نمونه اولیه هایپرلوپ طراحی شده امروز نخستین آزمایش عمومی اش را پشت سر می گذارد

صبح امروز قراره یکی از شرکتایی که قبلا روی ساخت هایپرلوپ کار می کرد نمونه عملیاتی از طرح خود رو در صحرای نوادای آمریکا مورد آزمایش بذاره. این هایپرلوپ اولین مدل از تکنولوژی حمل و نقل یاد شده که در اندازه کامل ساخته شده و اونطور که می گن میتونه با سرعت بالغ بر ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت در محیط باز حرکت کنه و اگه این آزمایش با موفقیت انجام بگیره انتظار میره که آینده حمل و نقل به کلی از این رو به اون رو شه.

این آزمایش که به تعبیر مهندسان «تست رانشی فضای باز» یا POAT نام گرفته اولین تست عمومی سیستم رانشی الکترومغناطیسی طراحی شده به وسیله شرکت هایپرلوپ وانه که قبلا با نام هایپرلوپ تکنولوجیز میشناختنش و امروز انیمیشنی که در ادامه می بینین رو منتشر کرد.

"" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true"

mozallowfullscreen="true">

جالبه بدونین که تغییر نام این شرکت هم امروز اعلام گردید تا اینطوری این کار و کاسبی دو ساله از رقیبش که هایپرلوپ ترنسپورتیشن تکنولوجیز (HTT) نام گرفته جدا شه. لازمه اشره کنیم که روز دوشنبه شرکت HTT هم اعلام کرد مجوز تکنولوژی رانشی متفاوتی رو دریافت کرده که با به کار گیری خاصیت شناوری مغناطیسی کار می کنه.

Rob Lloyd مدیرعامل شرکت مورد بحث در این باره گفت: ما تکنولوژیای شناوری رو بارها آزمایش کردیم و این فناوری رو از نظر ایرودینامیکی هم در محیطای کم فشار بررسی کردیم و لوله مورد استفاده واسه این منظور رو هم تست کردیم.

مدیرعامل این شرکت دو ساله که دفتر اصلی اش هم در لس آنجلس قرار داره و حالا حدود ۱۶۰ کارمند داره در ادامه صحبتای خود گفت: ما روند تست همه سیستمای یاد شده رو گذرونده ایم اما فقط در صورتی می تونیم کل سیستم رو مورد آزمایش بذاریم که نمونه ای در اندازه واقعی از اون بسازیم.

در آخر سال قبل میلادی، هایرلوپ وان واسه ساخت نمونه اولیه از این سیستم زمین بزرگی رو در صحرای نوادا خرید و در اون زمان برآورد Lloyd اون بود که پروژه در آخر سال ۲۰۱۶ تموم می شه. این تیوبا یا لوله ها که در واقع قراره آدم رو در خود جای داده و به نقاط جور واجور برسانند بعد از نصب سرعتی بالغ بر ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دارن.

البته هایپرلوپ وان فعلا نمی تونه اعلام نظری در مورد اعلام خبرهای مشابه از طرف رقبایش داشته باشه با این همه، Josh Giegel معاون ارشد مهندسی این شرکت اطلاعاتی رو در مورد شناوری مغناطیسی پَسیو و تکنولوژی رانشی هایپرلوپ وان ارائه داده که در ادامه با شما در میان می ذاریم.

آقای Giegel البته از ارائه جزئیات دقیق در این باره دوری کرده و فقط تایید کرده که این تکنولوژی از الکترمغناطیس بهره میگیره. ایشون هم اینکه خاطر نشون کرده که هایپرلوپ وان به هیچ تکنولوژی مشخصی وابسته نیس و در این باره گفت: ما خیلی زیاد باور داریم که باید هرچه سریعتر طرح خود رو آزمایش کرده و اونو به شکل یه محصول کاربردی ارائه کنیم، فیدبک بگیریم و آپگریدای لازم رو واسه اون ارائه کنیم. ما باور داریم تکنولوژی رانشی که الان قصد آزمایشش رو داریم روشی به طور کامل نوین واسه ساخت هایپرلوپه.

اما شرکت هایپرلوپ وان جدای از نمایش تکنولوژی رانشی خود لیستی طولانی از شرکای جدیدش رو هم منتشر کرده که Bjarke Ingels معمار مشهور دانمارکی و شرکت تحت مدیریتش به نام BIG هم در میان اونا دیده می شه.

Ingels که بیشتر به خاطر پروژه های زیرساختی جاه طلبانه اش می شناسنش قراره در جریان این همکاری راهنماییای لازم رو از باب اینکه چیجوری هایپرلوپ وان سیستم طراحی شده اش رو در شهرهای هدف اجرا کنه در اختیار اون بذاره.

اون در همین رابطه گفت:ما با همراهی هایپر لوپ وان می خوایم که علاوه بر طراحی یه ایستگاه آینده نگرانه و قطار فوق العاده سریع، تکنولوژی مبتکرانه و به طور کامل تازه ای رو طراحی کنیم که پتاسیل کافی واسه تغییر دادن شهرهای الان رو داشته باشه و خیلی راحت هم بشه این سیستم رو گسترش داد.

از دیگر شرکای تجاری هایپرلوپ وان در این پروژه میشه به شرکتای AECOM و Arup و هم اینکه بعضی شرکتای فعال در بخش حفاری و حمل نقل اشاره کرد که نامایی مثل Amberg Group  (از سوئیس)، Deutsche Bahn از آلمان و Systra از فرانسه رو در بر می گیرن. این گروه از مشاوران بین المللی تاکید دارن که اولین نمونه از هایپرلوپ نباید در آمریکا ساخته شه و بهتره کشوری واسه این منظور انتخاب شه که قوانین محدود کننده کمتری داره.

در میان سرمایه گذاران این شرکت میشه به سیستم ریلی فرانسه به نام SNCF اشاره کرد که هایپرلوپ رو به عنوان جایگزینی مناسب واسه قطارهای سریع السیر خود مورد بررسی قرار میده. اوایل امسال شرکت حریف هایپرلوپ وان یعنی HTT از طرحای خود واسه ساخته شدن سیستم حمل و نقل هایپرلوپ در اسلواکی خبر داد اما این شرکت هنوزم راه آزمایشی هشت کیلومتری خود در شمال کالیفرنیا رو نساخته دیگه راه واقعی در اسلوواکی که جای خود رو داره.

جالبه بدونین که طرح اولیه هایپرلوپ اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی به وسیله ایلان ماسک ارائه شد و هدف ماسک در واقع این بود که سیستم یاد شده واسه حمل و نقل آدم و به عنوان جایگزینی واسه پرواز استفاده بشه. از اون زمان، هایپرلوپ وان تموم تمرکز خود رو روی احداث مدل باربری این سیستم قرار داد که به باور خیلی از مردم کاربرده های بیشتری داره.

Lloyd بیان امیدواری کرده از این تحقیقات موردی بالقوه در ادامه واسه ارائه پیشنهاداتی استفاده شه که می تونن در بهینه سازی سیستمای حمل و نقل شهری موثر باشن. حالا مهندسان در تلاشند تا از این سیستم واسه ایجاد رابطه زیرساختی میان هلسینکی و استکهلم، انتقال کانتینرها به بندر لس آنجلس و هم اینکه جفت و جور یه سیستم حمل و نقل باری در سوئیس استفاده کنن.

Lloydو Geigel راه اندازی این شبکه حمل و نقل رو به اولین پرواز برادران رایت تشبیه کردن و به گفته شون این اتفاق قراره که اواخر امسال و بعد از تموم شدن نمونه اولیه هایپرلوپ اونا که در اندازه واقعی ساخته می شه اتفاق بیفته. اما امروز اولین قدم مهم در جهت عملیاتی سازی این طرح اتفاق می افته و اون تست رانشی فضای باز (POAT) سیستم طراحی شده.

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *