۵۰ نکته که رهبر هر تیمی باید بداند – بخش اول

در عصری زندگی (و کار) می کنیم که سیستم قدیمی رئیس-کارمندی، دست کم واسه استارت آپ هایی که بر اساس یه تیم، به سمت یه آرزو حرکت می کنن مناسب نیس و همه ی ما به اهمیت نقش یه رهبر در اینجور سازمان هایی واقفیم.

این چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟ چیجوری مثل یه رهبر با اعضای تیم خود رفتار کنیم؟ با همراه باشین:

۱) پیشرفت کل تیم

قبل از این که رهبر شید، موفقیت، پیشرفت خودتون معنا می شه؛ اما وقتی که رهبر شدید، موفقیت به معنی پیشرفت کل تیم می باشه.

نکاتی در مورد رهبری تیم

۲) رهبر آفریننده شرایط و محیطه، نه آفریده ی اون ها!

نکاتی در مورد رهبری تیم

۳) یه مربی دلسوز باشین!

یه رهبر در عین آزاد گذاشتن افراد در انجام امور، فرض نمی کنه که پیروانش می دانند که چه کاری رو چیجوری باید بکنن. ایشون مثل یه مربی خوب بازیکنان خود رو از کنار زمین صدا می زند و بعضی وقتا که بازیکنان تکنیکی رو خوب فرا نمی گیرند، وسوسه می شه که خود وارد زمین شده و بازی کنه.

نکاتی در مورد رهبری تیم

۴) به نظرات و انتقادهای پیروان خود توجه کنین!

در مدیریت سازمان، روی روش ای خاص اصرار نکنین و همیشه پذیرای نظرات و راهنمایی های بقیه باشین. شاید کسی بتونه با ارائه ی راه حلی جدید، از راهی کوتاه تر و بهتر سازمان رو به هدف برسونه.

نکاتی در مورد رهبری تیم

۵) رهبر فقط یه هدایت گر و پیشرو نیس!

رهبر آفریننده ی فضایی ست که در اون، همکاری اعضای گروه با همدیگه بر اساس همدلی و همدردی ست.

نکاتی در مورد رهبری تیم

۶) مدیریت یعنی تعهد به قوانین!

سخن گفتن از مدیریت بدین معنا نیس که آدم چیجوری بتونه یه اداره و یا سازمان مشخص رو اداره کنه؛ بلکه مراد از مدیریت اینه که ما چه قوانینی رو واسه مدیریت داشته باشیم و چیجوری بتونیم در هر شرایط و زمان خود رو به اون قوانین معتقد بدونیم.

نکاتی در مورد رهبری تیم

۷) رهبر باید در عین نزدیک بودن به افراد، از اون ها دورتر و جلوتر باشه!

نکاتی در مورد رهبری تیم

۸) سرمایه و انرژی نیروی انسانی رو تلف نکنین!

سرمایه های مالی، وقت و انرژی نیروی انسانی رو با آموزش های غیر نیاز تلف نکنین. واسه هر کسی آموزشی رو تدارک ببینین تا بتونه از اون در بهبود بخشیدن کاراش استفاده کنه. وگرنه وقتی فرصتی واسه به کار گیری این آموخته ها وجود نداشته باشه، خیلی زود به پرتگاه فراموشی سپرده می شه و هیچوقت تبدیل به یه مهارت نمی شه.

نکاتی در مورد رهبری تیم

۹) تشکر از کارمندان ساعی

به کارمندان ساعی و معتقد بگید که چقدر واسه سازمان به درد بخور هستن و شما به اون ها علاقه و اعتماد دارین.

نکاتی در مورد رهبری تیم

۱۰) از دخالت در امور کارمندان تون دوری کنین!

یه رهبر به پیروان خود نمی گوید که کارا رو چیجوری بکنن. بلکه بیشتر در مورد یافته های و نتیجه های کار صحبت می کنه و کارکنان رو در مورد جزئیات کار و انجام اون به روش مناسب، آزاد می گذارد.

نکاتی در مورد رهبری تیم

ادامه داره…

  • Follow

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *