گزارش نمای باز ۹۶: حالا ۲۸ میلیون ایرانی گیمر هستند

در آخرین گزارش منتشر شده از طرف بنیاد ملی بازیای رایانه ای اعلام شد که ایران حالا ۲۸ میلیون گیمر با میانگین سنی ۱۹ سال داره که نزدیک به نصف این تعداد به صورت روزانه بازیای ویدیویی رو در اشکال جور واجور تجربه می کنن.

گزارش قبلی بنیاد از تعداد گیمرهای ایرونی که در رابطه به سال ۹۴ بود نشون می داد از جمعیت تقریبا ۸۰ میلیونی ایرونیا، ۲۳ میلیون نفر گیمر هستن. رسیدن این رقم به ۲۸ میلیون نفر نمایانگر رشدی قابل توجه بوده که بازیای موبایلی این وسط بی تاثیر نبوده ان.

از این تعداد گیمر ایرونی، ۸۸ درصد روی موبایل، ۲۵ درصد روی پی سی و ۱۸ درصد روی کنسولایی مثل پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان بازی می کنن. گیمرها ممکنه روی چندین پلتفرم به انجام بازی بپردازند پس جمع درصدهای فوق بالاتر از عدد ۱۰۰ میره.

سرانه مصرف بازیای دیجیتال، ۳۱ دقیقه در روز به ازای هر ایرانیه.

با وجود سهم قابل توجه ۲۵ درصدی پی سی از بازار گیم ایران، طبق آمار بنیاد این پلتفرم تماشاگر افت هرساله ۲۲ درصدی بوده. از آمار ۱۸ درصدی کنسولا هم میشه به این نکته فهمید که علاقه زنان نسبت به این پلتفرم بسیار پایین تر از مردونه. ۹۰ درصد کاربران کنسولا مردها هستن که اینجور شرایطی نشون از محبوبیت کم بازیای بزرگ و کلان بودجه بین زنان ایرونی داره.

اما در کل کل، ۳۵ درصد از ۲۸ میلیون گیمر ایرونی رو حالا دختران تشکیل میدن و با سهم ۶۵ درصدی مردان، نمیشه گفت بازی فقط یه تفریح پسرانه س. ولی با اشاره به میانگین سنی ۱۹ سال گیمرهای ایرونی می شه با قاطعیت از محبوبیت صنعت بازیای ویدیویی میان نوجوانان و کودکان صحبت کرد.

۳۱ درصد گیمرها کمتر از ۱۲ سال سن دارن در حالی که بزرگ ترین قشر گیمرها رو با در اختیار داشتن ۳۶ درصد، ۱۲ تا ۱۹ ساله ها تشکیل میدن. ۳۳ درصد باقی مونده هم که دیگه سهم بزرگ این جامعه هستش به ترتیب با نسبتای ۲۶ درصد، ۶ درصد و ۱ درصد میان جوانان (۲۰ تا ۳۴ سال)، میان سالان (۳۵ تا ۵۹) و کهنسالان (بالای ۶۰ سال) پخش شده. پراکندگی گیمرها هم در ۴ شهر تهران، خراسان رضوی، خوزستان و فارس بیشتر از دیگر استانا بوده.

۶۵ درصد گیمرهای ایرونی مردان و ۳۵ درصد زنان هستن.

آمار و ارقام مربوط به گردش مالی این صنعت در ایران هم مهمه. طبق اطلاعات رسمی بنیاد، فقط در سال گذشته بیشتر از ۲۰۰ هزار پلی استیشن ۴ در ایران فروخته شده. کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیای رایانه ای اما میگه که بیشتر واردات کنسولای بازی به صورت قاچاقه و واردات رسمی کمتر صورت میگیره.

حجم بازار بازیای ویدیویی در سال ۹۴ برابر با ۴۶۰ میلیارد تومن بود که در گزارش سال ۹۶ به ۹۲۰ میلیارد تومن رسیده. یعنی رشد دو برابری درزمان دو سال. کلی فروش بازار گیم ایران با سهم ۵۷ درصدی در اختیار کنسولای بازی و سخت افزار مربوط به بازی بوده که حالا بنا به آخرین دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات اونا ممنوع شده.

کریمی قدوسی در مورد ماجرای منع واردات کنسولای بازی در این کنفرانس خبری گفت: «در تلاش هستیم تا با نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت صحبت کنیم اما تا الان موفق نشده ایم. در تلاش هستیم تا این منع قانونی ورداشته شه اما تا به امروز هم واردات به صورت رسمی انجام نمی شد و بیشتر کنسولا به صورت قاچاق وارد بازار می شد.»

در محدوده سنی کمتر از ۱۲ سال، تبلت محبوب ترین پلتفرم واسه انجام بازیای ویدیوییه.

در سال ۹۴ سهم بازیای ایرونی از بازار گیم کشور ۱۱ درصد بود که در سال ۹۶ این رقم با رشد قابل توجه ۳ درصدی همراه بوده و به ۱۴ درصد رسیده. درآمد بازی سازان ایرونی که ۲۳ میلیارد تومن بود حالا به ۵۵ میلیارد تومن رسیده. اینجور پیشرفتی به روشنی نمایانگر علاقه مندی گیمرهای ایرونی به تولیدات با کیفیت داخلیه.

سامسونگ محبوب ترین برند موبایل میان گیمرهای ایرانیه.

سامسونگ با حفظ جایگاه بازم محبوب ترین برند موبایل میان گیمرهای ایرانیه در حالی که سونی و هواوی با تعویض مقام در سال ۹۶ به ترتیب در رتبه های دوم و سوم هستن. لنوو و مایکروسافت هم مقامای چهارم و پنجم رو در اختیار دارن.

به صورت میانگین گیمرهای ایرونی در طول روز ۹۰ دقیقه بازی می کنن.

اندازه دسترسی به اینترنت در ایران ۷۰ درصده اما ۸۴ درصد گیمرهای ایرونی به اینترنت دسترسی دارن و ۴۸ درصد از اونا به انجام بازی آنلاین می پردازن. واسه تامین اینترنت لازم واسه بازیا، ۵۹ درصد کاربران از اینترنت سیم کارت و ۲۱ درصد از اینترنت خونگی ADSL استفاده میکردن.

بخش باحال دیگه گزارش به بازیای محبوب میان گیمرهای ایرونی اختصاص داشت. بازی Clash of Clans در حالی رتبه اول رو تصرف کرده که ۶ سال از منتشر کردن اون می گذره. سری بازی PES به عنوان محبوب ترین بازی فوتبالی هم جایگاه دوم رو به خود اختصاص داده در حالی که فیفا در مقام پنجم قرار گرفته.

نکته قابل تامل این لیست حضور سری بازی GTA در جایگاه سومه. با وجود ممنوع بودن این بازی در داخل کشور اما انگار مانعی بر سر راه گیمرهای ایرونی واسه تجربه این بازی وجود نداشته. هم اینکه در حالی که در بیشتر بازیا، مردان جمعیت غالب رو تشکیل میدن اما بازی Pou با اختلافی بسیار زیاد بین زنان محبوبیت بالایی داره.

سرانه مصرف بازیای ویدیویی دوبرابر سرانه مطالعه ایرانیاس.

محبوب ترین بازی ایرونی سال ۹۶ هم بازی باقلوا بوده که سازندگان اونا الان با بازی آمیرزا در حال تجربه موفقیت بزرگ دیگری هستن. در جایگاه دهم هم دومین بازی ایرونی یعنی کوییز آو کینگز دیده می شه. لیست ۱۰ بازی محبوب میان گیمرهای ایرونی به این شرحه:

  1. Clash of Clans
  2. سری Pro Evolution Soccer یا PES
  3. سری Grand Theft Auto یا GTA
  4. سری Counter-Strike
  5. سری FIFA
  6. باقلوا
  7. Clash Royale
  8. سری Call of Duty
  9. Pou
  10. کوییز آو کینگز

این گزارش به دو زبون فارسی و انگلیسی منتشر شده که می تونین همین حالا اونو دریافت کنین.

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *