دانلود پایان نامه

روابط عمومی در آغاز قرن بیستم

در اولین سالهای قرن بیستم موسسات بازرگانی و صنعتی مورد حملات شدید قرار گرفته بودند و نارضایتی مردم به حدی رسیده بود که حمله، اعتراض و انتقاد جنبه همگانی پیدا کرد. از 1912 تا 1919 بسیاری از جراید و تقریبا همه مجلات آمریکایی مقالات تند و شدیدی علیه موسسات صنعتی منتشر کردند و به وسیله مقالات متعدد نشان دادند که موسسات صنعتی تا چه اندازه در تعدی و اجحاف خود به سهامداران و مردم عادی بی پروا باشند و چگونه سیاستمداران را برای تامین مقاصد خود دچار فساد و تباهی کرده اند.از این زمان بود که تاثیر وسایل ارتباط جمعی در جامعه آمریکا کاملا مشخص شد.مبارزان فساد دریافتند که مجله و روزنامه در علنی ساختن فساد و برچیدن آن می توانند نقش موثر و قاطعی ایفا کنند و بنابراین اولین کار آنها این بود که جامعه را از وجود فساد در دستگاههای دولتی و موسسات خصوصی آگاه سازند. آنگاه برای دفع فساد دولت دست به عمل و اقدام زدند. در این مورد نیز موفقیت نصیب مبارزان فساد شد و یک رشته اصلاحات اساسی در کلیه شئون اقتصادی به عمل آمد. موسسات حمل و نقل و راه آهن که از مدت پایش مورد حمله و اعتراض قرار گرفته بودند، اولین موسساتی بودند که به عکس العمل پرداختند و درصدد دفاع از خویشتن برآمدند (کاتلیپ و سنتر، 1350 :43-42) موسسات دیگر نیز از موسسات راه آهن تقلید کردند و دست به دامان روزنامه نویسان زبردست و ورزیده شدند تا مسایل آنها را در جراید و مطبوعات برای مردم بیان کنند. یعنی موسسات نیز از همان حربه ای که مبارزان و مخالفان استفاده می کردند برای دفاع از خود استفاده نمودند. کار بسیاری از روزنامه نگاران کارشناس، تمجید و تعریف از فعالیتهای شرکتها بود و عملا نشان دادند که به مشکلات اساسی کمتر توجه دارند و نمی دانند علت مناقشه و اختلاف بین مردم و موسسات چیست و چگونه می توان رفع اختلاف و مناقشه نمود. چند نفر از آنها نویسندگان استثنایی بودند و به کنه و ریشه اختلاف وقوف کامل داشتند.«آیوی لی» یکی از آن اشخاص استثنایی بود (همان منبع، 44-43 ).

روابط عمومی به مفهوم یک حرفه برای نخستین بار در دهه اول قرن 20 در ایالت متحده آمریکا به وجود آمد.در این زمان دفاتری به نام«دفتر تبلیغات» یا«دفتر مطبوعات» تاسیس شدند که بعدها نام دفتر«روابط عمومی» را به خود گرفتند. به زعم «برنیز» در سال 1900 میلادی با تلاش برای پرده داری از فساد ماموران و مقامات دولتی آمریکا ،روابط عمومی جان گرفت (مطهری نژاد، 1387 :17).

اصطلاح روابط عمومی(public relation)  برای نخستین بار در ایالت متحده آمریکا و در نوشته های اداره در اتحادیه راه آهن ایالت متحده به کار برده شد.در سال 1906 میلادی اولین شرکت خصوصی که تنها خدمات روابط عمومی را به مشتریان ارائه می کرد به وجود آمد. نخستین شرکت روابط عمومی توسط«آیوی لی» فارغ التحصیل دانشگاه پرینستون و خبرنگار روزنامه نیویورک ورلد در شهر نیویورک تاسیس گردید. این فرد را پدر روابط عمومی در آمریکا می نامند. او در سال 1906 نماینده مطبوعاتی در گروه شرکتهای زغال سنگ شد(میرسعیدقاضی،1390: 25-24). «لی» برای همه موسسات و صاحبان صنایع ثابت کرد که سیاست پرده پوشی موسسات علت عمده سوظن مردم نسبت به آنها می باشد.او به موسساتی که طالب استخدام او بودند می گفت که کار او این نخواهد بود که مطبوعات در صفحات خود از آن موسسات یاد کنند، بلکه کار عمده او این خواهد بود که به موسسات کمک کند که خط مشی صحیح نسبت به مردم اتخاذ کنند. «لی» هنگامی که به عنوان سخنگو به استخدام شرکت راه آهن درآمد بیانیه ای به نام «بیانیه اصول» منتشر کرد و آن را برای همه سردبیران فرستاد.این اعلامیه در تبدیل کارگزاری مطبوعات به «پابلیسیتی» و تبدیل پابلیسیتی به روابط عمومی تاثیر عمیقی داشت. پس از انتشار این اعلامیه دیگر برای موسسات امکان نداشت مانند دوران گذشته نسبت به مردم بی اعتنا باشند و یا مانند دوران کارگزاری مطبوعات مردم را فریب دهند و اغوا نمایند. حالا دیگر دوره ای بود که باید مردم را نسبت به همه امور موسسه آگاه و مطلع کرد (کاتلیپ و سنتر،1350: 45-46). در تابستان 1906 «لی» از طرف شرکت راه آهن پنسیلوانیا به عنوان رییس شرکت استخدام شد و این اولین بار بود که کارشناسان روابط عمومی برای چنین سهم مهمی استخدام شد. این سمت به او اجازه می داد که در ردیف روسای شرکت در اتخاذ سیاست و خط مشی شرکت دخالت داشته و اظهارنظر کند. در تمام این مدت«لی» کلمه«پابلیسیتی» را به جای روابط عمومی به کار می برد. ولی با موفقیت های پی در پی که نصیب او شد، دید وسیعی نسب به روابط عمومی پیدا کرد و تشخیص داد که «پابلیسیتی» با انتشار مطالب درباره یک شخص و یا یک موسسه تنها یک جنبه از فعالیتهای روابط عمومی است(همان منبع،47). «لی» با تدابیر خود اساس روابط عمومی امروز را به وجود آورد. با اینکه او تا سال 1919 اصطلاح روابط عمومی را به کار نمی برد ولی اصول تکنیکی را که امروزه از طرف عموم کارشناسان روابط عمومی به کار می رود او ابداع کرد. از جمله اشخاص معدودی بود که تشخیص داد که انتشار مطلب و تبلیغ درباره یک موسسه یا شخص در صورتی که با عمل صحیح تایید و پشتیبانی نگردد، بی فایده خواهد بود. هر موسسه یا سازمانی به اعتبار عمل و خدمتی که انجام می دهد، تحصیل شهرت می کند. «لی» به اهمیت جنبه انسانی فعالیتهای صنعتی و بازرگانی خوب واقف بود و همواره سعی داشت که مفهوم انسانی ارقام و اعداد را برای مردم و موسسات روشن نماید(همان منبع:48 ).

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   تقسیم بندی های که فضاهای شهری از لحاظ جغرافیایی دارند
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید