1. ﺑﺮﻛﺴﻲﭘﻮﺷﻴﺪهﻧﻴﺴﺖﻛﻪداﻧﺶﻗﺪرتاﺳﺖوﻟﺬاﻧﺒﺎﻳﺪﺟﺎیﺗﻌﺠﺐﺑﺎﺷﺪﻛﻪﻫﺮﻛﺲﻛﻪداﻧﺶراﻣﺪﻳﺮﻳﺖﻛﺮدهﻛﻪﻛﺎرﺳﻴﺎﺳﻲاﻧﺠﺎمدادهاﺳﺖ. اﮔﺮداﻧﺶدرارﺗﺒﺎطﺑﺎﻗﺪرت،ﭘﻮلوﻣﻮﻓﻘﻴﺖاﺳﺖ،ﭘﺲﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦدرارﺗﺒﺎطﺑﺎﮔﺮوهﻫﺎیﻓﺸﺎر،ﺗﻮﻃﺌﻪودﺳﻴﺴﻪوﺗﻌﺎﻣﻼتﺳﻴﺎﺳﻲﻧﻴﺰﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

داوﻧﭙﻮرتﻣﻌﺘﻘﺪاﺳﺖﻛﻪاﮔﺮدرروﻧﺪوﺣﻮلوﺣﻮشﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶﺷﺎﻫﺪﻇﻬﻮرﭘﺪﻳﺪهﻫﺎیﺳﻴﺎﺳﻲﻧﺒﺎﺷﻴﻢ،ﻣﻲﺗﻮانﺑﻪاﻳﻦﻧﺘﻴﺠﻪرﺳﻴﺪﻛﻪﭼﻴﺰیﺑﺎارزشرخﻧﺪادهﺳﺖ.ﺑﻌﻀﻲازﻣﺪﻳﺮانﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎیﺳﻴﺎﺳﻲراﻧﻜﻮﻫﺶﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. اﻣﺎﻣﺪﻳﺮانداﻧﺸﻲﺑﺎﻳﺪﺗﻴﺰﺑﻴﻦوﺳﻴﺎﺳﺖﻣﺪارﺑﺎﺷﻨﺪ. آﻧﻬﺎﺑﺎﻳﺪﻓﺮﺻﺖﻫﺎﻳﻲﺑﺮایﻳﺎدﮔﻴﺮیدرﺳﺎزﻣﺎنﺧﻠﻖﻛﻨﻨﺪ.

  1. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶﺑﻪﻣﺪﻳﺮانداﻧﺶﻧﻴﺎزﻣﻨﺪاﺳﺖ. ﻣﻘﺼﻮدداوﻧﭙﻮرتازﻣﺪﻳﺮانداﻧﺶ ﻣﺪﻳﺮاﻧﻲﻫﺴﺘﻨﺪﻛﻪﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪداﻧﺶﻫﺎیﻧﻬﻔﺘﻪرادرﻳﺎﻓﺘﻪوﺑﺮایآنارزشواﻋﺘﺒﺎرﻗﺎﺋﻞﺷﻮﻧﺪواﻳﻦﻣﻮﺿﻮعدرﺑﺨﺶدوﻟﺖﻣﻬﻢﺗﺮاﺳﺖ. ﻣﺪﻳﺮانداﻧﺶﺑﺎﻳﺪادرهﻛﻨﻨﺪﮔﺎنﺧﻮﺑﻲﺑﺮایداﻧﺶﺑﺎﺷﻨﺪ.
  2. ﻣﺰاﻳﺎیﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶ،ﺳﺮﭼﺸﻤﻪﮔﺮﻓﺘﻪازﺗﺮﺳﻴﻢداﻧﺶاﺳﺖ. ﺗﺮﺳﻴﻢداﻧﺶﺑﻪﺗﺮﺳﻴﻢ ﻧﻘﺸﻪﻫﺎیذﻫﻨﻲاﻓﺮادﻣﻨﺠﺮﻣﻲﺷﻮد. ﻫﺮﻛﺪامازﻣﺎﺑﺮاﺳﺎسﻧﻘﺸﻪﻫﺎیذﻫﻨﻲﺧﻮدﻋﻤﻞﻣﻲﻛﻨﻴﻢ. ﻧﻘﺸﻪﻫﺎوﻣﺪلﻫﺎیذﻫﻨﻲاﻓﺮاددرواﻗﻊﺑﻪﻣﻨﺰﻟﻪﻓﻴﻠﺘﺮﻫﺎیﻣﻔﻬﻮﻣﻲﻫﺴﺘﻨﺪﻛﻪﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪﭼﻪاﻃﻼﻋﺎﺗﻲراﭼﮕﻮﻧﻪﺑﺒﻴﻨﻴﻢ.
  3. ﺗﺴﻬﻴﻢوﺑﻜﺎرﮔﻴﺮیداﻧﺶ،ذاﺗﻲﻧﻴﺴﺖاﮔﺮداﻧﺶ،ﻣﻨﺒﻊﺑﺎارزﺷﻲاﺳﺖوﻗﺪرتراﺑﻪ ﻫﻤﺮاهﺧﻮدﻣﻲآورد،ﭼﺮاﺑﺎﻳﺪآنراﺗﺴﻬﻴﻢﻧﻤﻮد؟ﻣﺪﻳﺮانداﻧﺸﻲﻛﻪﻓﺮضﻣﻲﻛﻨﻨﺪاﻧﺴﺎنﻫﺎﺑﻪﻃﻮرﻃﺒﻴﻌﻲﺑﻪاﻳﻦﮔﺮاﻳﺶدارﻧﺪﻛﻪداﻧﺶﺧﻮدرااﻧﺪوﺧﺘﻪوذﺧﻴﺮهﻛﻨﻨﺪ،ﻣﻮﻓﻖﺗﺮازآﻧﻬﺎﻳﻲﻫﺴﺘﻨﺪﻛﻪﭼﻨﻴﻦﺗﺼﻮریراﻧﺪارﻧﺪ. ﻣﺎﻣﻤﻜﻦاﺳﺖواردﺷﺪندﻳﮕﺮانﺑﻪداﻧﺶﺧﻮدراﺑﻪﻋﻨﻮانﻳﻚﺗﻬﺪﻳﺪﺑﻪﺣﺴﺎبآورﻳﻢ. ﻣﮕﺮآﻧﻜﻪدراﻳﻦزﻣﻴﻨﻪاﻋﺘﻤﺎدﻻزماﻳﺠﺎدﺷﺪهوﺷﺪﻳﺪاًﺑﺮاﻧﮕﻴﺨﺘﻪﺷﺪهﺑﺎﺷﻴﻢ.
  4. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶﺑﻪﻣﻌﻨﻲﺑﻬﺒﻮدﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎیﻛﺎرداﻧﺶاﺳﺖﺑﻬﺒﻮدﻛﺎرداﻧﺸﻲﻣﺴﺘﻠﺰماﻳﻦ اﺳﺖﻛﻪدﺧﺎﻟﺖﻫﺎیازﺑﺎﻻﺑﻪﭘﺎﻳﻴﻦﻛﻤﺘﺮﺷﻮد. ﻛﺎرﻛﻨﺎنﺑﺎﻳﺪآزادیﻋﻤﻞواﺳﺘﻘﻼلﻻزمرادرﻛﺎرﺧﻮدداﺷﺘﻪﺑﺎﺷﻨﺪ،ﺗﺎﺑﺘﻮاﻧﻨﺪداﻧﺶﻫﺎیﺧﻮدرادرراﺳﺘﺎیﺣﻞﻣﺴﺎﺋﻞوﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮیﻫﺎﺑﻪﻛﺎرﺑﮕﻴﺮﻧﺪ.
  5. دﺳﺘﻴﺎﺑﻲﺑﻪداﻧﺶ،ﺗﻨﻬﺎﺷﺮوعﻛﺎراﺳﺖ. دﺳﺖﻳﺎﺑﻲﺑﻪداﻧﺶﻣﻬﻢاﺳﺖ،اﻣﺎﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶﺑﺎآنﺗﻀﻤﻴﻦﻧﻤﻲﺷﻮد. داﻧﺶراﺑﺎﻳﺪﺑﻪﻛﺎرﮔﺮﻓﺘﻪودرﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎیﺳﺎزﻣﺎﻧﻲواردﻛﺮدﺑﻪﮔﻮﻧﻪایﻛﻪﻣﻨﺠﺮﺑﻪﺑﻬﺒﻮدﻋﻤﻠﻜﺮدﺳﺎزﻣﺎﻧﻲﺷﻮد. ﺑﺮایﻣﻮﻓﻘﻴﺖاﻳﻦاﻣﺮﻧﻴﺰﺑﺎﻳﺪاﻧﮕﻴﺰهﻫﺎیﻻزمرادراﻓﺮاداﻳﺠﺎدﻧﻤﻮد.
  6. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶﻫﻴﭻﮔﺎهﺑﻪﭘﺎﻳﺎنﻧﻤﻲرﺳﺪ. ﻣﻤﻜﻦاﺳﺖﻣﺪﻳﺮانداﻧﺶﺗﺼﻮرﻛﻨﻨﺪﻛﻪاﮔﺮآﻧﻬﺎﺗﻮاﻧﺴﺘﻪاﻧﺪداﻧﺶﺳﺎزﻣﺎﻧﻲراﺗﺤﺖﻛﻨﺘﺮلﺧﻮدﺑﮕﻴﺮﻧﺪ،ﻛﺎرﺑﻪﭘﺎﻳﺎنرﺳﻴﺪهاﺳﺖ.ﻫﻴﭻوﻗﺖﻧﻤﻲﺗﻮانﺗﻌﻴﻴﻦﻛﺮدﻛﻪﭼﻪزﻣﺎﻧﻲﺑﺮایﭘﺎﻳﺎندادنﺑﻪﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶکافیست،ﻫﻤﺎنﻃﻮریﻛﻪدرﻣﻮردﻣﺪﻳﺮﻳﺖﻣﻨﺎﺑﻊاﻧﺴﺎﻧﻲﻧﻴﺰﻧﻤﻲﺗﻮانﭼﻨﻴﻦﻛﺎریﻛﺮد،زﻳﺮاﻧﻴﺎزﻫﺎیداﻧﺸﻲﻣﺎﻫﻤﻮارهﺗﻐﻴﻴﺮﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
  7. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶ،ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪﻳﻚﻗﺮاردادداﻧﺸﻲاﺳﺖاﮔﺮداﻧﺶﻣﻨﺒﻊﻣﻬﻤﻲاﺳﺖ، ﻣﻲﻃﻠﺒﺪﻛﻪﺗﻮﺟﻪﻗﺎﻧﻮﻧﻲﺧﺎﺻﻲﺑﻪآنﺑﺸﻮد. آﻳﺎﺗﻤﺎمداﻧﺸﻲﻛﻪدرذﻫﻦﻛﺎرﻛﻨﺎنﻧﻬﻔﺘﻪاﺳﺖﻣﺘﻌﻠﻖﺑﻪآﻧﻬﺎاﺳﺖ،آﻳﺎآﻧﻬﺎﻣﺎﻟﻚﺗﻤﺎمداﻧﺶﺧﻮدﻫﺴﺘﻨﺪ،درﺻﺪﻛﻤﺘﺮیازﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﺑﻪاﻳﻦﭘﺮﺳﺶﻫﺎﭘﺎﺳﺦداده اﻧﺪ،درﻗﺮاردادﻫﺎیداﻧﺶﺑﺎﻳﺪاﻳﻦﻣﻮاردروﺷﻦ

ﺷﻮد.
اﺻﻮلﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶﺣﺎﻛﻲازآناﺳﺖﻛﻪﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶ،ﺧﻮدﺑﻪﺧﻮددرﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﺷﻜﻞﻧﻤﻲﮔﻴﺮدوزﻣﻴﻨﻪوﻣﻬﺎرتﻫﺎیﺧﺎﺻﻲراﻣﻲﻃﻠﺒﺪ.ﺑﻌﻀﻲازﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﻣﻤﻜﻦاﺳﺖوﻇﻴﻔﻪاﺟﺮایﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶراﺑﻪﺑﺨﺸﻲازﻣﺪﻳﺮانوﻳﺎﻛﺎرﻛﻨﺎنﺧﻮدﺗﻔﻮﻳﺾﻛﻨﻨﺪ. ﺗﺠﺎربﻧﺸﺎندادهاﺳﺖﻛﻪﺗﻨﻬﺎﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﻳﻲﻣﻮﻓﻖﺑﻮدهاﻧﺪﻛﻪﺳﻄﺢﻣﺨﺘﻠﻒﺳﺎزﻣﺎﻧﻲﺧﻮدرادراﻳﻦاﻣﺮدرﮔﻴﺮﻛﺮدهاﻧﺪ.
۱۱٫۲٫ ﻣﺰاﻳﺎی پیادهسازیﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶ
دﻧﻬﺎمﮔﺮی[۲۴]،درﻳﻚﮔﺮدﻫﻤﺎﻳﻲﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶ،ﻣﺰاﻳﺎیﻋﻤـﺪهﻣـﺪﻳﺮﻳﺖداﻧـﺶرااﻳﻦﮔﻮﻧﻪﻣﻮردﺑﺤﺚﻗﺮارﻣﻲدﻫﺪ: “ﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧـﺶدﻳـﺪﮔﺎهﻫـﺎ،رﻫﻴﺎﻓـﺖﻫـﺎوﺑـﺼﻴﺮتﻗﺮاردادنﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاریﻫﺎیﻣﻨﺎﺳﺐدردادهواﻃﻼﻋﺎترادرﺑﻬﺘﺮﻳﻦﻣﻮارداﺳﺘﻔﺎدهﻛـﻪﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦﻧﻴﺎزﺑﻪآنﻣﻲرودﻓﺮاﻫﻢﻣﻲآورد. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶ،ﺗﺼﻤﻴﻤﺎتﻛﺠﺎﻳﻲ،ﭼﮕـﻮﻧﮕﻲوزﻣﺎنﺳﺎﺧﺖ،اﻳﺠﺎد،اﻧﺒﺎﺷﺖوﻋﻠﺖداﻧﺶﺟﺪﻳﺪراﻫﺪاﻳﺖﻣﻲﻛﻨﺪ. اﺟﺎزهﻣﻲدﻫﺪﻛﻪﺳﺎزﻣﺎنﻋﻠﺖﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻫﺎیﻛﻠﻴﺪیﺧﻮدازﺟﻤﻠـﻪآﻣـﻮزش،ﻛـﺎرآﻣﻮزیوﺗﺠﺮﺑـﻪﺿـﻤﻦﺧﺪﻣﺖراﻛﻪاﻏﻠﺐﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦﻫﺰﻳﻨﻪرادرﺑﺴﻴﺎریازﺷﺮﻛﺖﻫﺎدرﺑﺮداردﺗﻮﺿـﻴﺢدﻫـﺪ.
اﻳﻦﻫﺰﻳﻨﻪهاﺑﻨﺪرتﺑﻪﻛﻤﻴﺖدرﻣﻲآﻳﺪﻳﺎدﻧﺒﺎلﻣﻲﺷﻮد. ﻫﻴﭻﮔﻮﻧﻪﭘﺎﺳﺨﻲﺑﺮایاﻳﻦﮔﻮﻧـﻪ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎوﺟﻮدﻧﺪارد. ﺑﺪونﺗﻮﺟﻪﻛﺎﻧﻮﻧﻲﻓﻌﺎلوﺑﻪﻫﻨﮕﺎمﺳﺎزی،داﻧﺶارزشﺧﻮدراازدﺳﺖﻣﻲدﻫﺪ”. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶﻣﺰاﻳﺎیﺷﺎﻳﺎناﻫﻤﻴﺘﻲدرﺑﺮدارد؛ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ،اﺳﺘﻨﺎدﺑﻪآﻧﻬﺎﻳﺎﺑﻪﻛﻤﻴﺖدرآوردنﻣﺴﺘﻘﻴﻢآﻧﻬﺎﻣﺎﻳﻪﻧﺎﻛﺎﻣﻲوﻣﺸﻜﻞاﺳـﺖ. ارزشﻳـﻚاﻳـﺪهﻧـﻮآورﭼﻴﺴﺖ؟اﺻﻞوﻣﻨﺸﺄاﻳﺪهﭼﮕﻮﻧﻪﺗﻌﻴﻴﻦﻣﻲﺷﻮد؟ﻣﺰاﻳـﺎیﻳـﺎﻓﺘﻦراهﺣـﻞزودﺗـﺮﻳـﻚ ﻣﺸﻜﻞﺧﺎصﻧﺴﺒﺖﺑﻪراهﺣﻞدﻳﺮﺗﺮآنﭼﻴﺴﺖ؟مسلم است که یافتن جوابهای صریح و دقیق برای اینگونه سوالات به آسانی میسر نیست.
دﻧﻬﺎمﮔﺮی،ﻫﺸﺖﻣﺰﻳﺖﺧﺎصﻣﺪﻳﺮﻳﺖداﻧﺶراﭼﻨﻴﻦﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲﻣﻲﻛﻨﺪ:
۱٫ﺟﻠﻮﮔﻴﺮیازاﻓﺖداﻧﺶ . ﺳﺎزﻣﺎنراﻗﺎدرﻣﻲﺳﺎزدﺗﺎﺗﺨﺼﺺﻓﻨﻲﺣﻴﺎﺗﻲﺧﻮدراﺣﻔﻆﻛﺮده،اﻓﺖداﻧﺶﺣﻴﺎﺗﻲﻛﻪازﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﻲ،ﻛﻮﭼﻚﺳﺎزی،ﻳﺎاﺧﺮاجﻛﺎرﻛﻨﺎنوﺗﻐﻴﻴﺮاتﺳﺎﺧﺖﺣﺎﻓﻈﻪاﻧﺴﺎﻧﻲﻧﺎﺷﻲﻣﻲﺷﻮدﺟﻠﻮﮔﻴﺮیﻛﻨﺪ.
۲٫ﺑﻬﺒﻮدﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی . ﻧﻮعوﻛﻴﻔﻴﺖداﻧﺶﻣﻮردﻧﻴﺎزراﺑﺮایﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮیﻫﺎیاﺛﺮﺑﺨﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲﻣﻲﻛﻨﺪودﺳﺘﺮﺳﻲﺑﻪآنداﻧﺶراﺗﺴﻬﻴﻞﻣﻲﺑﺨﺸﺪ. درﻧﺘﻴﺠﻪ،ﺗﺼﻤﻴﻤﺎتﺳﺮﻳﻊﺗﺮوﺑﻬﺘﺮیﻣﻲﺗﻮاﻧﺪدرﺳﻄﻮحﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮﺳﺎزﻣﺎﻧﻲﺻﻮرتﮔﻴﺮد.

  1. اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﻳﺮیواﻧﻄﺒﺎقﭘﺬﻳﺮی . ﺑﻪﻛﺎرﻛﻨﺎناﺟﺎزهﻣﻲدﻫﺪدرکﺑﻬﺘﺮیازﻛﺎرﺧﻮدﺑﻪﻋﻤﻞآورده،راهﺣﻞﻫﺎیﻧﻮآورﻣﻄﺮحﻛﻨﻨﺪ،ﺑﺎﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲﻣﺴﺘﻘﻴﻢﻛﻤﺘﺮﻛﺎرﻛﻨﻨﺪوﻛﻤﺘﺮﻧﻴﺎزﺑﻪﻣﺪاﺧﻼتداﺷﺘﻪﺑﺎﺷﻨﺪ. درﻧﺘﻴﺠﻪ،ﻛﺎرﻛﻨﺎنﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪدرﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎیﭼﻨﺪوﻇﻴﻔﻪایﻓﻌﺎلﺑﺎﺷﻨﺪ،وﺳﺎزﻣﺎنﻣﻲﺗﻮاﻧﺪروﺣﻴﻪﻛﺎرﻛﻨﺎنراﺑﺎﻻﺑﺒﺮد.

۴٫ﻣﺰﻳﺖرﻗﺎﺑﺘﻲ. ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎراﻗﺎدرﻣﻲﺳﺎزدﺗﺎﻛﺎﻣﻼًﻣﺸﺘﺮﻳﺎن،دﻳﺪﮔﺎهﻫﺎوﺑﺎزارورﻗﺎﺑﺖرادرکﻛﺮده،ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪﺷﻜﺎفﻫﺎوﻓﺮﺻﺖﻫﺎیرﻗﺎﺑﺘﻲراﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲﻛﻨﻨﺪ.
۵٫ﺗﻮﺳﻌﻪداراﻳﻲ . ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﺳﺎزﻣﺎنرادرﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاریدرﺣﻔﺎﻇﺖﻗﺎﻧﻮﻧﻲﺑﺮایﻣﺎﻟﻜﻴﺖﻣﻌﻨﻮیﺑﻬﺒﻮدﻣﻲﺑﺨﺸﺪ. درﻏﻴﺮاﻳﻦﺻﻮرت،ﺛﺒﺖاﺧﺘﺮاﻋﺎت،ﻋﻼﺋﻢﺗﺠﺎری،اﺟﺎزهﻧﺎﻣﻪﻫﺎ،
۶٫اﻓﺰاﻳﺶﻣﺤﺼﻮل. ﺑﻪﺳﺎزﻣﺎناﺟﺎزهﻣﻲدﻫﺪﻛﻪداﻧﺶرادرﺧﺪﻣﺖوﻓﺮآوردهﻫﺎﺑﻜﺎرﮔﻴﺮد. درﻧﺘﻴﺠﻪ،ارزشدرکﺷﺪهﻣﺤﺼﻮلﺑﺎﻧﺴﺒﺖﻣﺴﺘﻘﻴﻢﻣﻴﺰانوﻛﻴﻔﻴﺖداﻧﺶدرﻣﺤﺼﻮلاﻓﺰاﻳﺶﭘﻴﺪاﻣﻲﻛﻨﺪ(ﻣﺤﺼﻮﻻتﻧﺮم اﻓﺰاریوﺳﺎﻳﺮﻣﺤﺼﻮﻻتدارایﻋﻨﺎﺻﺮﻧﺮم اﻓﺰاریازاﻳﻦﻧﻤﻮﻧﻪاﻧﺪ).
۷٫ﻣﺪﻳﺮﻳﺖﻣﺸﺘﺮی. ﺳﺎزﻣﺎنراﻗﺎدرﻣﻲﺳﺎزدﺗﺎﺗﻮﺟﻪﻛﺎﻧﻮﻧﻲوﺧﺪﻣﺖﺑﻪﻣﺸﺘﺮیرااﻓﺰاﻳﺶدﻫﺪ. داﻧﺶﻣﺸﺘﺮیﺑﺎﻋﺚﺳﺮﻋﺖﭘﺎﺳﺦﺑﻪﺳﺌﻮاﻻت،ﺗﻮﺻﻴﻪﻫﺎوﺷﻜﺎﻳﺖﻫﺎیﻣﺸﺘﺮیﻣﻲﺷﻮد. اﻳﻦاﻣﺮﻫﻤﭽﻨﻴﻦﺗﻀﻤﻴﻦﻛﻨﻨﺪهﺳﺎزﮔﺎریوﻛﻴﻔﻴﺖﺑﻬﺘﺮﺧﺪﻣﺎتﺑﻪﻣﺸﺘﺮﻳﺎنﻣﻲﮔﺮدد. راهﺣﻞﻣﺸﻜﻼتﻋﺎدیﺑﺴﺎدﮔﻲﻗﺎﺑﻞدﺳﺘﺮﺳﻲاﺳﺖ.
۸٫ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮیﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬارﻳﻬﺎدرﺑﺨﺶﺳﺮﻣﺎﻳﻪاﻧﺴﺎﻧﻲ. ازﻃﺮﻳﻖﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﺑﺨﺸﻴﺪنﺑﻪﺳﻬﻴﻢﺷﺪندردرسﻫﺎیﻳﺎدﮔﺮﻓﺘﻪﺷﺪه،ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎیاﺳﻨﺎد،وﺑﺮرﺳﻲوﺣﻞاﺳﺘﺜﻨﺎﺋﺎت،ودراﺧﺘﻴﺎرﮔﺮﻓﺘﻦواﻧﺘﻘﺎلداﻧﺶﺿﻤﻨﻲ،ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦوﺟﻬﻲدراﺳﺘﺨﺪاموﻛﺎرآﻣﻮزیﻛﺎرﻛﻨﺎنﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاریﻛﻨﻨﺪ.
برایان برگرن نیز مزایای بکارگیری مدیریت دانش را در دو دسته کمی و کیفی همچنانکه جدول۲-۲ نشان میدهد، طبقه بندی کرده است.
جدول ۲-۳ نیز مزایا و منافع بکارگیری مدیریت دانش را از دید صاحب نظران مختلف در حوزه مدیریت دانش نشان میدهد
جدول (۲-۲). منافع کمی و کیفی حاصل از پیادهسازی مدیریت دانش(برگرن،۲۰۰۳)

منافع کمی منافع کیفی