ایرلاین های جور واجور دنیا هم به اهمیت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی پی برده ان و واسه جذب مشتری، ایجاد وفاداری و…، از وبلاگ ها، وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و دیگه وسایل بازاریابی محتوایی استفاده می کنن.

با همراه باشین:

۱) هواپیمایی ایسلند (Iceland Air)

  • نام کمپین: Icelandair’s Stopover
  • مجری: هواپیمایی ایسلند (Icelaand)
  • وسیله ها: شبکه های اجتماعی، وب سایت، تیم قوی Video Making
  • هدف: تعهد مشتری به برند (Loyalty)

پروژه ی Icelandair’s Stopover به مسافران این امکان رو می دهد که به رایگان (و حتی بدون رزرو هتل)، وقتی که از قاره ی اروپا به قاره ی آمریکا (یا برعکس) مسافرت می کنن، تا ۷ روز در ایسلند گردش کنن!

واسه پروموت این برنامه، هواپیمایی ایسلند یه کمپین بازاریابی محتوایی چندمنظوره رو پیاده سازی کرد.

کمپین Icelandair’s Stopover Program

هواپیمایی ایسلند واسه این کار یه مسابقه برگزار کرد. این مسابقه رو در وب سایتش معرفی کرد و اون رو در شبکه های اجتماعی پیشرفت داد.

آدمایی که در این مسابقه برنده می شدن، به همراه یه راهنمای تور اختصاصی (Tour Guide) به مدت ۴۸ ساعت در ایسلند، Stopover می کردن (Stopover به معنی توقف بین راهی در سفری طولانی مدته. این کمپین هم همونجوریکه گفتیم واسه آدمایی بود که از اروپا به آمریکا (یا برعکس) مسافرت می کنن).

خلاصه اینکه هر کدوم از برنده ها رو به مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت، به بهترین شکل در ایسلند می گرداندند و از این روند هم یه ویدیو جفت و جور می کردن. این ویدیوها (و صورت های دیگری از محتوا که بوسیله خود ایرلاین، برندگان مسابقه و بقیه مردم تولید شده بود) با هشتگ #Stopover در شبکه های اجتماعی منتشر و Viral شد.

 

به چه دلیل این کمپین موفق بود؟

کمپین Stopover، سه مورد زیر رو با هم ترکیب می کنه:

  1. یه کنجکاوی جذاب (مخاطب: «هواپیمایی ایسلند چه برنامه ای واسه ما داره؟»)
  2. یه انگیزه (واسه شرکت کردن در مسابقه)
  3. درگیر کردن دنبال کنندگان کمپین (با تولید محتوای مخاطب محور و یه هشتگ مناسب)
مطلب دیگر :  ‌‌‌‌‌‌‌‎‌‍‌‌تبلیغات هدفمند: چگونه تبلیغات خود را هدفمند کنیم؟

در ویدیو می بینیم که المان هایی واسه فرد برنده ی مسابقه در نظرگرفته شده که واسه هر مسافری باحال به نظر می رسد:

  • مناظر دیدنی طبیعی
  • غذاهای باحال و جذاب
  • ماجراجویی
  • آب تنی
  • جاده های سبز و قشنگتر
  • هیجان
  • آرامش و رهایی
  • و…

مواردی که گفتیم، اصلی ترین المان های جذاب واسه یه مسافر می باشه که اون از سفر خود توقع داره. هواپیمایی ایسلند هم با زیرکی، همه ی این موارد رو واسه برنده ی جایزه تدارک دیده و در تولید محتوای خود (ویدیوی ضبط شده) به همه ی اون ها اشاره کرده.

لبخندی که همیشه بر چهره ی برنده ی جایزه نمایانه، نشون از رضایت اون از یه سفر بسیار مناسب می باشه. لبخندی که هواپیمایی ایسلند واسه مسافر خود به ارمغان می آورد!

از طرفی هم می بینیم که هشتگ مورد استفاده در این کمپین، انگار ست که مخاطبان هدفمندی رو واسه هواپیمایی ایسلند درگیر می کنه: افراد علاقه مند به سفر که انگار با برند هواپیمایی ایسلند درگیر بوده ان (در نظر داشته باشین که هدف کمپین، «تعهد مشتریان به برند (Loyalty)» بود).

پی نوشت: منظور از این که هشتگ کمپین به گونه ای بود که….، فقط «نام هشتگ» نیس. چگونگی تبلیغ و معرفی هشتگ، رسانه های مورد استفاده در Promote اون و… رو هم درنظر بگیرین.

هشتگ #mystopover در توییتر

۲) هواپیمایی WestJet

  • نام کمپین: Christmas Miracle
  • مجری: هواپیمایی WestJet
  • وسیله ها: شبکه های اجتماعی، تیم قوی Video Making
  • هدف: درگیری (Engagement) با برند / تعهد مشتری به برند (Loyalty)

در دسامبر ۲۰۱۳ (نزدیک کریسمس)، هواپیمایی WestJet در گیت های ورودی فرودگاه تورنتو کیوسک های دیجیتالی رو قرار داد که در نمایشگر اون ها، بابانوئل ظاهر می شد و از مردم می پرسید که واسه کریسمس چی دوست دارن داشته باشن.

هرکی هم چیزی درخواست می کرد. یه نفر گفت «یه شال گرم!»، یه کودک هم درخواست «یه تبلت اندروید» کرد و دیگری هم «یه تلویزیون بزرگ!» و…

از اون طرف هم پرسنل این ایرلاین (در شهر مقصد – شهر همیلتون کشور امریکا) تلاش می کردن که خیلی سریع، اون هدایا رو جفت و جور کرده و کادو کنن، تا وقتی مسافران رسیدن، بابانوئل هدیه ی هرکی رو به اون تحویل دهد!

مطلب دیگر :  [اینفوگرافی]: ۷ گام اساسی استراتژی بازاریابی

ویدیوی فوق العاده ای هم از اجرای مرحله به مرحله ی این کمپین تولید و به اشتراک گذاشته شد که فقط در صفحه رسمی WestJet در یوتیوب، تا الان بالای ۴۷ میلیون بازدید داشته!

موفقیت این کمپین اونقدر بزرگ و باورنکردنی بود که WestJet عزمشو جزم کرد در سال ۲۰۱۴ (کمپین Spirit of Giving) و ۲۰۱۵ (کمپین ۱۲,۰۰ Mini-Miracles) هم، کمپین هایی رو مثل این کمپین اجرا کرده و مشتریانش (و دنیای مارکتینگ!) رو سورپرایز کنه!

این کمپین یکی از جذاب ترین کمپین هایی ست که تا حالا بوسیله یه ایرلاین اجرا شده! و علاوه بر ایرلاین های ما، می تونه واسه خیلی از استارت آپ های بخش ی خرید بلیط هواپیما چارتری هم قابل تامل باشه!

به چه دلیل این کمپین موفق بود؟

این کمپین از دو جهت واسه WestJet موفقیت آمیز بود:

  • تعهد به برند (Loyalty): مشتریان این برند به آرزوهای خود رسیدن! چه این آرزو یه تلویزیون بزرگ باشه و چه یه شال گردن گرم ساده! به هر حال واسه هر کدوم از اون ها یه خاطره ی فوق العاده رقم خورده که اصلا فراموش نمی کنن. از طرفی هم مطمئنا افراد خیلی از مشتریان WestJet (که اون روز در فرودگاه نبودن) از این اتفاق باخبر شده و به ذوق و شوق و خوشحالی اومده ان!

    این مورد هم جهت با افزایش تعهد مشتری به برند، واسه WestJet موفقیت آمیز بود.

  • افزایش درگیری با برند: اشتراک این ویدیو در رسانه های اجتماعی (به خصوص یوتیوب، توییتر و فیس بوک) باعث شد که افراد بسیار زیادی با این برند درگیر شن. لبخندها، اشک های شوق، هیجان اون نوجوونی که تبلت برنده شد، بغل کردن ها و… در این ویدیو، تداعی گر یه حس خوب از برند WestJet تو ذهن مخاطب گردید.

ادامه داره…

  • Follow

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *