۳ ستون اصلی که برندینگ شما را سرپا نگه می‌دارد

فرض کنین می خواهید یه ساختمون بسازین. اول از همه شکل ظاهری اون رو در ذهنتون مجسم می کنین و بعد از اون، تعدادی آجر می خرید، روی هم می چینید، کمی استراحت می کنین، یهو کسی به شما می گوید که ساختمانتان باید ستون داشته باشه!

تعدادی تیرآهن و… می خرید و تلاش می کنین که ستون ساختمون رو بسازین که شخص دیگری به شما می گوید که باید پِی ساختمون تون رو می کَندید!

خسته می شید و دو ماهی به بقیه نگرانی هاتون می پردازید و کلا قید ساختمون رو می زنید! بعد از دو ماه می آیید و شروع به حفاری پِی می کنین.

بعد از نهار، سری به اینترنت می زنید و چشمتون به مطلبی تو یه وب سایت مهندسی می خورد که نوشته: “قبل از هرکاری در ساختمون سازی باید زمین رو بررسی کنین، جنس خاک رو ببینین و بعد از اون شروع به ساختن کنین!”

باور کنین وضعیت در ایران هم همین طوره!

  • حرکتی انجام می شه و بعد از دو ماه می فهمن اشتباه بوده.
  • بودجه ای رو اختصاص میدن و کمی که کار پیش رفت، قطعش می کنن و بعدا دوباره ادامه میدن!
  • اقدامی رو انجام میدن و ماه ها بعد، از یه مشاور برند، پندی می گیرند و می فهمن که ای بابا! قبل از اون اقدام باید فلان کار رو می کردیم!

راه حل چیه؟؟

موضوع اینه که قبل از هر کاری باید ابتدائی ترین و پایه ای ترین مسائل رو واسه خودتون تعریف کنین تا بتونین یه “راه کلی” واسه خودتون در نظر بگیرین.

بعد از پیدا کردن مسیره که کار کردن ها شروع می شه و حالا می تونید هرچقدر که دوست داشتین روی برندینگ تون کار کنین؛ وگرنه می شید نمونه اون شعر معروف که “خشت اول چون نهد معمار کج … تا ثریا رود دیوار کج!”

۳ ستون اصلی

این ۳ ستون اصلی رو در کارایی که واسه برندینگ شرکت تون می کنین درنظر بگیرین و تلاش کنین هر از چندگاهی خودتون رو آزمایش کنین که یه وقت از رابطه با این ۳ ستون اصلی برندینگ منحرف نشده باشین.

تجربه به ما آموخته دیر یا زود باید به عادی ترین مسائل مربوط به مشتریان اهمیت بدیم.

این اهمیت دادن به اندازه ای مهمه که می توان گفت شما واسه ارائه اجناس و خدمات برندتون شدیدا به اون ها نیازمندید؛ نگفته نمونه که خیلی از شرکت ها در این مورد با شکست رو به رو می شن.

در واقع این برند شماس که از تجارت شما مراقبت می کنه و ارزش و پیام های شما رو به مشتریان تون مخابره می کنه.

در بخش های مختلفی که کار و کاسبی تون رو پوشش میدن می تونید تصاویری رو واسه برندتون داشته باشین، مانند:

حضور دیجیتال در تجارت، جایگاه و موقعیت تجاری، اندازه فروش کالا و یا خدمات تون و…

که با تمرکز کردن و توجه روی مهم ترین هدف تون می تونید برندتون رو به این تصاویر نزدیک تر کنین.

اولین ستون: اقدامات برندینگ با نگاه دراز مدت

راه اندازی یه وب سایت، “برندینگ” نیس!

همونجوریکه طراحی یه بروشور جدید یا ساخت یه اپلیکیشن موبایل هم برندینگ به حساب نمی آید!

تک تک این ها تنها راهبردهایی از روش هدف دار کلی برندینگ است که واسه خلق ارزش واقعی برندتون لازمه و تنها یه مورد از فعالیت هایی ست که باید در های جور واجور برندینگ تون انجام گیرد.

همیشه اقدامات برندینگ تون رو بر مبنایی دراز مدت بچینید. این حرف به این معناست که تموم این اقدامات در صورتی نتیجه بخشه که در طی زمان و با مداومت صورت بگیره، نه به صورت پاره ای و مقطعی.

دومین ستون: بودجه مشخص واسه برندینگ

بروشورها، لوازم التحریر، وب سایت ها، پروفایل های رسانه های اجتماعی و هر بخش دیگری از برندینگ تون نیازمنده تا هم جهت با یه هدف واحد و برابر قدم برداره که این هدف، داستان های هیجان انگیزی ست که مردم از تجربه به کار گیری کالا یا خدمات برند شما واسه همدیگه تعریف می کنن.

خیلی از صاحبان کار و کاسبی واسه تحقق این هدف هنوز هیچ شفاف سازی واسه بودجه برندینگ خود مشخص نکرده ان و نیازه تا در این راه قدمی بردارن.

در بعضی موارد، مدیران واسه برندینگ خود بودجه ای درنظر گفته ان منتها اون چه که اهمیت داره اینه که از این بودجه بندی بیشتر پشتیبانی کنن، طوری که بتونن یه “روش هدف دار استوار و محکم” واسه برندینگ شون طبق این بودجه تدارک ببینن.

اختصاص بودجه به صورت مقطعی، بی برنامه، بی نظم و بدون دنبال کردن یه هدف در برندینگ، بدترین کاریه که می تونین بکنین.

سومین ستون: واسه پیداکردن گنج، به نقشه گنج احتیاج دارین!

حال نوبت اون می رسد که با طراحی یه روند کاری یا روش هدف دار (ستون سوم)، کارایی رو در دراز مدت (ستون اول)، با بودجه ای که تعیین کرده ایم (ستون دوم) بکنیم.

مواظبت از دارایی های برندتون رو می تونیم به عنوان قلب هر نوع روش هدف دار که بخواین واسه برندتون تدوین کنین معرفی کنیم.

یعنی شما با راه و روش مواظبت از دارایی هاتونه که می تونید یه روش هدف دار مناسب واسه برندینگ تون تدوین کنین و همه ی اون ها در آخر باید اون ذهنیتی رو که می خواهید مردم از شما داشته باشن به دست بیارن.

برندینگ انجام تعدادی “اقدام” بی نظم در “زمینه های جور واجور” نیس؛ بلکه برندینگ، انجام همه این اقدامات به صورتی هدف دار، مدیریت شده در طول یه بازه وقتی دراز مدت، و هم جهت با به دست آوردن ذهنیتی ست که می خواهید مردم از برندتون داشته باشن.

به نظر من می تونیم روند برندینگ رو در این ۳ مرحله ببینیم که شامل این موارد می باشه:

  1. شناسایی و طبقه بندی ارزش های تون
  2. انتخاب و غنی سازی بودجه و دارایی برندتون
  3. جفت و جور یه روش مشخص کاری واسه مدیریت برندتون

برندینگ واسه ما، یه روند مدت دار و دائمی، یه روش هدف دار قابل انعطاف و یه راه رو به رشده.

برندینگ، در اصل داستانی ست که از طرف شما واسه بقیه گفته و شنیده شه.

سه ستون برندینگ شما تا چه حد محکم هستن؟

نظرات تون رو با ما در میان بذارین!

  • Follow

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *