دانلود پایان نامه

ویژگی های شبکه ی اجتماعی:
حمید ضیایی پرور، پژوهشگر و محقق در زمینه ی فضای سایبر در مقاله ای که در نشست” شبکه های اجتماعی، فرصت ها و تهدید ها” با عنوان: سی ویژگی شبکه های اجتماعی، در سال 1389 ارائه کرد؛ این ویژگی ها را اینگونه شرح می دهد:
1-هویت: هویت در شبکه های اجتماعی به سمت واقعی تر شدن پیش می رود چون هیچ کس مایل نیست فرد ناشناس را به لیست دوستان خود اضافه کند، شما در لیست دوستانتان در فیس بوک با افراد واقعی طرف هستید. اما مثلا در عصر وبلاگ ها این مسئله تا حد زیادی قابل پنهان کردن بود.
2- به اشتراک گذاری و یادگیری: افراد علاقمند هستند هر چه سریع تر اطلاعات یا محتوایی را که تولید کرده اند به اشتراک بگذارند. این محتوا ممکن است خبر، فیلم، عکس، مقاله یا طنز یا دیدگاه شخصی یا تجربیات آن ها باشد.
3-بسیج کنندگی و سازماندهی: شبکه های اجتماعی قدرت بسیج کنندگی دارند یعنی می توانند افراد را در یک زمان و یا مکان در محیط واقعی گرد هم درآورند، یا در محیط مجازی به کمپین بپردازند. طرح شبکه های اجتماعی خودجوش و خودمختار بی شمار و گسترده در سطح جامعه را باید از بدیع ترین اقدامات آن دانست که می تواند تجربه و رویکردی نو در تشکیلات و سازماندهی در ایران معاصر محسوب شود.
4- دوستی: تعمیق دوستی ها بین جنس مخالف، بین همکلاسی ها، همکاران، هم عقیده ها و دوستی با دوستان دوستان
5- اعتماد: قابلیت اعتماد به شبکه های اجتماعی بیش از وب سایت هاست، چون اطلاعات فیلتر نشده و خام منتقل می شود. قدرت اعتماد به شاخص بودن و یا مشهور بودن فرد تولید کننده اطلاعات بستگی دارد.
6- حلقه های مخاطبان: به جای مخاطبان انبوه، حلقه هایی کوچک و بزرگ از مخاطبان شکل می گیرد. این حلقه ها در جاهایی با یکدیگر همپوشانی دارند. تاثیرگذاری هر شبکه بر هر حلقه به تناسب تخصصی بودن یا گرایش خاص آن شبکه است.
7- قدرت کندوسازی: قابلیت لینک دهی، ترک بک و دنبال کردن علایق مشترک یعنی کندوسازی.
8- استناد و تعمیم: فیلم، عکس،صدا و متون اصلی رسانه، قابلیت استناد و تعمیم را بالا برده است شنیدن کی بود مانند دیدن؟
9- چند رسانه ای: استفاده از چند رسانه ای ها در شبکه های اجتماعی، قابلیت جدیدی است که قدرت این نوع رسانه ها را بالا برده است فیلم، عکس، صوت، انیمیشن، متن، گرافیک و لینک.
10- ادغام فن آوری ها: شبکه های اجتماعی محصول ادغام فن آوری های جدید وب 2 هستند.
11- پرستیژ: امروزه افراد، مجریان تلویزیون، اساتید دانشگاه، دانشجویان، روزنامه نگاران، سیاستمداران و هنرمندان به جای آدرس ایمیل یا وب سایت و یا وبلاگ، شناسه فیس بوک خود را اعلام می کنند. حتی برنامه های برنامه های تلویزیونی نیز آدرس فیس بوک دارند.
12- گپ: شبکه ها قابلیت گپ یا همان چت کردن را با خود به همراه دارند.
13- نقد بی رحمانه: شبکه های اجتماعی فضای تعاملی جسورترین آدم هایی هستند که سرشان درد می کند و فعالیت در این شبکه ها را نوعی فعالیت مدنی و حتی مبارزه مدنی می دانند؛ لذا از نقد بی رحمانه حاکمیت، سیاستمداران و رسانه های رسمی ابایی ندارند به همین جهت زبان آنها متفاوت با سایر رسانه ها به نظر می رسد.
14- دنبال کردن و دنبال شدن: فالو کردن و فالو شدن افراد امری لذت بخش است. شما نیز دوست دارید دنبال شوید. شخصی نگاری یا روزنامه نگاری در وبلاگ ها بر همین اساس اتفاق افتاده است. مانند توییتر
15- بازانتشار: در محیط شبکه ها به خصوص سایت های لینکدونی، خبرها پالایش و انتخاب شده و بازانتشار می شوند.
16- خردجمعی: همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده اند: حکیم بزرگمهر. اما در عصر رسانه ها همگان در حال زاده شدن است. گرایش عمومی را می شود از این فضاها سنجید. شبکه های اجتماعی بهترین فضای افکارسنجی هستند.
17- جهانی بودن: (مترجم گوگل): حذف مرزهای زبانی مهم ترین اتفاقی است که در فضای جدید وب اتفاق افتاده است.
18- سرگرمی: سرگرمی، طنز، خنده، شوخی، سرکار گذاشتن، سوتی و گاف گرفتن، کارهای مونتاژی و فتوشاپی کردن، دست انداختن سیاستمداران و معما طرح کردن، از ویژگی های این شبکه هاست.
19-سفارشی شدن: هرزه گردی، ولگردی در فضای وب در حال حذف شدن است. شما محتوا را سفارش می دهید. با استفاده از فیدها،خروجی ها و رویدادهای آنلاین و آفلاین.
20- جستجو شدن: از طریق ترکیب موتورهای جستجوگر با بسیاری از شبکه ها شما می توانید در این فضاها همزمان جستجو کنید و جستجو شوید.
21- اطلاع رسانی و خبررسانی: رسانه های شهروندی، خبرنگاران شهروند. از سونامی گرفته تا رخدادهای انتخاباتی.
22-رسانه ی نسل جوان: نو بودن، خلاق بودن و ابتکاری بودن باعث جذب جوان ها به این پدیده شده است.
23- رسانه های جایگزین: نقش رسانه های جایگزین را ایفا می کنند در مقابل رسانه های جریان اصلی.
24- ترکیب با موبایل: اغلب این فن آوری ها یا نسخه موبایل دارند، یا با استفاده از از موبایل قابل انتشار و دسترسی هستند. مستندات محتوایی این رسانه ها نیز توسط موبایل تولید می شود.
25- شفاف شدن بیش از گذشته: درون خانه های شیشه ای زندگی می کنند، از کوچکترین رخدادهای همدیگر مطلع می شوند.
26- ابتکار و خلاقیت: نوآوری در ذات شبکه هاست. ارتباطات افقی، پیشنهادات خلاقه، طوفان های مکرر فکری در این محیط اتفاق می افتد.
27-ساختار دموکراتیک: مانند بالاترین، ویکی پدیا، گوگل زمین، وبلاگ ها، فروم ها،همه برابرند.
28-قدرت سرمایه اجتماعی: فوکویوما: وجود مجموعه معینی از ارزشهای غیررسمی دانست که در میان اعضای گروه مشترک بوده و همکاری را در بین آن ها بهبود می بخشد.
29- تحرک اجتماعی: جنبش های اجتماعی یا تحرک یا تجمع گروههایی از افراد متولد می شوند. این تحرک از یک سو به معنای جابجایی جمعیت است و از سوی دیگر به معنای سرعت یافتن ایده ها، ارتباطات و تماس ها است. در این شرایط افرادی که کم تر محتمل بود با یکدیگر ارتباط داشته باشند یا پیوندی بین آنها بوجود آید، فرصت آن را خواهید یافت تا یکدیگر را همیابی کنند.
تحرک جغرافیایی یا جابجایی جمعیت امکان فراتر رفتن از محیط تستی و قرار گرفتن در شرایط جدیدی را مهیا خواهد کرد که ظرفیت های افراد را افزایش خواهد داد.
30-ارتباطات غیررسمی: خارج از نهادهای رسمی آموزشی، رسانه ای، حکومتی و سیاسی

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   دیدگاه پیرس و نشانه‌شناسی
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید