۱۴ ایده جالب برای حضور تجاری موثر در شبکه‌های اجتماعی! – بخش اول

بازاریابی رسانه های اجتماعی؟؟ کاری نداره که! یه فیس بوک و یه اینستاگرام و یه توییتر راه می اندازیم و عکس های اجناس مون رو در اون می گذاریم!

خیلی ها تصورشون از فعالیت کاری در شبکه های اجتماعی و حتی همین طوره!

لابد هم توقع دارن که مردم، موبایل به دست منتظرشان بشینن که پستی بذارن و اون ها هم سریع برن تا محصول معرفی شده رو بخرن و با به اشتراک گذاری پست، دوستانشون رو هم در همین زمینه باخبر کنن!!

خودمانیم؛ مردم چه در تلوزیون و چه در خیابون و هر جای دیگه که می روند، تا دلتون بخواد تبلیغات از صدها برند جور واجور می بینن و دست کم توقع شون اینه که در شبکه های “اجتماعی” از دست این نوع آگهی ها راحت باشن!

پس در شبکه های اجتماعی چیکار کنیم؟

جواب اینه که در شبکه های اجتماعی، “اجتماعی” باشین و فعالیت هایی رو بکنین که مردم دوست دارن ببینن و بشنون و لایک کنن و به اشتراک بذارن.

از طرفی شمام می تونید با زیر نظر گرفتن عکس العمل های اون ها نسبت به فعالیت هاتون، درک مناسبی از مخاطبان خود داشته باشین و بهتر بتونین به نیازهاشون جواب بدین.

چیجوری؟

واسه شما ۱۴ ایده آورده ایم. مطمئنا رعایت کردن اون ها به شما کمک بزرگی می کنه تا از شبکه های اجتماعی موفقیت های بزرگی رو نصیب برندتون کنین. با Modir TV و «بخش اول ۱۴ ایده واسه بهترین بودن در شبکه های اجتماعی» همراه باشین:

ایده ۱:  ببینین، بشنوین و تاثیر بذارین

شبکه های اجتماعی دو خبر عالی به شما میدن:

  1. نظرات مردم رو بشنوین: می تونید راحت تر از هر روش دیگری، بفهمین که مردم درباره برند شما چه می می گن.

    از برندتون راضی هستن؟ نیستن؟ از شما خرید می کنن؟ یا نه، حریف تون رو بهتر می دونن؟ به چه دلیل حریف تون رو بهتر می دونن؟

  2. نظرات مردم رو عوض کنین: می تونید با داشتن برنامه ای مناسب، روی این تصمیمات و نظرات و … تاثیر بذارین.

    مردم در شبکه های اجتماعی و کلا اینترنت، بسیار جدی تر از قبل شده ان. خیلی چیزها رو از همون اینترنت بشنون براشون کافی ست. باور نمی کنین؟ سری به اینستاگرام بزنین و از یه پیج پرطرفدار بخواین که بنویسه: “خنده دندون نما باعث جذب جنس مخالف تا ۳۸% می شه”، از فردا نصف مخاطبان این شکلی می شن: (D:)

همیشه یادتون باشه که در این بسترها، فعالیتی هدف دار و دائمی داشته باشین:

  • شبکه های اجتماعی بزرگ (مثل فیس بوک، اینستاگرام، کانال ها و گروه های تلگرام و…)
  • تالارهای گفت و گو (Forums)
  • وبلاگ های پربازدید (که خوب کامنت می گیرند.)
  • سایت های خبری (هم می تونید ریپورتاژ خبری بدین و هم می تونید در کامنت ها در کنار مردم باشین.)
  • اگه کالایی دارین که مثلا در دیجی کالا، بامیلو یا هر فروشگاه دیگری ارائه می شه، کامنت ها رو یادتون نره (البته جواب درست و درست رو به مردم بدین!)
  • و…

ایده ۲: اجازه بدید خود مشتریان واسه شما تبلیغ کنن

حتما دیده اید که بعضی ها در شبکه های اجتماعی (و به خصوص اینستاگرام) پستی می گذارن که کپشن اون “یه روز خوب با دوستام” است و اون بالا، گوشه سمت چپ عکس، نوشته شده که: “رستوران X”

بله! خیلی از کاربران دوست دارن هر جا که برن، لوکیشن خود رو هم ثبت کنن و بگن که ما فلان جا بوده ایم.

به چه دلیل شما از این روش (که هزینه ای هم براتون نداره) استفاده نکنین؟

لوکیشن اینستاگرام
لوکیشن خود رو در اینستاگرام وارد کنین

موقعیت تون رو در Google Map ثبت کنین

کافی ست تا موقعیت خودتون رو در نقشه گوگل ثبت کنین و اگه تونستید؛ بعد از این که شخصی، پستی با لوکیشن شما رو در صفحه اش گذاشت، برید و از اون در کامنت تشکر کنین (یا هر نظر دوستانه دیگری که به ذهنتون میاد کامنت کنین).

مطمئن باشین دوستان اون شخص، نام شما رو در لوکیشن می بینن و حداقلش اینه که در موردش کنجکاو می شن و چه بسا این کنجکاوی به خرید منجر شد!

ایده ۳: مشتریان خود رو در توییتر پیدا کنین

توییتر واقعا محیط و آدم های جالبی داره. کاری کنین که در توییتر، فضایی واسه رد و بدل کردن و گپ و گفت در مورد شما و خدمات تون به وجود بیاد.

مثلا طوری شه که اگه کسی عبارت “رستوران تو تهران” رو جست و جو کرد؛ سر از گپ و گفت های مشتریان شما و حتی شما و کارمندان تون درباره خدمات تون دربیاورد.

از هشتگ های مهم و پرطرفدار استفاده کنین

کار جالبی که می تونید بکنین اینه که برید یه هشتگ رو سرچ کنین و به توییت های مردم (که اون هشتگ) رو داره جواب های خیلی مهم شون رو بدین.

ایده ۴: هشتگ رو دریابید!

هشتگ ها رو خیلی هامون می شناسیم. ۳ نکته مفیدی که در مورد هشتگ ها می تونیم واسه شما بگیم اینه که:

  1. حتما هشتگ مخصوص به برند خودتون رو داشته باشین ( این هشتگ، خاص باشه؛ مثلا ما باید علاوه بر #مدیر که خیلی ها استفاده می کنن، #ModirTV رو هم استفاده کنیم که خاص خودمونه.)
  2. از هشتگ های در رابطه و پرطرفدار استفاده کنین (می تونید اون ها رو در وب سایت HashAtIt ببینه.)
  3. از هشتگ های پرطرفدار مقطعی استفاده کنین (مثلا یه دفعه می ببینن که #انتخابات یا #یورو_۲۰۱۶ رونق گرفت. اون ها رو شناسایی کنین و از فرصت استفاده کنین.)

نیاز به گفتن نیس که استفاده درست از هشتگ ها چقدر خوب می تونه واسه شما مخاطب جلب کنه (البته به شرطی که پست تون مربوط به اون هشتگ باشه!)

ایده ۵: با مشتری صحبت کنین

درسته که نمی شه همیشه جواب همه ی مخاطبان رو داد؛ اما از طرفی هم نباید اجازه بدید صفحه شبکه اجتماعی شما مانند یه موزه ی ساکت باشه. می تونید:

  • مخاطب رو به رقابت بکشین.
  • از اون نظرسنجی کنین.
  • ببینین در کدوم شهره.
  • در کدوم قشر اجتماعی قرار می گیرد؟
  • درآمدش چقدره؟
  • و حتی اجازه بدید به شما بگه که اطلاعات تون به درد نمی خورد!

مشتری ساکت، مرگ کسب و کاره. همیشه پذیرای انتقادات و حرف های مردم باشین.

ایده ۶: بی نظمی ممنوع!

اطلاعات تون رو دسته بندی کنین! جدول های منظمی رو از تموم نظرات، مثبت و منفی بودن، تعداد لایک ها، بازخورد ها، نظرسنجی ها و… تو یه فایل دسته بندی و منظم داشته باشین تا بتونین با یه نگاه متوجه روند کار خود شید.

ایده ۷: این مدل بی نظمی هم ممنوع!!

چندین حساب کاربری در شبکه های اجتماعی دارین؟ مدیریت همه ی اون ها با هم، کار پیچیده و کلافه کننده ای هستش.

می تونید واسه مدیریت این تعداد زیاد صفحات از سایت Onlypult واسه اینستاگرام و Kuku واسه بقیه شبکه ها (من جمله تلگرام) کمک بگیرین.

از شما دعوت می کنم تا ۷ ایده دیگه رو در بخش دوم ۱۴ ایده واسه بهترین بودن در شبکه های اجتماعی بخونین.

  • Follow

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *