چگونه مشکلات رایج اینترنت را عیب یابی کنیم؟

اگه می تونستیم مشکلات مربوط به اینترنت رو از زندگی روزمره حذف کنیم، دنیا تبدیل به جای بهتری می شد. اما بدیش اینه انگار قرار نیس هیچ وقت تماشاگر همچین چیزی باشیم و اینترنت فعلی در هر جا و مکانی که بخواد واسه دقایقی ما رو با مشکلاتش مشغول می کنه. بخاطر این در این متن از روشی براتون می بگیم که میشه با به کار گیری اونا سریع تر مشکلات مربوط به اینترنت رو شناسایی و برطرف کرد.

۱) عیب یابی کامپیوتر


کلا، همیشه هم مشکل از اینترنت نیس و پیش میاد که به خاطر مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری دچار افت کیفی اینترنت شیم. پس اگه به اینجور مشکلاتی دچار شدید خیلی سریع به سراغ کامپیوتر خود برید و دلیل افت کیفیت رو در اون جستجو کنین.

بررسی وضعیت اتصال به مودم

دیگه همه این رو می دونن که مودما درگاه اصلی رابطه ما با جهان وب هستن. پس به طور کامل مشخصه که اگه مشکلی در ساز و کار اونا پیش بیاد، دسترسی به اینترنت هم با افت کیفیت همراه می شه. بخاطر این اگه با اینترنتتان به مشکل خوردید، بررسی مودم رو در اولویت بذارین.

واسه شروع به سراغ آی پی نشانی مودمتان برید و ببینین که کارکرد درستی از خود نشون میده یا نه. شرکتای تولید کننده مودم به صورت پیش فرض آی پی نشانی بیشتر اجناس خود رو روی ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ تنظیم می کنن.

اما ممکنه که سازنده روتر شما از این قضیه پیروی نکنه و یه آی پی نشانی متفاوت واسه محصولش در نظر گرفته باشه. بخاطر این واسه اینکه بفهمین آی پی نشانی مودمتان روی چه آدرسی تنظیم شده، پنجره کامند پرامپت رو باز کنین و به تایپ عبارت ipconfig بپردازید.

با این کار داده هایی مثل چیزی که در تصویر فوق تماشاگر هستین در پنجره CMD ظاهر می شن. در میون این اطلاعات، نشانی مقابل عبارت Default Gateway، آی پی نشانی روتر شما رو نشون میده.

البته اگه واسه پیدا کردن آی پی نشانی مودمتان تلاش کردین و هیچ عددی مقابل Default Gateway به نمایش در نیومد اون وقت مشخص می شه که میان روتر و کامپیوترتان رابطه درستی برقرار نیس و مشکل افت کیفیت اینترنت هم از همین جا سرچشمه میگیره.

اما اگه همه چیز درست پیش رفت و مشکلی در نمایش آی پی نشانی مودمتان رخ نداد نوبت به این می رسه که یه تست پینگ از دستگاه بگیرین. واسه این کار کافیه در CMD عبارت ping رو تایپ کنین و پس از گذاشتن یه فاصله، آی پی نشانی مودم رو بذارین.

حالا با فشردن گزینه اینترنت عملیات تست پینگ شروع می شه و می تونین ببینین که مودم در چه وضعیتی قرار داره. اگه همه چیز سر جاش باشه باید تماشاگر نتایجی مثل چیزی که در تصویر زیر می ببینن باشین.

اما اگه Request timed out گرفتین دیگه شکی باقی نمی مونه که مشکل از مودمه و باید راهی واسه برطرف کردن اون پیدا کنین.

بررسی کارت شبکه

در بعضی مواقع هم دلیل افت کیفیت اینترنت به خاطر مشکلات کارت شبکه س. پس وقتی که با مشکلات شبکه رو به رو شدید، عیب یابی کارت شبکه رو یادتون نره. واسه این کار روی استارت کلیک کنین و پس از تایپ عبارت Run اینتر رو بفشارید. بعد در پنجره Run دستور devmgmt.msc رو تایپ و روی OK کلیک کنین.

با این کار پنجره دیوایس منیجر در مقابلتون باز خواهد و حالا نوبت به این می رسه که کارت شبکه خود رو میان دیوایسای موجود در این لیست پیدا کنین. واسه پیدا کردن کارت شبکه خود به سراغ دسته Network Adapters برید و اونو گسترش بدین. حالا به دنبال یه علامت تعجب زرد رنگ در کنار زیر مجموعه های Network Adapters بگردین.

اگه تماشاگر همچین چیزی نبودین میشه نتیجه گرفت که مشکلی پیش روی کارت شبکه سیستم نیس. اما اگه اون علامت تعجب زرد رنگ در تصویر توی ذوق می زد، اون وقت با راست کلیک روی اون، گزینه Disable device رو انتخاب کنین.

حالا یکی دو دقیقه منتظر بمونین و در آخر دوباره با راست کلیک روی همون دیوایس گزینه Enable device رو انتخاب کنین. با فعال شدن دیوایس مورد نظر اگه دیگه تماشاگر اون علامت تعجب نبودین، به سراغ اینترنت خود برید و ببینین که مشکل برطرف شده یا نه. اما اگه بازم اون علامت تعجب سر جاش باقی مونده بود، اون وقت این احتمال هست که با یه مشکل سخت افزاری رو به رو باشین.

البته قبل از انجام هر کاری، یه بار سیستم خود رو ری استارت کنین و ببینین مشکل حل می شه یا نه. اما اگه پس از بالا اومدن سیستم هنوزم به اینترنت دسترسی نداشتید اون وقت باید به یه تکنسین مراجعه کنین و راه حل رفع این مشکل رو از اون بخواین.

بررسی وضعیت اینترنت از راه دیوایسای دیگه

اگه همه کار کردین و نتونستید سر از کار مشکل پیش اومده در بیارین بد نیس ببینین که دیوایسای دیگرتون هم به این افت کیفی اینترنت دچار شدن یا نه. واسه این کار به سراغ موبایل یا هر وسیله دیگری که بتونین با اون به اینترنت وصل شید برید.

حالا ببینین که وضعیت اینترنت روی اونا هم به همین شکله یا نه. اگه اینطور نبود و مثلا روی موبایلتان با مشکل خاصی مواجه نشدید میشه فهمید که مشکل از مودم نیس و باید واسه برطرف کردن ایراد کامپیوترتان راه حلی پیدا کنین. اما اگه وضعیت اینترنت روی یوایسای دیگه هم همینطوری بود دیگه تقریبا میشه مطمئن بود که مشکل از مودمه و باید واسه تعمیر اون دست به کار شد.

۲) اتصال با کابل


در خیلی از موارد، اصل مشکل از وای فای مودم هاست. پس واسه اینکه مطمئن شید میان خط خونه و شرکت سرویس دهنده اینترنت رابطه درستی برقراره، کامپیوتر خود رو با به کار گیری کابل به مودم وصل کنین و ببینین که وضعیت اینترنت بهتر می شه یا نه.

اگه وضعیت تغییر کرد و بهتر شد، پس مشخص می شه که مشکل از وای فای مودمه. اما وگرنه، شاید مودمتان با مشکلی اساسی رو به رو شده که شاید شما نتونین اونو برطرف کنین.

۳) بررسی چراغای روتر


تا به این جای کار به دنبال این بودیم که بفهمیم مشکل از دیوایس هاست یا روتر. اما حالا نوبت به این رسیده که حتما ببینیم چیجوری می شه روترها رو عیب یابی کرد. آسونترین راه واسه اینکه بفهمین یه مودم مشکل داره یا نه اینه که چراغای اونو مورد بررسی بذارین.

به همین منظور تمرکزتون رو به بخش جلویی روتر معطوف کنین و به دنبال چراغای اون بگردین. هر کدوم از چراغا واسه رسوندن معنی خاصی ایجاد شدن و میشه با بررسی اونا اطلاعات مفیدی از وضعیت یه روتر گرفت. در کل چراغای روترا عبارتند از:

  • Ethernet: اگه یه دیوایس با به کار گیری کابل به روتر وصل باشه این چراغ روشن می شه.
  • Wireless: همونطور که از اسمش پیداست این چراغ نشون دهنده اینه که مودم در حال انتقال اینترنت به صورت بی سیمه.
  • Send and Receive: این چراغ نشون  دهنده ترافیک در حال انتقاله و اگه شرایط به طور کامل پایدار باشه تماشاگر چشمک زدن بدون این دست اون دست کردن اون هستیم.
  • Ready/Service/Connect: آخرین چراغ به شما نشون میده که اتصال با شرکت سرویس دهنده اینترنت به درستی برقرار شده یا نه.

اگه چراغ سرویسای خاموش یا در حال چشمک زدن بود، می تونین بفهمین که اتصال میان روتر و شرکت سرویس دهنده اینترنت به درستی برقرار نشده. پس اگه با اینجور شرایطی رو به رو بودین با شرکت سرویس دهنده تماس حاصل کنین و دلیل اتفاق افتادن این مشکل رو از اونا جویا شید.

۴) ری استارت کردن روتر


با این حال اگه هر کاری کردین و بازم به در بسته خوردید، قبل اینکه از روتر خود ناامید شید یه بار اونو ری استارت کنین. شاید مشکلش برطرف شد. واسه این کار خیلی راحت کلیدی که مربوط به روشن و خاموش کردن مودمه رو یه بار قطع و وصل کنین. بعد کمی منتظر بمونین تا چراغای مودم روشن شن و در آخر بررسی کنین و ببینین که مشکل برطرف شده یا نه.

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *