پیج آتوریتی یا Page Authority چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟

در این مطلب می خوایم به اهمیت page authority و تاثیر اون در سئو بپردازیم. واقعا پیچ آتوریتی (PA) معیاریه که به شما کمک می کنه تا اعتبار وب سایت دلخواه خود رو تشخیص بدید.

درست مانند کارنامه ای که می گوید یه علم آموز واقعاً تکالیفش رو انجام داده یا نه، واسه درک این که یه صفحه از سایت چه قدر از نظر موتورهای جستجو خوبه، هم نیاز به یه ملاک و تایید داریم. واقعا می توان گفت page authority مانند کارنامه ای واسه صفحات سایته.

پیج آتوریتی رو به اختصار (PA) هم می شناسن که معنی قدرت و اعتبار صفحه ای از سایته. هر سایت از مجموعه ای از صفحات تشکیل می شه که هر کدوم از این صفحات به طور جداگونه بر امتیاز کلی سایت اثر می ذارن.

کارکرد page authority مثل پیج رنک گوگله. صفحه اول هر سایت مهم ترین صفحه و با ارزش ترین صفحه هر سایته. چون که بیشترین لینک ها و بیشترین ورودی سایت رو صفحه اول هر سایت به خود اختصاص می دهد. به خاطر همین صفحه اول هر سایت امتیاز (PA) بیشتری نسبت به دیگر صفحات می گیره. پس اگه صفحات داخلی یه سایت امتیاز بین ۰ تا ۱۰ گرفتن فقط به معنی ضعیف بودن سایت نیس، بلکه به معنی اینه که صفحه تازگیا ساخته شده.

بیشتر بدونین: ۱۱ روش واسه بهبود طبیعی رتبه سایت در موتورهای جستجو

پیج آتوریتی (page authority) چقدر اهمیت داره؟

پیج آتوریتی معیاریست که به وسیله سایت موز (www.moz.com) معرفی شده. این شرکت ملاک page authority رو واسه بررسی و اعتبارسنجی صفحات سایت ارائه کرده و به خوبی تونسته جای پیج رنک (Page rank) گوگل رو بگیره.

با این حال نمی توان گفت که این ملاک به طور ۱۰۰% درست کار می کنه. سایت هایی که ریدایرکت می شن و سایت هایی که نوپا هستن اگر حتی سایت سئو شده و خوبی هم باشن، امتیاز واقعی خود رو از پیج آتوریتی کسب نمی کنن. چون سایتی که ریدایرکت می شه به جای صفحه جدیدش، امتیاز سایت قبلی اش در امتیازهای پیج آتوریتی نشون داده می شه.

هم اینکه این وسط ممکنه سایت هایی باشن که با وجود سئو ضعیف نسبت به دیگر سایت ها، امتیاز پیج آتوریتی بیشتری رو کسب کرده باشن.

با این وجود می توان گفت که پیج آتوریتی یه معیاریست که به واسطه اون می توان امتیاز سایت ها رو به طور میانگین به دست آورد ولی نباید از یاد برد که درصدی خطا هم در نمایش یافته ها به وسیله این ملاک هست.

از اونجایی که خیلی از افراد واسه اعتماد به سایت ها امتیازی که به وسیله پیج آتوریتی نشون داده می شه رو ملاک می دانند، پس نمی توان به این امتیاز بی توجه بود و باید واسه افزایش رتبه (PA) کارایی رو انجام داد. واقعا تموم کارایی که در مورد سئو داخلی و خارجی انجام می شه روی امتیاز پیج آتوریتی اثر می ذاره. البته بیشترین اثر رو در این امتیاز لینک ها می ذارن. لینک ها باعث افزایش اعتبار صفحات و در نتیجه افزایش اعتبار کلی سایت می شن.

روش امتیازدهی پیج آتوریتی به چه صورته؟

واسه امتیاز گرفتن از این ملاک معروف باید حوصله به خرج بدید، چون کار آسونی نیس. امتیاز پیج آتوریتی بین ۰ تا ۱۰۰ه که هر چی این امتیاز بالاتر باشه ارزش اون بیشتره.

معمولا سایت های نوپا و یا صفحات جدید، امتیاز ۰ یا ۱ رو کسب می کنن که با افزایش لینک های داخلی و خارجی و رعایت اصول سئو می توان این امتیاز رو بالا برد.

هر چی خواهان امتیاز بیشتر باشین کار سخت تره، مثلاً رسیدن از امتیاز ۷۰ به ۸۰ سخت تر از رسیدن از امتیاز ۳۰ به ۴۰ است.

بیشتر بدونیم: وقتی به صفحه اول گوگل برسیم چه اتفاقی می افتد؟

چه راهکارهایی واسه افزایش امتیاز پیج آتوریتی هست؟

میشه کلا بازم اشاره کرد که مجموعه فعالیت های سئو اثر مستقیمی روی امتیاز پیج آتوریتی می ذاره. که در ادامه به طور کوتاه به اونا می پردازیم:

لینک سازی

از اونجایی که لینک ها خود به تنهایی باعث افزایش اعتبار سایت می شن پس شک نداشته باشینً امتیاز پیج آتوریتی رو هم زیاد می کنن.

لینک های داخلی دلیل می شه که شما بتونین بین صفحات سایت تون رابطه برقرار کنین و این موضوع واسه سئوی سایت تون خیلی خوبه. لینک های خارجی( به سایت های منبع) هم علاوه بر  لینک سازی  و تاثیر روی سئو، باعث می شه که سایت شما به عنوان سایت منبع شناخته شه.

تولید محتوای اختصاصی

تولید محتوای اختصاصی یعنی توجه گوگل. گوگل به سایت هایی که متن اختصاصی دارن توجه خاصی داره چون اونا رو سایت منبع می دونه. امتیاز خوبی که گوگل واسه این نوع سایت ها قائل می شه دلیل افزایش اعتبار صفحات سایت و پیج آتوریتی اونا می شه.

مقاله در رابطه: چیجوری محتوایی بنویسیم که افراد واقعا اون رو بخونن

فعالیت در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مانند مغازه ای که چند شعبه داره، واسه سایت می تونه به درد بخور واقع شن. هم از دید معروفیت و هم از دید افزایش فروش و درآمد زایی.

اثر شبکه های اجتماعی بر پیج آتوریتی به این دلیله که ورودی سایت رو زیاد می کنه و باعث می شه که گوگل هم اون سایت رو به عنوان سایت فعال تری تصور کنه. سایت های فعال، پیج آتوریتی بیشتری دارن پس واسه فعال تر شدن به فعالیت در شبکه های اجتماعی نیازمند هستیم.

پیج آتوریتی خوب چه عددیه؟

– اعداد بالای ۶۰ بهترین حالت رو واسه سایت ها دارن. البته رسیدن به هم چین جایگاهی واقعاً سخته و سایت های زیادی در ایران به اینجور جایگاهی نتونستن برسن.

– اعداد بین ۵۰ تا ۶۰ اعداد بسیار خوبی هستن. سایت هایی که به این جایگاه می رسند ارزش اعتماد کردن رو دارن و باید اونا رو سایت های موفقی دونست.

-اعداد ۴۰ تا ۵۰ به معنی امتیاز خوبی واسه پیج آتوریتیه. این سایت ها رو می توان سایت های قدرتمندی دونست که در کسب و کار خود به جایگاه خوبی رسیده ان.

– اعداد بین ۳۰ تا ۴۰؛ سایت هایی که این امتیاز رو دارن هم سایت های خوبی هستن که شک نداشته باشینً جای پیشرفت دارن ولی نمی توان اونا رو سایت ضعیف دونست، چون امتیازهای پیج آتوریتی به راحتی به دست نمی آید و این مقدار مقایسه یه سایت با هزاران سایت دیگه س.

– اعداد بین ۲۰ تا ۳۰ ممکنه مربوط به سایت ها و کسب و کارای تازه کار و نوپا باشه. واسه اعتماد به این شرکت ها احتیاج به بررسیه. شاید شرکتی با امتیاز پیج آتوریتی ۳۰ تا ۴۰ فقط سایت تقریباً خوبی داشته و در کسب و کار خود زیاد مسلط نباشه و یا برعکس، یعنی شاید در بخش وب زیاد حرفه ای عمل نکرده ولی در کار خود مهارت کافی داره؛ پس در خدمات گرفتن از این سایت ها فقط به اطلاعات سایت اکتفا نکنین و با اونا به صورت حضوری و یا تلفنی گفت و گو کنین.

– اعداد بین ۱۰ تا ۲۰ سایت های نوپا هستن که هنوز به جایگاه درست و واقعی خود دست پیدا نکرده ان.

– اعداد بین ۰ تا ۱۰ واسه صفحات داخلی سایت ها دیده می شه حتی سایت هایی که در وب جا افتاده ان هم واسه صفحات جدید خود این عددها رو میبینن.

در آخر باید گفت که خوبه واسه تشخیص اعتبار یه سایت از این ملاک استفاده کنین، ولی قبلش باید بدونین که پیچ اتوریتی یه ملاک مقایسه ای بوده و دقت صددرصد نداره.

مشاهده نسخه pdf مقاله: پیج آتوریتی یا page authority چیه و چه تأثیری در سئو داره؟