۹ سوال که میزان موفقیت برندینگ تان را اندازه گیری می کند

۹ سوال که میزان موفقیت برندینگ تان را اندازه گیری می کند

وقتشه تا از برندتون یه آزمایش مناسب بکنین.

ببینین تا این جای کار تا چه حد تونسته اید خوبی رو اجرا کنین!

برندتون همون ویژگیایی رو داره که می خواستین؟

از کجا بفهمیم؟

واسه پیداکردن راه حل مناسب، گشتیم تا به تحقیقی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی برخوردیم که یه لیست ۹ سواله درست کرده بودن که طبق گفته مدیر تحقیقشان (پروفسور دیوید هِنارد)، جواب دادن به این ۹ سوال، این نتیجه رو واسه شما داره:

با این سوال نامه می تونین اندازه تاثیرگذاری برندتون رو از جنبه های مختلفی بررسی کنین:

  • برندتون چقدر به سلیقه مخاطبان (Favorability) نزدیکه؟
  • چقدر اصیل (Originality) است؟
  • و چقدر شفاف (Clarity) است؟ (یعنی تا چه حد میشه خیلی راحت پیام و هویت برندتون رو فهمید؟)

تکمیل این سوال نامه به شما کمک می کنه که آزمایش بهتری از برندینگ تون داشته باشین و اگه مشکلی هست، بفهمین کجاس و بدونین که در ادامه باید چه کنین.

در زمان جواب گویی به سوالات، خودتون رو جای مخاطب بذارین.

این شما و اینم ۹ سوال واسه اندازه گیری اندازه موفقیت برندینگ تون:

  1. قابل پیش بینیه؟ یا همیشه مخاطبانش رو سورپرایز می کنه؟

    (مثلا بامیلو با تخفیفای یهویی (تا ۶۰ درصد)، بعضی وقتا مخاطبانش رو سورپرایز می کنه.)

  2. متناسب با زمان تغییر می کنه؟ به روز می شه؟

    (مثلا گوگل همیشه متناسب با نیازای جدید مخاطبانش، خدماتش رو به روز کرده و یا خدماتی جدید ارئه می کنه.)

  3. در مرحله اول، مخاطبانش رو جذب می کنه؟ جذابیت کافی رو داره؟

    (با این که شرکت NIKE خیلی وقتا حتی محصولاتش رو در تبلیغاتش معرفی نمی کنه، اما تبلیغاتش این جذابیت رو به وجود آورده که مخاطب بره و بگردد که این علامت “تیک” واسه چه برندیه؟ چه محصولی داره؟)

  4. حس مثبت میده یا منفی؟

    (کلا برند NESCAFE، حس سرزندگی و مثبتی رو به مصرف کننده هاش میده.)

  5. هویتی غنی و ممتاز داره یا بی هویت و پوچه؟

    (شبکه linkedin، هویتی غنی و با اصالت تو ذهن مخاطبانش از خود به جای گذاشته و حتی این حس رو به کاربرانش هم میده.)

  6. مرموز و عجیب ناشناس؟ یا خیلی راحت میشه کشفش کرد؟

    (خیلی راحت می تونین برند Lamborghini رو کشف کنین. به طور کامل مشخصه که چه محصولی رو با چه کیفیتی و در چه رده ای و با چه قیمتی و… ارائه می کنه.)

  7. با برنده های دیگه فرق می کنه؟ محصول، خدمات، هویت و… خاصی (به نسبت رقبایش) داره؟

    (آیفون اپل با همه تلفنای هوشمند فرق خاصی داره.)

  8. یه محصول، خدمات، معنی و… عمومی داره؟ یا کلا یه چیز خاص رو ارائه میده؟

    (والت دیزنی، برندی خاص با معنی، خدمات، حس، هویت و… خاص و متمایزه و مثلا TOYOTA، مثل خیلی از شرکتای دیگه، خودرو تولید می کنه.)

  9. جدید و بدیعه؟ یا نیازای قبلی رو برطرف می کنه؟

    (مثلا اسکوتر برقی کلا یه کالای جدید و بدیعه، اما بریتیش ایرویز یه نیاز قدمی و همیشگی (پرواز) رو برطرف می کنه.)

درنظر داشته باشین، تست بالا نمی گه که مثلا اگه جدید و تازه باشین (مورد نهم) خوبه و اگه اون طور باشین بده!

این ۹ سوال واسه آزمایش برندتونه، از این دید که چقدر به اون چیزی که می خواین نزدیک شدین و در کدوم موارد (۱ تا ۹) باید بیشتر کار کنین تا به اون سطح مطلوبتان برسین.

  • Follow
Share