مدیرعامل سروش از حمایت دولت رضایت ندارد

مدیرعامل سروش در توییتای خود گله ها و شکایتایی نسبت به دولت و اپراتورها داره و اصل بعضی از مشکلاتشون رو به دوش اونا میندازه. «سیدمیثم سیدصالحی» باور داره که به اونا کم لطفی شده و اگه توجه بیشتری به سروش انجام بشه و خدمات بهتری واسه اونا آماده شه، اونا گنجایش داشتن ۲۰ میلیون کاربر رو هم دارن.

سیدصالحی در توییتای خود میگه که سروش از نظر پهنای باند مشکلی ندارن و مشکلای فعلی رو در موارد دیگه جستجو می کنه و اونا رو از دولت مطالبه می کنه:

«اختصاص فضا در LCT و مرکز امام، اختصاص نود CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بین الملل، سرویس رایانش و ذخیره ابری و هم اختصاص کانال مستقیم اس ام اس، موارد زیرساختی حیاتیه که در اختیار سروش نیس.»

سیدصالحی ادعا داره که تموم وام ۵ میلیارد تومانی رو یه جا به اپراتورها پرداخت کرده تا اونا پهنای باند رایگان به مشترکینشان بدن، موضوعی که صحت اون هنوز به وسیله اپراتورها تایید نشده و هم اینکه در صورت درست بودن اون با عکس العمل بعضی کارشناسان انجام شده. مثلا «علیرضا شیرازی» موسس بلاگفا در توییتی خطاب به سیدصالحی اینجور نوشته:

«شما ۵ میلیارد وام رو به جای صرف واسه آماده سازی زیرساخت یه ضرب دادین به اپراتورها که پهنای باند مجانی به کاربرها واسه سروش بدن؟ در واقع وقتی زیرساخت اولیه رو نداشتید هزینه تبلیغات کردین؟ یعنی ما بغیر از دیتاسنتر دولتی، دیتاسنتر خصوصی نداریم؟»

این شکایتا البته بی جواب نمونده و «مجتبی جوانبخت» دستیار وزیر ارتباطات در جواب به اونا گفته که مؤظف به تأمین زیرساختای مورد تأیید در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستیم نه هر چیزی که نیاز دارین. اون تاکید کرده که هیچ کسب وکاری نباید منتظر تحویل هر چیزی که خواسته س از سمت دولت باشه.

«مجتبی حسینی» کارشناس برنامه نویسی و فناوری اطلاعات تاحد زیادی هم نظر با علیرضا شیرازیه و در گفتگو با سایت ما معتقد میگه که سروش با بی برنامگی و نبود جفت و جور زیرساختای لازم و اولیه کارش رو شروع کرده:

«واسه هرکاری متناسب با برنامه و نقشه کاری باید موارد لازم و زیرساخت مناسب رو پیش بینی کرد و تیم مناسب اونو یافت. مدیران این مجموعه قبلا در گفتگوهای خود با رسانه ها اقرار داشتن که واسه راه اندازی کار تیمی مناسب در کشور پیدا نکرده ان و حاضرن هزینه کنن ولی تیم حاذقی رو در ایران پیدا نمی کنن. مهندسی نرم افزار واسه حل اینجور معضلی بوجود اومده و در سروش از اون به درستی استفاده نشده و تقصیرها دائم به گردن دیگه بخشا انداخته می شه.»

حسینی باور داره که وقتی صحبت از رقابته باید تموم حولوحوش یه کار فنی در این ابعاد بزرگ در نظر گرفته شده باشه و تکیه بر کمکای دولتی تنها راه حل نیس:

«وقتی می خواید تا سهم بزرگی از بازار بگیرین، باید به نیاز کاربر توجه کنین. اگه قراره یه پیام رسان آماده کنین، باید به ثبات رابطه فکر شه چون که نفس این وسیله واسه اینجور چیزیه! بعد از فیلتر شدن تلگرام خیلی از شرکتا دچار مشکل شدن چون که یه وسیله خوب و همه گیر دچار مشکل شد، از مشتری و اپراتورها تا حسابداری و بقیه اعضای یه سازمان با مشکل مواجه شدن. الان ابزاری هست که بتونه از نظر فنی و چه از نظر زیرساختی و از همه مهم تر گرفتن اقبال کاربر جانشین تلگرام شه؟ اگه سروش اینجور ادعایی داره به چه دلیل در هیچ کدوم از این موارد به درستی عمل نمی کنه؟»

به گفته این کارشناس نوع رفتار پیام رسانایی مثل سروش باعث شده که کار مهندسین نرم افزار ایرونی زیر سوال بره چون وسیله ساخته شده به کمک موقعیتایی خاص به مخاطب تحمیل می شه. اون تاکید می کنه که این کار علاوه بر اینکه موقعیتا رو از مهندسین خارج از بدونه دولت میگیره بلکه مردم رو به این باور میرسونه که کارشناسان ایرونی در بخشای فنی و آی تی توانایی و مهارت لازم رو ندارن:

«تلگرام وقتی دچار مشکل جهانی می شد مردم رو نگران می کرد، این به معنی طرفدار واقعی بودن و بخشی از زندگی مردم شدن یه نرم افزاره. این اتفاق واسه سروش افتاده؟ در حالی که توقع می رفت تا زیرساخت سروش بین بقیه پیام رسانای بومی قوی ترین باشه چون که وابسته به سازمان عریض و طویل صدا و سیماست که شک نداشته باشین بهترین لوازم ارتباطی و مخابراتی رو داره. داشتن بزرگترین رسانه کشور هم این وسط در تشکیل این توقع بی تاثیر نیس.»

حسینی پیشنهاد میده که مجموعه سروش و هر گروه پیام رسان بومی دیگری به پیش بینی زیرساختا، هزینه ها، جامعه کاربری، بازار و مارکتینگ و… فکر کنن و توقع نداشته باشن تا بیت المال هزینه های اونا رو جبران سازه: «باید به توانایی تیم تکیه کرد و نه جیب بقیه. از توان صدا و سیما استفاده نمی شه و اشکالات به بخشای دیگه می رسه. نمی شه فقط بخوایم با انحصار بزرگ شیم.»

«حمید دادجو» کازشناس امنیت اطلاعات هم در گفتگو با سایت ما مشکل سروش رو در این می دونه که جای دقیق شدن و فوکوس کردن روی سرویس دهی مناسب در موارد دیگری سرمایه گذاری شده:

«به نظرم مشکل سروش و طرحای دیگه اینطوری بیشتر به دنبال رسیدن اسم بومی و مورد مقبولیت واقع شدن به وسیله دولت هستن و حتی اگه همین الان این مجموعه ها به دست افراد کارکشته تر داده شه، به سختی میشه اونا رو سروسامان داد.»

دادجو میگه که اگه مدیرعامل سروش ادعا می کنه ۱۰ میلیون کاربر دارن، به چه دلیل در توییتر شکایتای خود رو مطرح می سازه و نه در کانال خود در پیام رسان سروش. اون باور داره که اعتراضات سروش خیلی وجهه درستی نداره و دولت تا امروز هم اگه کمکی به پیام رسانا کرده از سر وظیفه نبوده:

«شاید بهتر باشه به جای اشباع تبلیغات و مارکتینگ زیادتر از اندازه روی مسائل فنی کار شه و درخواستای منطقی تری از دولت مطرح شه. خواسته هایی که مدیر این پیام رسان در توییتر اونا رو مطرح کرده در بخش وظایف دولت نیستن و در آخر بعضی مجوزها در اختیار اوناس که به اونا مجوزهای مربوطه از مدتا پیش داده شده.

نبود همکاری اپراتورها با این پیام رسان هم موضوع عجیب و قابل بحثیست که مطرح شده و باید به اون رسیدگی شه. شاید اپراتورها وقتی ۷۰ درصد ترافیک تلگرام رو از دست دادن کمی هدف ورزانه نسبت به سروش و دیگه مدلای بومی برخورد می کنن که از دید انصاف غلطه، البته اصلا این صحبتا رو نمی تونم صد در صد تایید کنم و خود اپراتورها بهتره در این باره جوابگو باشن.»

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *