کلید طلایی در خرید فرش

 

خرید فرش به عنوان کالای سرمایه‌ای (با ارزش افزوده 65 درصد) به معیارهای مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کیفیت، قیمت، تبلیغات و نحوه توزیع فرش اشاره کرد. توجه نکردن به این عوامل سبب می‌شود حتی معروف‌ترین برندها نیز در فروش فرش موفق عمل نکنند. در شرایط اقتصادی کنونی، خریداران و طرفداران فرش از جنبه‌های فرهنگی و تاریخی فرش فاصله گرفته و تمایل دارند فرشی خریداری کنند که جنبه اقتصادی مناسبی برای آنها داشته باشد. در این مقاله سعی داریم در مورد معیارهای اصلی خرید فرش و موفقیت شما از نظر اقتصادی سخن بگوییم.

برای خرید فرش می توانید از سایتhomedepot.com اقدام نمایید.

 

معیار‌های کنونی خرید فرش تغییر کرده است!

ایران از مهم‌ترین تولید کنندگان انواع فرش عشایری، روستایی و شهری بوده و توانسته با تولید فرش‌های متنوع در طرح، رنگ و بافت، جایگزین مناسبی برای صادرات کالاهای نفتی باشد (به عنوان کالای غیر نفتی). این موضوع سبب شده تا بنگاه‌ها و فروشگاه‌های متعددی در داخل کشور وارد بازار رقابتی فرش شوند.

به طور کلی، فرش محصول چند بُعدی بوده و دارای جنبه‌های فنی، هنری، اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده می‌باشد و خریداران با توجه به تمامی این موارد برای خرید فرش ریزبافت تصمیم گیری می‌کنند. با توجه به تحولات اخیر از نظر اقتصادی، قدرت خرید و جنبه‌های فرهنگی و الگوی مصرف در میان خریداران تغییر یافته است.

در حال حاضر خانوارهای ایرانی فقط به دنبال تزئین خانه با فرش‌های فانتزی نبوده بلکه در کنار این موضوع تمایل دارند فرشی را خریداری کنند که با دوام بوده و از نظر اقتصادی به صرفه باشد. از این رو، معیارهای خرید فرش در حال حاضر همراه با احتیاط و منطق است. در صورتی که در گذشته، افراد بیشتر تمایل داشتند به فرش از نظر بُعد فرهنگی و تاریخی توجه کنند.

 

معیارهای اصلی خرید فرش

1- ویژگی‌های کیفی فرش

محصول چیزی است که به بازار عرضه شده و نیاز یا خوسته‌ای از مصرف کننده را تأمین کند. در مورد فرش خریداران با توجه به کیفیت مواد اولیه (جنس نخ)، کیفیت بافت (ندادن پرز)، نوع طرح و نقشه و رنگبندی فرش و نام تجاری اقدام به خرید می‌کنند.

همان طور که می‌دانید، افراد ممکن است اهداف متفاوتی از خرید فرش داشته باشید، برخی به دنبال خرید فرش ارزان قیمت هستند تا در قسمتی از خانه پهن کرده و به عنوان کفپوش تزئینی برای آن قسمت استفاده کنند. برخی دیگر از افراد تمایل دارند فرش خریداری شده را در اتاق پذیرایی یا قسمت‌های پر تردد خانه پهن کنند تا هم پاخوری بسیار بالایی داشته و هم جنبه تزئینی داشته باشد.

فرش‌هایی که با نخ اکریلیک، با تراکم بالا (تعداد گره) و تعداد شانه بالا (پیچ خوردگی گره‌ها) بافته می‌شوند، در مقابل پاخوری و آسیب‌های فیزیکی مقاومت بالایی دارند. از این رو، این فرش‌ها برای مناطق پر تردد و با شدت نور بالا بسیار مناسب هستند.

در مقابل، فرش‌های بافته شده با نخ پشمی، پنبه‌ای و پلی استری نسبت به اکریلیک مقاومت کمتری در مقابل سایش دارند. به کار بردن نخ پلی استری سبب می‌شود فرش به هیچ عنوان پرزدهی نداشته و همچنین به دلیل داشتن رنگ سایه و روشن شبیه فرش‌های دستباف تبریزی باشد. با این اوصاف فرش‌های پلی استری با تراکم پایین‌تر، برای تزئین خانه بسیار ایده آل هستند.

 

2- قیمت فرش نسبت به ارزش فرش

مشتری همیشه تمایل دارد قیمت محصولات را با یکدیگر مقایسه کند. از طرف دیگر، قیمت با خصوصیات و مزایای آن فرش متناسب باشد.

بنابراین اگر فرشی با طرح و رنگ خاصی انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌شود قیمت آن را در بنگاه‌ها و سایت‌های مختلفی مقایسه کنید. گاهی اتفاق می‌افتد فرد با مقایسه قیمت فرش فانتزی پلی استری متوجه می‌شود ارزش خرید ندارد و بهتر است فرش با دوام‌تری که قیمت آن کمی بیشتر از فرش فانتزی است، خریداری کند.

به خصوص در شرایط اقتصادی کنونی، بایستی بتوانید هم قیمت فرش را نسبت به جنس آن فرش مقایسه کنید و هم بتوانید قیمت این فرش را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنید تا بتوانید انتخاب ارزشمند و با صرفه اقتصادی بالاتری داشته باشید.

 

3- تبلیغات در فروش فرش

ترفیع و تبلیغات در بازار فرش شامل: برنامه‌های تبلیغاتی، ارتباط مناسب فروشنده با خریداران، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و جشنواره‌های تبلیغاتی و امثال آن می‌باشد.

اگر خریدار به دنبال فرشی از یک برند معروف مثلاً فرش کاشان باشد ولی هیچ نمایشگاه یا جشنوراه تخفیفی از آن نبیند، بدون شک سراغ برندی می‌رود که این موارد را انجام می‌دهد؛ هر چند که شناخته شده نباشند.

همان طور که در بالا گفته شد، شرایط اقتصادی کنونی سبب شده فرش از جنبه فرهنگی و برند تجاری فاصله گرفته و از نظر اقتصادی خیلی اهمیت پیدا کند. بنابراین حتی برندهای معتبر و شناخته شده نیز بایستی این موضوع را درک کرده و از خریداران خود حمایت کنند.

4- نحوه و زمان توزیع فرش

بازاریابی زمانی می‌تواند به خریدار کمک کننده باشد که مشتری بتواند در بهترین مکان و مناسب‌ترین زمان فرش را دریافت کند. اگر فروشنده به فروشگاه فرش مراجعه کرده و فرش دلخواه خود را با قیمت مناسب و با تخفیف خریداری کند، اما چندین روز طول بکشد که فرش را به خانه خریدار برسد، این برند معروف با دیر کرد در تحویل فرش، از شهرت و اعتبار خود می‌کاهد.

بنابراین توصیه می‌شود زمانی که برای خرید فرش تصمیم گیری می‌کنید، در همان ابتدای کار در مورد نحوه و زمان تحویل فرش، نوع وسیله حمل و نقل، دوری یا نزدیکی انبار فرش و امثال آن سوال بپرسید و اگر تمامی این معیارها به محل سکونت شما نزدیک بوده و با وسیله مناسبی حمل و نقل صورت می‌گیرد، پیش پرداخت خود را ارائه دهید.

 

 

جمع‌بندی

مطالب گفته شده در مقاله مشخص می‌کند که خریداران ابتدا به بُعد اقتصادی در خرید فرش توجه می‌کنند و سپس جنبه‌های تزئینی و تاریخی را مدنظر قرار می‌دهند. با توجه به اهدافی که از خرید فرش دارید، بهتر است قیمت فرش را نسبت به جنس و ارزش فرش مقایسه کنید تا اگر جنس فرش ماندگاری و دوام بالایی ندارد، سراغ فرش با دوام تر (با جنس اکریلیک و تراکم بالا) بروید. در این حالت شاید قیمت فرش اکریلیک بالاتر از فرش فانتزی پلی استری باشد ولی شما بعد از چند سال نیازی به خرید مجدد فرش نخواهی داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *