۷ اشتباهی که در طراحی لوگو نباید مرتکب شوید

۷ اشتباهی که در طراحی لوگو نباید مرتکب شوید

اولین چیزی که بعد از شنیدن نام کوکاکولا به ذهنمون میاد، لوگوی قرمز رنگی ست که با یه فونت خاص، نام کوکاکولا بر اون نوشته شده.

کمی که فکر می کنیم تقریبا در مورد هر برندی این موضوع صادقه!

طراحی لوگو و آرم مناسب یکی از ابتدایی ترین و اصلی ترین قدم ها واسه است و خیلی ها هنوزم به اون اهمیت زیادی نمی بدن (نگاهی به لوگوی دانشگاه هامون بندازید متوجه منظورم می شید!)

یادتون باشه، حسی که مشتریان تون به لوگوی شما دارن، مجموعه ی همه ی حس هایی ست که از تجربه خرید یا دیدن تبلیغ کالا یا خدمات تون به دست آورده ان.

مثلا بعد از دیدن لوگوی آدیداس، به یاد حس خوب خوش تیپی و راحتی در زمان ورزش می افتید؛ بعد از دیدن لوگوی بنز، یاد یه خودروی لوکس، مدرن و با شخصیت می افتید و بعد از دیدن لوگوی سایپا…

خلاصه لوگو خیلی مهمه!

اشتباهات عادی در طراحی لوگو
لوگوی بیریخت، تصور همه رو نسبت به برندتون خراب می کنه!

این ۷ اشتباه رو نکنین تا لوگوی خوبی داشته باشین:

اشتباه اول: قشنگتر، ولی فقط تو یه اندازه

لوگویی رو طراحی نکنین که فقط در حالت زوم، قشنگتر به نظر برسه (و حتی برعکس!)

حتما لوگو رو در اندازه های جور واجور آزمایش کنین تا مطمئن شید در همه ی اندازه ها، معنی و زیبایی مورد توجه رو می رساند.

اشتباه دوم: تبدیل لوگو به آثار پیکاسو!

تلاش نکنین طرح ها بسیار پیچیده و عجیب و غریب باشه!

بعضی وقتا لوگو ریزه کاری های بسیاری داره که زیبایش کرده، اما هنگام چاپ اون روی جنس ها و کیفیت های جور واجور به مشکل می خورد!

اشتباه سوم: می توانی تا امشب برام یه لوگو طراحی کنی؟!

چه شما طراح لوگو باشین چه هرکی دیگری، به اندازه کافی وقت واسه طراحی لوگو اختصاص بدین.

شاید خسته شید، ایده براتون تکراری شه، چشمون تون از هر چی لوگو ببینه متنفر شه؛ اما واقعا مهم نیس!

باور کنین یه لوگوی بد، بدون بزرگ نمایی می تونه همه چیز رو به هم بزنه، همه چیز رو هم اگه به هم نزنه، خیلی ها رو از شما دور می کنه.

اشتباه چهارم: هرج و مرج زیادی

  • لوگوی شما قراره واسه مخاطبینی باشه که می خواهند تو یه نگاه، کیفیت کاری، پیام برند و تفکر غالب بر کار و کاسبی تون رو بفهمن.
  • اگه بعد از دیدن لوگویتان از خودتون پرسیدید: “یه کمی شلوغ نشده؟” بدونین شک نداشته باشین شلوغ شده!
  • اگه لازمه رنگ ها رو کم کنین، طرح ها رو ساده تر کنین یا هر کار دیگری که می دونین انجام بدین تا ذهن مخاطب درگیر و گیج نشه! در طراحی لوگو، مانند هنرمندان مینیمال کار کنین: هرچه کمتر، بهتر!

اشتباه پنجم: کپی

شاید رقیبتان موفق باشه، اما دلیل نمی شه روش اون واسه شمام کارساز باشه! روش و طراحی خودتون رو داشته باشین. “خلاقیت همیشه موفقیت به همراه میاورد!”

طراحی لوگو درواقع آجر اولیه برند شماس، هویت برندتون رو جدا و خاص طراحی کنین!

لوگویی طراحی کنین که اگه در کنار رقبایتان قرار گرفتید، جدا شید… رنگ متفاوت، نمادی جدا و بعضی وقتا مخالف می تونه کمک کنه.

اشتباه ششم: اسامی خانوادگی و نمادهای نژادی

شاید نمادی، کلمه ای، طرحی و اسمی واسه شما و خونواده و حتی دور وبریا تون بسیار دلپذیر و دوست داشتنی باشه، اما در نظر بگیرین که برند شما قراره مخاطبین دیگری داشته باشه!

اسم های خانوادگی، نشون های نژادی و یا سمبل هایی که بنظر شما و دور وبریا تون زیباست، می تونن با روش های مدرن و طراحی های مناسب بیان شن.

اما پیشنهاد ی ما اینه که حتی اگه شرکت یا کار و کاسبی ای خانوادگی دارین، لوگو و نام تجاری رو، با به کار گیری نمادها و اسامی خانوادگی و اساطیری تون انتخاب نکنین. باور کنین این قضیه واسه بقیه هیچ جذابیتی نداره و حتی ممکنه حس بدی در مخاطب به وجود آورد.

اشتباه هفتم: لوگوهای تاریخ مصرف دار!

مراقب باشین که لوگوی طراحی شده شما به مدت های طولانی کاربرد داشته باشه، البته این به این معنی نیس که تغییر و بهبود لوگو درزمان زمان کار اشتباهی باشه، ابدا!

لوگوها هم پا به پای شرکت ها و پیشرفت هاشون، رشد می کنن؛ اما لوگوی طراحی شده در مرحله ی آخر باید طرحی موندگار باشه.

به نظر شما چه اشتباه عادی دیگری در طراحی لوگو ممکنه مرتکب شیم؟

لطفا بگید تا مرتکب نشیم!

  • Follow
Share