کارآیی و اثربخشی سیستم های مدیریت کیفیت بر مبنای استانداردهای ISO
آشنایی با روش های اندازه گیری کارآیی و اثربخشی سیستم های مدیریت کیفیت بر مبنای استانداردهای ISO9000-SO/TS16949ISO14000QS-9000-OHSAS 18000-HACCP توسط حیدر امیران نوشته شده و انتشارات تهران در سال1380 آن را به چاپ رسانده است. این کتاب دارای چهار سرفصل به شرح زیر می باشد.

فصل اول: کلیات
فصل دوم: مقدمه و تعاریف اولیه
فصل سوم : معرفی روشها و تکنیکهای مورد استفاده در روشKSC 5
فصل چهارم: تشریح روشKSC 5 برای اندازه گیری کارایی اثربخشی سیستم های کیفیت.
-کتاب: بهبود اثربخشی مدیریت ‌بام‌
این کتاب ترجمه و گردآوری بهروز درّی‌ می باشد.کتاب بهبود اثربخشی مدیریت«بام»ترجمه کتابی Improve TO Effectiveness Management با اختصار TIME می‌باشد.این کتاب مقدمتاً با سرگذشت یک مدیر بنام ‌ران هولند آغاز می‌شود که دچار گرفتاری‌های روزمره کارهای مدیریتی است. بالاخره در پایان یک روز پس از بازگشتن از اداره تصمیم می‌گیرد به کارهای خود سروسامانی بدهد. او به دنبال تغییر رفتار خود و تغییر رویه‌های اداری است. اولین اقدام را از شرکت در یک همایش بنام ‌بهبود اثربخشی مدیریت‌ یا «بام» ‌آغاز می‌کند و…
این کتاب یک رویکرد علمی برای استفاده از اوقاتی که در اختیار مدیریت است و نیز تلاش برای بهبود اثربخشی مدیریت، ارائه می‌کند.عملکرد شغلی هر مدیر به عواملی چون تحصیلات قبلی،آموزش،تجربه‌ و تعدادی عوامل مربوط به کار وابستگی دارد.تلاش واقعی در هر برنامه‌ کنترل زمان نه تنها بهبود مهارت‌های مدیریت فرد،بلکه نهایتا عملکردسازمانی را در بر خواهد داشت.برای رسیدن به هر دو هدف فوق، باید الگوهای موجود فکری و رفتاری خود را تغییر داد. این کار آسانی نیست چون عادات طی زمان کسب‌ می‌شوند، ماهیت و عظمت تمایل به تغییر نیز در افراد مفاوت است. در این‌ مورد کنترل زمان قسمت اصلی فرآیند کلی مدیریت است. مؤثرترین راه برای بهبود اثربخشی مدیریت تنها مرور و بررسی‌ وقت‌گیرهای سنتی و مرسوم نیست. مطمئناً آنها در درک و اصلاح اثربخشی‌ کل مدیریت جایگاهی دارند، ولی به دلایل بنیانی به سوء استفاده از وقت‌ نمی‌پردازند.الگوی بام مجموعه‌ای از اجزاء مختلف را ارائه می‌نماید که به‌ هر مدیری در نیل به عملکرد بهتر کمک می‌کند.در ک این الگو مستلزم تحلیل‌ هر جزء و سپس مطالعه روابط بین اجزاء مختلف است. اجزاء زیر خصوصیات‌ اصلی الگوی‌ «بام» ‌را تشکیل می‌دهند.
محیط 2- تجربه 3- ویژگی‌های شخصی 4- آگاهی 5- عمل 6- عملکرد بهتر.
کتاب: اثربخشی آموزش
نویسندگان: عبدالحسین عباسیان . مرتضی جنت، ناشر : آبگین رایان- سال چاپ: 1388
کتاب «اثربخشی آموزش» ، کتاب کاربردی در حوزه ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی می باشد. نویسندگان کتاب سعی نمودند با کمک تجارب خود در زمینه ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی، مطالب کاربردی که تاکنون در کتابهای مشابه دیده نمی شوند، را به نگارش درآورند. فصل پایانی کتاب ، دلیلی بر ثابت نمودن این ادعا است و جایی که مطالعه موردی شرکت ایران خودرو در زمینه ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی آن همراه با کلیه مراحل اجرایی به رشته تحریر درآورده شده است.
کتاب «اثربخشی آموزش» شامل شش فصل می باشد، فصل نخست کتاب به تشریح مفهوم آموزش و تاریخچه آن می پردازد در فصل دوم مفهوم ارزشیابی با توجه به ادبیات موجود در خصوص ارزیابی اثربخشی آموزش شرح داده شده و در ادامه فصل الگوهای ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی به تفصیل بیان می گردد. فصل سوم کتاب فرایند اجرای ارزشیابی آموزشی و گامهای کاربردی آن به نگارش درآمده است. فصل چهارم با توجه به ضعف موجود در ابزارهای مورد استفاده در ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی، ابزارهای ارزیابی اثربخشی معرفی شدهاست. فصل پنجم روشهای آماری مورد استفاده در ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی ذکرشده و همانطور که قبلا به آن اشاره شد فصل پایانی (ششم ) مربوط به مطالعه موردی انجام شده در شرکت ایران خودرو می باشد.

فصل دوم : ادبیات و مستندات تحقیق

بخش اول: روابط عمومی

2-1-1- تاریخچه روابط عمومی در جهان
اصولاً علت و نیاز وجودی بشر و خارج شدن آن از حالت اولیه به حالت اجتماعی بیشتر به خاطر ضرورت روابط عمومی و اجتماعی بوده است؛ یعنی از آنجا که ابنای بشر نیاز به مسأله برقراری ارتباط با یکدیگر را احساس کرد، به دنبال اجتماعی زیستن رفت. لذا می‌توان گفت که فلسفه روابط عمومی از ابتدا وجود داشته و به محض ادراک بشر به ضرورت آن، تشکل و انسجام یافته است. تردیدی نیست که روابط عمومی در طول تاریخ وجود داشته است؛ منتهی با اصول و روش‌های گوناگون. همزمان با کشاورزی و رام کردن حیوانات و پای‌بند شدن بشر اولیه به مکانی معین و خاتمه یافتن و آوارگی آنها، اولین جوامع بشری تشکیل شد و در نتیجه رابطه گروهها و افراد اهمیت و ضرورت یافت. شکل بسیار ابتدایی و نخستین روابط عمومی را در چنین جوامعی می‌توان پیدا کرد.
همچنین با ملاحظه و بررسی‌ تمدن‌های باستانی و یادگارهایی که از آن تمدن‌ها در عصر حاضر به جای مانده است، به این نتیجه می‌رسیم که تمدن‌های مزبور بدون بهره‌گیری از فنون مدیریت و روابط عمومی و ا رتباطات امکان‌پذیر نبوده است و به عنوان مثال ساختمان اهرام عظیم با فن‌آوری محدود آن زمان بدون به کارگیری شیوه‌های مدیریت، ارتباطات و تبلیغات عملی نبوده است، زیرا استفاده از نیروی عظیمی که در ساختن این بناها به کار گرفته شده و اداره آن، مستلزم مراحل مختلفی از قبیل طرح‌ریزی، سازمان دادن، کنترل نیرو، تغذیه و حمل و نقل، اسکان دادن و غیره بوده است، هر چند که قدرت اداره این امور متکی به قدرت شلاق و زور باشد.
در قرون وسطی که سیستم فئودالیسم در غرب حکومت می‌کرد و در تاریخ به نام «قرون تاریک» عنوان یافته است، به امر
مدیریت و روابط عمومی توجهی نمی‌شد و نوشته‌های این دوران مشرق زمین است که در این زمینه‌ها تبحر قابل توجهی دارد. پس از گذشت این دوران هر ماه با پیشرفت‌های اقتصادی و صنعتی، مدیریت علمی و روابط عمومی نیز از مغرب زمین شکل گرفت. تا اینکه پس از سال 1700 میلادی دگرگونی‌های فراوانی پدیدار شد و پیدایش شهرهای بزرگ و اهمیت یافتن تخصص که منجر به انقلاب صنعتی شد، تغییرات عمده‌ای را از نظر مدیریت و روابط عمومی باعث گردید. افکار و قوائد مربوط به آن از متن کتب به زندگی روزمره انتقال پیدا کـرد و در واقع از قوه به فـعل درآمد. تا قـرن نوزدهم که متفکـران و اندیشمندان بیشـتر به اهمیت ایـن امور پی برده و به آن توجه داشتند.

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

کاربرد اصطلاح روابط عمومی (Public Relation) به معنای مصطلح آن برای اولین بار به سال 1897 باز می‌گردد. این واژه در سالنامه اداره اتحادیه راه‌آهن ایالات متحده آمریکا به کار رفته است. اگر چه از گذشته‌های دور پادشاهان و فرمانروایان از برخی روش‌ها و تکنیک‌های روابط عمومی بهره می‌جستند که شواهد و علائم این کوششها نشانگر نوعی برقراری ارتباطات و روابط عمومی است. اما تغییر و تحول در روشهای ارتباطی به صورت مدرن و امروزی آن با تأسیس واحدها و دفاتر روابط عمومی از آمریکا شروع شد که طی شش مرحله زمان ‌بندی به موقعیت امروزی خود رسیده است.
از سال 1900 تا 1914 که با رشد بسیار سریع واحدهای اقتصادی، تولیدی و بازرگانی همراه بود و به موازات آن مبارزه افکارعمومی بر علیه مقاصد سودجویانه صاحبان صنایع رشد پیدا کرد. و همین امر صاحبان صنایع و شرکتها را به فعالیت‌های روابط عمومی جهت جلب افکارعمومی توجه نمود.
در سال 1906 اولین شرکت خصوصی خدماتی تحت عنوان روابط عمومی توسط آیویلی (I-V-Lee) که فارغ‌التحصیل دانشگاه پریستون و خبرنگار روزنامه «نیویورک ورلد» بود ایجاد شد که این فرد را پدر روابط عمومی در آمریکا می‌نامند.
سال‌های 1918 تا 1929 به عنوان مرحله پس از جنگ و رشد بسیار وسیع واحدهای روابط عمومی، بویژه در زمینه‌های اقتصادی و نیز تشکیل نخستین دوره آموزشی روابط عمومی در سال 1923 در دانشگاه نیویورک، که توسط (ادوارد.ال. برینز) تدریس شد. ازسال 1929 تا 1939 که با رشد پی گیر، منظم و علمی روابط عمومی‌ها و اعمال کوشش های فراوان جهت ایجاد توازن و هماهنگی بین منافع فردی و مصالح عامه صورت پذیرفت.
سال‌های 1939 تا 1945 وجنگجهانیدوم: در این دوره در کنار کمیته اطلاعات عمومی، دولت اقدام به تأسیس اداره اطلاعات جنگ کرد و برخورداری از روابط عمومیبجزدر آمریکادر سایر کشورها چون انگلیس، آلمان، فرانسه، هلند و … هم احساس شد.
ازسال 1945 تاکنون جهان با گسترش بسیار روزافزون واحدهای روابط عمومی روبرو بوده است و همراه با آن کتاب‌ها و مطالب زیاد در زمینه روابط عمومی تألیف شده است. مؤسسات آموزشی روابط عمومی، سازمانهای سنجش افکار عمومی، انجمنها و اتحادیه‌های روابط عمومی و بالاخره رشته های تحصیلی دانشگاهی روابط عمومی بوجود آمد و روابط عمومی در تمام دنیا به عنوان یک امر ضروری مورد توجه قرارگرفت.
روابط عمومی جدید زمانی آغاز شد که مؤسسات بزرگ اقتصادی متوجه شدند که رفتار و طرز فکر طبقات مختلف مردم در سرنوشت آنان مؤثر است و لذا موضوع روابط عمومی را کاری جدی تلقی کردند و بازار فعالیت‌های روابط عمومی را رونق بخشیدند و همچنین دولت‌ها در صورت لزوم به فعالیت‌های روابط عمومی توجه کردند. از آنجا که روابط عمومی به صورت امروزی ابتدا در آمریکا به وجود آمده و پیشرفت و توسعه پیدا کرده است، تاریخ پیدایش و پیشرفت تدریجی آن را در این کشور مورد بررسی قرار می‌دهیم. به طور خلاصه با بررسی درباره وسایل ارتباط جمعی می‌توان نتیجه گرفت که تحول و توسعه این وسایل در نیم قرن اخیر با شدت و سرعت بی‌سابقه‌ای همراه بوده است.
از طرف دیگر می‌توان گفت که گسترش ناگهانی و شدت ارتباطات جمعی در طول نیم‌ قرن اخیر در زمینه‌ آگاهی‌ها و فرهنگ انسانی دو خصلت مشخص پدید آورده است:
ـ ظهور فنون جدی ارتباطی، از زمان اختراع صنعت چاپ تا ایجاد دستگاه‌های نوین ضبط و پخش برنامه‌های تلویزیونی، در سال‌های اخیر سبب شده است که انتقال اطلاعات و معلومات و اندیشه‌ها که مظهر ارتباط جمعی است، به یک نهاد نسبتاً مهم تبدیل شود. نهادی که دارای تشکیلات و تجهیزات خاص، نیروی انسانی متخصص، اصول حرفه‌ای و مقررات قانونی مخصوص است.
ـ با وجود آن که ارتباط جمعی به یک نهاد مهم تبدیل شده است و وسایل مادی و نیروی انسانی مخصوص به خود در اختیار دارد و در گسترش آگاهی و فرهنگ جوامع نقش حساسی به دست آورده است، در عین حال فقط از یک خودمختاری نسبی برخوردار است، زیرا ارتباط جمعی جزیی از یک مجموعه است که در آن عناصر مختلفی نظیر نظام آموزشی، سطح و شکل توسعه اقتصادی و اوضاع و احوال فرهنگی هر یک به دیگری وابستگی دارند که به همین جهت توسعه و پیشرفت آن به عوامل خاصی چون آموزش عمومی، آزادی سیاسی، گسترش صنعتی و ثروت اقتصادی وابسته است. پیامدهای ارتباطات جمعی به همان نسبت که به ایجاد شرایط خاص محیط فرهنگی کمک می‌کند، خود منعکس کننده این شرایط به شمار می‌رود.(هنرهشتم،شمارهبیستوهفتم،صص45-47).
دو نویسنده معروف به نام ماک و لارسون کتابی تحت عنوان «چگونگی آمریکا به کمک الفاظ جنگ را برد» به رشته تحریر درآورده‌اند که خود دلیلی بر تأیید پیشرفت آمریکا در جنگ بر اثر عامل به کارگیری روابط عمومی است.
در دوران پس از جنگ جهانی اول توجه عمومی از قدرت افکار عمومی به ماهیت افکار عمومی و نقش ارتباطات با مردم معطوف شده و در این دوران بود که بازاریابی و تحقیقات اجتماعی و رأی‌گیری‌ برای اطلاع از افکار عمومی معمول و متداول شد و به مرور شیوه‌های سنجش افکار عمومی تکامل پیدا کرد و در مؤسسات واحدی تحت عنوان اداره روابط عمومی ایجاد شد.
به طور خلاصه کلیه این تحولات زمینه‌ای را برای یک «انقلاب در روابط عمومی» مهیا کرد، یعنی تحول و گرایش در جهت این که لزوماً باید بین مصالح فردی و منافع عمومی هماهنگی و سازگاری لازم برقرار باشد و در حقیقت فعالیت‌های روابط عمومی باید هدفش تأمین این منظور و پیشبرد این گرایش باشد و این حقیقت را ثابت
کند که موفقیت هر مؤسسه و گروهی، بدون جلب پشتیبانی عمومی و حمایت مردمی که با آن مؤسسه سروکار دارند امکان‌پذیر نخواهد بود و پشتیبانی مردم وقتی مؤثر است که از روی آگاهی و علم و اطلاع باشد و در این دوره برای همه مؤسسات بیش از پیش روشن شد که فعالیت‌های روابط عمومی زمانی می‌تواند تأثیر مطلوب داشته باشد که بر پایه کار و عمل و انتشارات مؤثر و مجاب کننده استوار باشد.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   feedback، correction

2-1-2-تاریخچه روابط عمومی در ایران
دوره اول روابط عمومی در ایران پس از اسلام که ازسال 314 شمسی آغاز می شود این واحد را چونان دستگاه ارتباطی– تبلیغی یکسویه و از بالا به پایینی نشان می دهد که زمینه تحکیم قدرت شاه و پیشبرد خواسته ها و امیال او را تمهید ساخته و به لحاظ خاستگاه نظامی– سلطنتی خود مطلق العنان بودن اختیارات و امتیازات و قدرت نامحدود شاه را مورد تائید و تاکید قرار داده است.
دوره دوم فعالیت روابط عمومی در ایران از سال 1287 شمسی آغاز می شود که بواسطه پیروزی جنبش مشروطه و تشکیل مجلس، وزارتخانه ها و نهادهای مدنی؛ الزام پاسخگویی در برابر افکار عمومی و رسانه ها و قوای سیاسی فزونی گرفت و سازمانها برای تدوام فعالیت به برقراری ارتباطات دو جانبه با مخاطبان در زمینه هایی چون اطلاع رسانی و آگاه سازی و تبلیغ و اقناع گراییده اند . مقارن این ایام دفتر یا واحد انتشارات یا دفترانتشارات و اطلاعات در سازمانهای این دوران ظهور کرد و پس از جنگ جهانی اول تحت عنوان دفتر انتشارات و مطبوعات یا دفتر انتشارات و تبلیغات به فعالیتهایی چون ارتباط با مطبوعات، انتقال اطلاعات و اخبار و تبلیغ اقدامات وزارتخانه متبوع، پاسخگویی به انتقادات و پرسشهای آنان و انتشار نشریات و تولیدات اطلاعاتی و تبلیغاتی و آموزشی تداوم بخشید.
روابط عمومی در دوره سوم فعالیت در ایران از سال 1304 شمسی تحت عنوان دفاتر انتشاراتی مطبوعاتی تبلیغات یکسویه از بالا به پایین را با استفاده از فنون اطلاع رسانی جدید و در راستای ابلاغ پیشرفتها و اقدامات رضاخان پی گرفت تا براین سیاق افکار عمومی تابع آثار تبلیغی شود. در سال 1322 شمسی با تصویب هیئت وزیران اداره یی به نام «اداره کل انتشارات و تبلیغات » تشکیل شد تا وظیفه عمده انتشارات و تبلیغات دستگاه های دولتی را برآورد. با تشکیل این اداره بود که رفته رفته امر تبلیغات و ارتباطات در دستگاه های دولتی ایران مورد توجه قرار گرفت.
دوره چهارم فعالیت روابط عمومی که مقارن پایان جنگ دوم است به خصوص با تشکیل شرکت نفت ایران و تغییر نام دفتر انتشارات به روابط عمومی در این شرکت و اعزام نیرو به انگلستان برای طی دوره های روابط عمومی و مطبوعاتی توسط شرکت مزبور همراه است . در واقع اولین روابط عمومی جدید ایران در سال 1327 شمسی از طریق شرکت نفت ایران و انگلستان در ایران ایجاد شد که مرکز مهمترین تشکیلات و فعالیتهای آن در آبادان بود و در تهران فقط یک دفتر داشت. این شرکت در توسعه فعالیت های خود به تدریج در سایر نقاط ایران از جمله اهواز، مسجدسلیمان، کرمانشاه و دیگر مناطق نفت خیز اقدام به ایجاد دفاتر نمایندگی کرد. این روابط عمومی در ابتدا Information نامیده شد و سپس این نام به اطلاعات ترجمه شد و از ادارات ارتباط با مطبوعات، نشریات، تولید فیلم و عکس، تشریفات و کارگزینی مرکب بود.
مطالعات نخستین واحد روابط عمومی در ایران توسط حمید نطقی در سال 1330 شمسی در شرکت نفت آغاز وسپس این واحد درسال 1334 شمسی تحت عنوان «دفتر مطبوعات و اطلاعات شرکت نفت ایران و انگلیس» راه اندازی شد. همزمان با ایجاد کنسرسیوم و تاثیر فکر آمریکایی در

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید