۲ باید و نباید اصلی که باید در تحلیل رقبا رعایت کنیم

۲ باید و نباید اصلی که باید در تحلیل رقبا رعایت کنیم

بیشتر برنده های دنیا همیشه رقیباشون رو زیر نظر دارن و خیلی هاشون در همین جنگایی که با رقیباشون داشتن معروف شدن و بازار رو در دست گرفتن.

ازین اتفاقات که یه برندی، حرکتی انجام میده و برند رقیبش واسه خنثی کردن اون حرکت، کاری دیگه می کنه رو در بین برنده های خودمون هم کم ندیده ایم.

آخرین شون همین کمپین “Blackfriday” بامیلو بود که یه باره میلیونا بازدیدکننده وارد وب سایتش کرد و کمی بعد از اون، دیجی کالا کمپین “یلدای حیرتانگیز” رو راه انداخت و بازتابش رو در آگهیای تلوزیونی هم دیدیم.

خلاصه این که در رقابتای بین برنده ها همیشه یه برد بزرگ نصیب یکی و یه باخت بزرگ هم نصیب بقیه می شه. مهم اینه که ما چیجوری این کار رو بکنیم و کلا باید چه روندی رو واسه بررسی رقبا و اقدام کردن براساس اون، داشته باشیم.

اگه دوست دارین بدونین، ما در این جا رو براتون آوردیم که با امید به اینکه رعایت کنین و در جنگایی که با رقبایتان دارین پیروز شید!

باید و نباید اول: خدمات یا اجناس جدید

باید اول:

خیلی با اهمیته که بدونین خدمات و تولیدات شما چه فرقی نسبت به موارد پیشنهادی از طرف رقیبتان داره. اونا از تکنولوژی جدیدی استفاده میکنن؟ سطح جدیدی از ایمنی که هنوز شما به اون دسترسی پیدا نکردین؟ یا…

دونستن فعالیتای رقبا در این چهارچوب می تونه کمک بسیار بزرگی واسه شما و کار و کاسبی تون باشه.

نباید اول:

وقتی حریف شما کالا یا خدمات جدیدی رو عرضه میکنه، اصلا راه کپی کردن رو پیش نگیرید.

از خودتون سوال کنین که این کالای جدید:

  • واقعاً به مشتریا کمک میکنه؟
  • تاثیری در کار و کاسبی ما داره؟
  • ما وقت و بودجه کافی واسه تولید (یا ارائه) درست و بی اشکال اون محصول (یا خدمات) جدید رو داریم؟
  • جایگاه ارزشی ما رو تضمین میکنه؟

البته بعضی وقتا کالا و خدمات تازه، تموم قوانین بازار رو به نفع خود تموم میکنه (مثلاً آیفون)؛ در این موارد بهترین کار تنوع بخشیدن به اجناس تون است، اما در عین حال هدف کلی قبلی رو حفظ و واسه محقق شدنش تلاش کنین.

باید و نباید دوم: محتوا

باید دوم:

همیشه محتوای طراحی شده از طرف رقیبتان رو زیرنظر بگیرین. ببینین روش کارشون چیه:

  • وبلاگ می نویسند؟
  • مقاله طراحی میکنن؟
  • دوره آموزشی رایگان برگزار میکنن یا…؟

کیفیت کلی مطالبشان چطوره؟ راهکارهایشان چقدر نتیجه بخشه؟ راه حرکتشان کدامه؟

بررسی محتوای حریف شما، می تونه به شما واسه تولید محتواتون ایده بده.

نباید دوم:

دقیقاً هرکاری که رقیبتان میکنه رو انجام ندین، اگه اونا کتاب الکترونیکی چاپ کردن، شما حتماً نباید اون کار رو تکرار کنین.. یادتون باشه که بیننده ها با محتوا و معنی وقتی رابطه برقرار می کنن که اون رو خاص بدونن. پس خودتون باشین!

خودتون بمونین!

خیلی از شرکتا و برنده ها اونقدر به رقابت و کنترل حریف هاشون اهمیت میدن که خودشون رو فراموش میکنن!

یه نگاه به روش هدف دار هاتون بندازید و ببینین که چقدر از راهی که واسه خودتون تعیین کردین دور شدین؟ برگردین و این بار تلاش کنین تا “در کنار” رقابت با بقیه و حفظ اهداف و مسیرتون، برنامه هاتون رو بچینید.

فکر می کنین رقابت برنده ها در ایران چه روندی رو طی می کنه؟ اصلا رقابته؟ یا فقط تخریب؟!!

شما چه برنامه ای واسه عقب نماندن و جلو زدن از رقبایتان دارین؟

  • Follow
Share