چرا گوگل فعال کهنه کار صنعت بازی، فیل هریسن را استخدام کرد؟

فیل هریسن، یکی از کهنه کاران صنعت بازی که قبلا در تجارت کنسولای بازی سونی و مایکروسافت فعالیت داشته، تازگیاً در توییتی اعلام کرد به استخدام گوگل درآمده. اتفاقی مهم واسه صنعت بازی که این سوال رو به وجود می آورد به چه دلیل گوگل، هریسن رو به عنوان نایب رییس و مدیر اجرایی تجارت جدید و مرموز خود انتخاب کرده. هریسن ۶ روز پیش در توییتر خود نوشت:

هیجان زدم که میتونم اعلام کنم از امروز نقشی تازه به عنوان نایب رییس و مدیر اجرایی در گوگل دارم – و به کالیفرنیا باز می گردم.

هریسون قبلاً مدیریت واحد تحقیق و پیشرفت و استودیوهای فرست پارتی تجارت پلی استیشن در سراسر جهان رو برعهده داشت. در سال ۲۰۰۸ از این مقام کناره گرفت و شروع به سرمایه گذاری روی کمپانیای بازی سازی از راه شرکت واسطه London Venture Partners کرد. در سال ۲۰۱۲، هریسن به یکی از مدیران اجرایی برند ایکس باکس تبدیل شد و بعد در آوریل ۲۰۱۵ از این شرکت جدا شد. .

در همین زمان بود که اون Alloy Platform Industries رو ساخت و به سرمایه گذاری در استارتاپای تکنولوژی و گیمینگ پرداخت. مثلا، اون در Dream Reality سرمایه گذاری کرده که به تولید تجربیات واقعیت مجازی می پردازه.

به نظر می رسه زمان خوبی واسه گمانه زنی واسه آینده صنعت بازی باشه و خیلی از افراد سرشناس صنعت هم دست به اینجور کاری زده ان. هریسن یکی از اون اشخاصی انگار می تونه مدیریت منابع گوگل رو به دست گرفته و به این شرکت در ورود به تجارت بازیای کنسولی کمک کنه. هنوز مشخص نیس که اینجور اتفاقی می افته یا خیر، اما شک نداشته باشینً این شایعه ارزش بررسی رو داره.

هریسن طی سال گذشته و در اتفاق Gamelab اسپانیا به پای صحبت با سایت Venture Beat نشست. از اون جایی که ایشون در دو جبهه از جنگ کنسولا حضور داشته، در بیان نظراتش تردیدی نکرد و به صحبت درباره وضعیت رقابت بین دارندگان پلتفرمای گیمینگ پرداخت.

هریسن درباره نینتندو میگه: «نینتندو به شکل خوبی منو غافلگیر کرد. اونا موجی از هیجان به راه انداختن و یه جور داینامیک به معادله کنسولی آورده ان که قبلا نبود. سوییچ مطمئنا کنسولیه که مورد اقبال عمومی قرار میگیره؛ بیشتر به خاطر نوع محتویات اش. در کمال تعجب، راه و روش تلویزیون-به-موبایل [در کنسول سوییچ] بسیار تاثیرگذارتر از چیزی که توقع داشتم عملی شده. شاید باید اعتبار بیشتری به نینتندو بدهم. واقعاً از اون حال می کنم.»

ایشون بعد به صحبت درباره سونی و مایکروسافت پرداخت و گفت: «کاری که سونی طی سالای گذشته به شکل فوق العاده ای انجام داده، ایجاد یه شبکه پخش قوی در خارج از آمریکا و بریتانیا هستش. فکر نمی کنم مردم به درستیً بفهمن که این شبکه چقدر قدرتمنده و چه تلاشی براش انجام شده. این بخشی از ماجراست، اما هم اینکه فکر می کنم که سونی اهدافی بسیار روشن واسه خود رسم کرده. [پلی استیشن ۴] کنسولی قدرتمنده و هیچ ابهامی وجود نداره. این چیزیه که اونا میخوان بفروشن. مایکروسافت در اول پیامی رقابت برانگیزتر داشت. اونا خود رو شناخته ان. فکر می کنم مایکروسافت ریکاوری فوق العاده ای داشته.»

هریسن درباره سختی ساخت بازیای کنسولی واسه کمپانیای کوچیک هم صحبت کرد. «واسه یه بازی کنسولی جداگونه، مگه اینکه رابطه دوستانه ای با صاحب پلتفرم داشته باشین تا به شکلی موثر اسپانسری شما رو برعهده گیرد، پول در آوردن خیلی سخته.»

وقتی از اون درباره کمپانیایی که پلتفرمای گسترده تری واسه بازی دارن -مانند آمازون، گوگل و اپل- پرسیده شد، هریسن گفت: «شما در حال قمار روی ۶ وات در مقابل ۱۶۰ وات هستین. می خواین روی کنسول و پی سی برید و حرفه ای باشین یا روی موبایل و رایگان؟»

«به نظر نمی رسه که هنوز تماشاگر موفقیتی در مورد بازیای Free to Play کنسولی بوده باشیم،  شاید به این خاطر که دهانه قیف اونقدر بزرگ نبوده که تموم نیازای مصرف کننده رو برطرف کنه. اما این اتفاق میفته. من واسه آینده هیجان زدم. به شکلی افراطی نسبت به آینده بازیا خوش بینم، به این خاطر که دیگه لازم نیس توضیح بدیم بازی چیه. یه جور درک دوطرفه از بازیا در میان وسعت وسیع تری از مردم هست.»

درباره مایکروسافت ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفتن: «اگه تجارت ایکس باکس مایکروسافت، تجارتی جداگونه و متمرکز بر بازیا بود، تجارتی عالی می بود. وقتی به این تجارت نگاه می کنین که هرساله ۲۰ میلیون دلار از جریان نقدی آزاد مایکروسافت رو به خود اختصاص میده، مثل نقطه ای کوچیک به نظر می رسه، که همیشه استیصالی عمیق واسه مدیریت تجارت ایکس باکس بوده. اونا کار فوق العاده ای انجام میدن، اما معمولاً در جدول امتیازات ظاهر نمی شن.»

و هریسن میگه که سونی با چالشای «ترازنامه بسیار کوچیکتری» سر و کار داره. «ضرورت ایجاب کرد اونا هنگام عبور از چالشایی که گذروندن و در ۱۰ گذشته به طور کاملً واسه عموم روشن بود، شرکت به مراتب متمرکزتری باشن. این سوال خوبیه. بهتر می دونین کدوم یکی باشین: یه شرکت متمرکز با ترازنامه کوچکتر یا یه شرکت غیرمتمرکز با یه ترازنامه بسیار بزرگ؟»

«در آخر، یه ترازنامه قوی و متعادل بهترین چیزیه که میشه داشت؛ به همین خاطره که شرکتی مانند آمازون می تونه به نیرویی یاغی در صنعت بازی تبدیل شه. اونا AWS [سرویسای وب آمازون] رو دارن که تامین کننده مخفی سرویسایی فوق العاده به خیلی از کمپانیای بازیه، و از اون به شکلی دیوونه وار درآمدزایی می شه.»

هریسون اضافه می کنه: «فکر می کنم آمازون می دونه که یه تجارت بازی داره. جالبه که بخشای بازی محور آمازون زیر نظر مدیریت AWS کار می کنن. این باعث غافلگیری نیس و اتفاقی نبوده. به طور کاملً هدفمنده. موضوع نامعلوم و دیده نشده، چیزیه که اپل واقعاً در مورد واقعیت اضافه و واقعیت مجازی انجام میده. من حتی واسه یه لحظه باور نمی کنم چیزی که در کنفرانس جهانی پیشرفت دهندگان نشون دادن، تموم کار اونا در واقعیت اضافه باشه. اما اونا اظهاراتی قوی درباره مقاصد خود داشتن که و این واسه آینده هیجان انگیزه.»

با اینکه هریسون از سرمایه گذاری حال می کنه، هیچوقت از اقرار عشق خود به صنعت بازی خجالت نکشیده س. پس جای تعجب نداره که تماشاگر پیوستن اون به شرکت دیگری باشیم که یه پلتفرم بازی بزرگ در اختیار داره.

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *