1377 : 23 ).

2-1-2-2- روابط عمومی پس از جنگ ایران و عراق

حرفه روابط عمومی در ایران اکنون از یک دوره انتقال گذر می کند و ظاهرا در حال کسب اعتبار و شناخت است. این چشم اندا با وضع روابط عمومی بلافاصله پس از پیروزی انقلا ب در تضاد است که رشته نوپای روابط عمومی از فهرست رشته های آموزش عالی در ایران حذف شد. دولت در آن زمان چنین استدلال می کرد که «تعهد به جمهوری اسلامی» بر «آموزش و تربیت کارشناسان و حرفه ای­ها» که احتمالا به ایدئولوژی نظام التزام ندارند، تقدم دارد. در طول چند سال محدود این خط مشی موجب پیدایش خلاهایی در سازمان های دولتی شد که پیامدهای شدید اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشت. دولت برای درمان این مشکل در روابط عمومی، از طریق ارائه دوره های روابط عمومی برگزاری سمینار در بخش دولتی، اجازه دادن به دانشگاهها برای تدریس این رشته و یا بازآموزی کارگزاران روابط عمومی به رویکردهای عملی­تری روی آورد(محسنیان راد، 1377 : 24 – 23 ).دومین تجربه انجمن روابط عمومی، با تلاش و همت زنده یاد«محمد ملازم» که مسئولیت اداره کل تبلیغات دولت را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان جناب آقای سید محمد خاتمی عهده دار بود،­­ از سال 1369 آغاز شد و با تشکیل اولین مجمع خود در خرداد 1370 پا به عرصه ظهور نهاد. آن طور که سوابق نشان می دهد باید از زنده یاد محمد ملازم، جواد قاسمی، میرزا بابا مطهری نژاد، حمید صدیق پور، سید محمد صحفی، محمد حسین بهداد فر، محمد حسین پرداختچی و مهدی صمدی به عنوان موسسان انجمن روابط عمومی در این دوره نام برد(روابط عمومی، 1390 : 43 ). نخستین دوره کارشناسی روابط عموی در گروه آموزشی ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی درتهران بازگشایی شد.همچنین دوره آموزش دیگری در مراکز آموزش مدیریت دولتی معادل لیسانس ایجاد شد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز به ایجاد دوره کارشناسی روابط عمومی در گروه آموزشی ارتباطات اجتماعی اقدام نمود.دانشگاه امام صادق(ع) چهارمین مرکز آموزش عالی بود که به تاسیس رشته فرهنگ و ارتباطات اقدام نمود(محسنیان راد،1384 : 122 ).

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   انواع فرهنگ

2-1-2-3 موقعیت روابط عمومی در ایران کنونی

از جمله فعالیتهای حوزه روابط عمومی در سالهای 69 و 70 به صورتجلسات شورایی به نام «شورای مدیران روابط عمومی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای عضو هیئت دولت» مکاتباتی در رابطه با تاسیس انجمن روابط عمومی ایران در سال 1370 و فعالیتی به نام «انتخاب روابط عمومی برتر» در دبیرخانه شورای هماهنگی تبلیغات دولت بر می خوریم که نشاندهنده توجه خوب دولت به روابط عمومی در این سالهاست.اولین دوره انتخاب روابط عمومی برتر کشور در شهریور 1370 برگزار شد، در این دوره 24 سازمان که بیشتر آنها را وزارتخانه ها تشکیل می دادند، شرکت داشتند. در آن زمان انتخاب روابط عمومی برتر به صورت جشنواره برگزار نمی شد، بلکه به منظور هر چه سالم­تر برگزار شدن این انتخاب توسط یک نماینده از هیئت دولت بدون وابستگی به وزارتخانه ها صورت می گرفت. در دوره اول هیئت داوران را اساتیدی چون دکتر محسنیان راد، دکتر بدیعی و مهندس رمضانیان پور و… تشکیل می دادند و اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد کتابی به نام:« جشنواره روابط عمومی های کشور دوره اول تا دهم» در تابستان 84 منتشر کرده و گزارش تفصیلی این فعالیت در آن کتاب موجود است (مطهری نژاد، 1387 : 20- 21 ).در چند سال اخیر شمار انتشارات در رشته روابط عمومی(به صورت مقاله و کتاب) به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در مجموع تحولات اخیر از جمله : رشد رسانه های مکتوب و الکترونیکی،ایجاد رشته کارشناسی در زمینه روابط عمومی در آموزش عالی و افتتاح دوره دکترای ارتباطات اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی و دکترای فرهنگ ارتباطات در دانشگاه امام صادق(ع) و شرایط اجتماعی مناسب که الزاما همکاری و تفاهم متقابل بین مردم،دولت و نهادها را می طلبد، نوید آینده امید بخش را برای رشد و توسعه روابط عمومی در ایران می دهد(محسنیان راد،1384 : 124- 123 ).

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید